Nekromanti [DnD5] Magic Missile bruten

anth

Vetefan
Nu har jag läst igenom playtestmaterialet, det mesta är bra - men ett par saker är uppåt väggarna (det är ju sånt man ska upptäcka och fixa i playtest).

Ni som läst igenom, förklara för mig:
- varför ska man vara någon annan class än wizard?
- varför ska wizard kasta någon annan spell än magic missile?
Så bra är magic missile numera.

Magic Missile fungerar som i DnD3 - förutom att den numera är en cantrip - och cantrips får användas at will i DnD Next.
En wizard gör automatiskt 1d4+1 i skada upp till 100' bort - VARJE runda.
Och när wizarden blir level 3 gör denne 2d4+2, VARJE runda, o.s.v.

Någon mer än jag som tycker att det är sjukt obalanserat?

Sapient

Swashbuckler
Ja, jag studsade också på att det är en cantrip, när jag ögnade igenom materialet. Jag såg dock inte att den dessutom skalade upp i skada. (Jag förutsatte nog att så inte var fallet, eftersom det just var en cantrip...)

Jag tror jag förstår tänket iofs. Warlocken i 3.5 var ju ganska så poppis på grund av sin eldritch blast, som gav en konstant och pålitlig förmåga att göra skada som m-u-klass. Man missade en del topp-spells, eller fick färre av dem iaf. genom en lite långsammare spell-progression, men de flesta bytte nog gärna det mot pålitlig skada, särskilt på lägre nivåer.

Det har ju inte förminskats genom 4th ed. Tvärtom. Alltså är det något de vill behålla i Next.

Det finns ju en massa andra attack-spells som också är minor, så det är uppenbarligen ett genomgående tänkt att m-u-klasser ska kunna göra skada tidigt, utan att begränsas av antal/dag. De andra kräver ju dock en avståndsattack eller liknande, till skillnad från MM.

Så ja, MM framstår som lite för mäktig för att vara minor, i nuvarande skick.

Men kom ihåg "First Rule of Combat" som dikterar "Wizard dies first!" hon lär väl fortfarande vara en glaskanon?

anth

Vetefan
Eftersom alla börjar med sin CON + HD (inte HD + COM.mod) så börjar även en mjäkig Wizard på 10-12 hp.

Håller de sig bara i bakgrunden så lär "glaskanonen" klara sig ganska bra.

Läste en spelrapport och där föredrog wizarden shocking grasp (som också är en cantrip) eftersom det inte finns några OAs.
Wizarden rusar fram, levererar en elstöt, och rusar tillbaka - under samma stridsrunda.

Mja, så himla farligt är väl inte just magic missile? Inte för att jag tycker att det här känns mer som en pre-alfa-version (räknefel i karaktärerna, helt uppfuckade rustningar mm) men... Visst, du kan zappa typ ett riktigt klent monster i rundan. Okej då? Det gör ju fightern även om hen missar.

Inte för att på något sätt försvara fightern som känns väldigt underwhelming generellt sett, men jämfört med en mm-spammande Wizard rokkar den rätt fett.

Max Raven

T12-kultist
Jag gillar At-Will-upplägget så som det fanns med i 4th, så det i sig är inte så illa - som jag ser det då. Det kan fungera bra.

Skadan bör rimligen vara enkel att balansera - så det lär de göra (1d4 är rätt okej på låga levlar får jag förmoda? Att det skalar uppåt är ju inte i sig fel). Att skadespells var för mäktiga var inte heller huvudklagomålet när kritiker kallade 3.5 caster edition, utan att det dels fanns en "spell för allt", dels spells som t ex color spray eller grease, som gjorde fiender riktigt dåliga, dels spells som fly som gjorde att icke-casters inte kunde göra något mot dem.

Jag är mer fundersam vad gäller just wizardens potentiella förmåga att bli Batman utan större ansträngning, med tanke på att den har en ohemul mängd spells i default-versionen.

Fast det är lite tidigt att säga något om det egentligen, antar jag.

Rob_UBBT

Warrior
Jag tyckte också att det var märkligt när jag först läste det men nu när man har hört om bounded accuracy så förstår jag det bättre.

En karaktär i 5E kommmer inte att förbättras i samma takt som tidigare d v s AC t ex kommer inte att behöva förbättras i takt med att karaktären stiger i lvl utan den kan ligga kvar på ungefär samma nivå. Detta innebär att t ex en orc fungerar som en motståndare i betydligt fler lvl:ar och att icke fighters inte får så stora problem att skada monster som är anpassade för fighters. Karaktärerna (och monstrena) kommer istället att få mer HP (en ogre har 80 hp medans den i ADD har 17, 3X 30) och göra mer i skada vilket innebär att även en magikers spells måste göra mer för att hänga med.

Jag är osäker på hur det är egentligen kommer att fungera men en 5d4+5 magic missile kommer att vara långt ifrån lika mäktig i 5E som i 3X för att inte tala om i ADD.

chrull

Stockholm Kartell
Vad kan de andra klasserna göra på samma level?