Nekromanti DnD5 list of advantages / disadvantages

anth

Vetefan
Jag skulle behöva en komplett lista på alla regler/situationer som ger/använder advantage/disadvantage i DnD5.

Jag vet att det funnits en tråd om ämnet tidigare och jag tror att det är så illa att jag själv postade en advantage-lista i den tråden - men det var för nästan två år sedan och min Google Fu är tydligen svag idag.

Det enda som min Google Fu lyckades uppbringa var
https://www.reddit.com/r/DnD/comments/29xk0j/5e_summary_of_situations_causing_advantage_or/
men den verkar vara skapad av Basic-reglerna så jag vågar inte svära på om den är komplett eller ej.

2097

deleta mitt konto tack
Jag är mot detta! Ju färre såna regler (som Faerie Fire) som ger advantage eller disadvantage desto bättre för det ska vara reserverat för kodifierad adjudicering av diegetiska element i SIS. Tycker nu att just Faerie Fire är OK för den har andra in-fiction-konsekvenser, och dess in-fiction-konsekvenser borde nu rimligen ge advantage. Men, rent generellt tycker jag inte det ska finnas något "standardsätt" att ge advantage, såsom flanking.

Men, conditions såsom Poisoned/Intoxicated tycker jag är OK att dom använder adv/disadv. Det gör dom mer intuitiva.

CapnZapp

Myrmidon
anth;n228797 said:
Jag skulle behöva en komplett lista på alla regler/situationer som ger/använder advantage/disadvantage i DnD5.

Jag vet att det funnits en tråd om ämnet tidigare och jag tror att det är så illa att jag själv postade en advantage-lista i den tråden - men det var för nästan två år sedan och min Google Fu är tydligen svag idag.

Det enda som min Google Fu lyckades uppbringa var
https://www.reddit.com/r/DnD/comments/29xk0j/5e_summary_of_situations_causing_advantage_or/
men den verkar vara skapad av Basic-reglerna så jag vågar inte svära på om den är komplett eller ej.
Jag förstår inte vad något sådant ska vara bra för, men mitt bästa förslag (och jag säger inte det är bra, jag uppmuntrar inte till lagbrott å så vidare) är att ladda hem Player's Handbook och söka igenom PDFen efter "advantage" för att hitta alla spells, actions och effekter som ger advantage.

Samma med disadvantage. Sedan i MM och DMGn.

Som sagt, jag är 95% övertygad det är ett misstag att försöka skapa en sådan lista, men kanske tillhör ditt syfte de återstående 5 procenten, så vem är jag att döma...? *shrug*

anth

Vetefan
2097;n228805 said:
Jag är mot detta!
CapnZapp;n228958 said:
Jag förstår inte vad något sådant ska vara bra för,
Jag drar bakgrunden så kanske ni förstår lite bättre.

Vi har en ny, ung, spelare (en tioåring) i gruppen. Denne spelares rollperson är en rogue och det roligaste hen vet är sneak attack.
Självklart frågade hen:
"När får jag sneak attacka?"
"Om en motståndare redan slåss med någon av oss får du sneak attack mot denne ... och så får du sneak attack när du har advantage."
"Och när har jag advantage?"
"T.ex. när motståndaren inte ser dig, t.ex. om du har gömt dig."
"Finns det något mer som ger som ger advantage?"
Här började ett frenetiskt bläddrande i böckerna - till ingen som helst nytta, eftersom det inte finns någon sammanfattning av vilka situationer som ger advantage.
Det enda vi kom på var inspiration, så hen fick rusa in mitt bland fienden samtidigt som vi övriga kastade inspiration points på henom så hen fick sneak attacka mitt på ljusan dagen - hen hade jättekul.

Så jag omformulerar frågan och hoppas på lite mer förståelse:
Vid vilka situationer får rogues advantage så de kan använda sneak attack?

Bolongo

Herr Doktor
På rak arm är de enda säkra sätten: vara dold (gömd eller osynlig), anfalla någon som är sårbar (har en Condition som gör att man får advantage mot den), få Help från en kompis, använda Inspiration. Det finns ett fåtal spells också. I övrigt är det upp till DM att bedöma situationen.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Du har advantage om motståndaren är:
  • Blinded
  • Paralyzed
  • Petrified
  • Prone (om du är inom 5 fot)
  • Restrained
  • Stunned
  • Unconscious
Eller om du:
  • Blir hjälpt av en Help action
  • Är invisible
  • Attackerar ur hiding

2097

deleta mitt konto tack
Det Bolongo skriver stämmer helt och detta är ett urbra tillfälle för rulings, not rules. Visst är det bra med standard-sneaks som att poppa in och ut ur gömstället med cunning action för att gömma om sig, eller poppa in och ut ur fiendernas ryggar när dom slåss med din kompis och du har cunning action för att disengage:a. Och som sagt conditions, se till att dom super sig fulla innan striden börjar osv (alkohol ger poisoned condition i 5e). Edit: se Dantes kommentar om spriten nedan

Men det finns ju allt möjligt så som att kasta sand i ansiktet på dom osv osv. Tactical infinity. Skulle inte vilja ha en uttömmande lista på alla sätt att hitta en fälla i Barrowmaze heller om du förstår vad jag menar.

anth

Vetefan
Bolongo;n230527 said:
få Help från en kompis
Help ger advantage på ability checks.
Sneak är en attack.
Ability checks, saves och attacks är 3 olika d20-slag som använder olika regler.

2097

deleta mitt konto tack
Beskriv det som "övertag" ist för "advantage" så kanske denna lill-dworc fattar lättare?

Dante

Staff member
anth;n230532 said:
Help ger advantage på ability checks.
Sneak är en attack.
Ability checks, saves och attacks är 3 olika d20-slag som använder olika regler.
Inte bara.

D&D5 Basic rules said:
[…] Alternatively, you can aid a friendly creature in attacking a creature within 5 feet of you. You feint, distract the target, or in some other way team up to make your ally's attack more effective. If your ally attacks the target before your next turn, the first attack roll is made with advantage.

Dante

Staff member
2097;n230531 said:
Och som sagt conditions, se till att dom super sig fulla innan striden börjar osv (alkohol ger poisoned condition i 5e).
Poisoned ger inte dina fiender advantage på attackslagen, dock.

2097

deleta mitt konto tack
Tack Dante! Haha ja det näst bästa med spelledarskärmen är att det finns en conditionslista

Vad mer... välta bokhyllor, hälla ut halkande grejer osv osv. Fula knep etc, allt som ger dworcen övertaget i striden.

Jag kunde i teorin tänka mig några användningsområden för en advantage-lista (ffa för dom som jobbar på D&D att dom kan se över den inför nästa version av spelet [gud förbjude... 5e forever]) men just detta scenario tror jag en lista skulle ta bort det intressanta med striderna.

kom ihåg när vi lade ut klister och snubbeltrådar och color spray på skeletten. typ sånt. ta fram fantasin

anth

Vetefan
2097;n230536 said:
Beskriv det som "övertag" ist för "advantage" så kanske denna lill-dworc fattar lättare?
:)

Det är gnelfen som är tjuv (och blivande lönnmördare) som inte bryr sig om pengar (hen brukar pick pocketa slumpmässiga personer för att sedan ge bort pengarna till andra slumpmässiga personer, ibland till personer som hen tidigare pick pocketat).

Hens 12-åriga syskon spelar en dworc moon circle druid som är super-girig (försöker t.ex. tjäna pengar på att sälja goodberries och ta betalt för att kasta mend)

Det känns superfräscht att spela med barn - de har en helt annan syn på rollspel än vi vuxna: bara det att när vi förklarat vad h-orc och h-elf är så ville de spela gnelf (gnome-elf) och dworc (dwarf-orc). :)

anth

Vetefan
2097;n230540 said:
Vad mer... välta bokhyllor, hälla ut halkande grejer osv osv. Fula knep etc, allt som ger dworcen övertaget i striden.
[...]
kom ihåg när vi lade ut klister och snubbeltrådar och color spray på skeletten. typ sånt. ta fram fantasin
Jo, jag och spelledaren (som spelar en NPC) är ju OSR-spelare - så vi kommer att lära barnen både ett och annat trick innan vi är färdiga. :)

Staffan

Myrmidon
Om ni har en druid i partyt är faerie fire ett rätt bra sätt att ge advantage.

anth

Vetefan
Staffan;n230566 said:
Och druiden är girig så denne kommer antagligen ta betalt för att kasta faerie fire - vilket tjuven inte bryr sig om då denne inte bryr sig om pengar alls. :)

2097

deleta mitt konto tack
anth;n230556 said:
Det är gnelfen som är tjuv (och blivande lönnmördare) som inte bryr sig om pengar (hen brukar pick pocketa slumpmässiga personer för att sedan ge bort pengarna till andra slumpmässiga personer, ibland till personer som hen tidigare pick pocketat).
Tidigare skrev du att det var tioåringen som var dworc och 12-åringen som var gnelf. Men jag kan förstå att det går att röra ihop det.

anth;n230559 said:
Jo, jag och spelledaren (som spelar en NPC) är ju OSR-spelare - så vi kommer att lära barnen både ett och annat trick innan vi är färdiga. :)
Just därför tänkte jag att försöka se "Advantage" som en enbart regeltriggad grej som behöver en lista för är att av-OSR-ifiera det mest OSR-iga inslaget av nyheterna i femman [obs skrev inte det mest OSR-iga i femman öht utan bara bland nyheterna], nämligen subjektiv bedömning av det gemensamma fantasimöblemanget.

Staffan;n230566 said:
Oh jag sade redan det!! NINJA SURVIIIIIVE IN DREAMS I WALK BY YOUR SIIIIDE

CapnZapp

Myrmidon
Ja, jag skulle också försöka motstå impulsen skapa fullständiga listor för saker som av naturen inte är en stängd mängd.