Nekromanti DnD5 moderately armored feat

anth

Vetefan
Jag har en warlock, en pretty weakling som börjar närma sig level 4.
Eftersom jag har så dåligt AC (leather) funderar jag på featen som ger medium armor (moderately armored) och sedan gå runt med breast plate.
Men jag såg att featen även gav proficiency i shield.
Kan jag då kasta spells med shield på min andra hand, förutsatt att jag inte har något vapen i min första hand?
Det enda jag hittar i reglerna är att jag måste ha en hand fri för att kunna kasta spells.

anth

Vetefan
Jocke;n235727 said:
Jag tror ändå inte att det är värt det.
Hur mycket bättre AC ska en feat ge för att vara värd?
Får jag använda sköld får jag +5 i AC.

Jocke

Man med skägg
Jag tänker mig att det är bättre att göra nått annat än att dra upp ac för att typ öka damage output eller utility, Eller multiklassa en level som warrior om man nu prompt ska ha rusting och sköld.

.113

Swashbuckler
Fast warlocks speciellt vill väl inte multiklassa, de är begränsade som det är. Man vill ju komma åt de bra grejerna snabbt :)

Möjligen att vänta på permanent magearmor typ, men då får man ju inte en annan grej istället så en feat som kan ge +5 e rätt fint ändå.

2097

deleta mitt konto tack
Go for it Anth jag tycker det ser bra ut! Vi hade en multiclassad fightlock i vårt party (fighter 2/warlock 5) och det var den mest extrema tank som nånsin levat, hans AC var typ en miljon. Men han dog på en lightning bolt :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Det var den mest rättvisa RP-döden nånsin! Och grunden till min filosofi "äh dom dör ändå". Jag bekymrade mig aldrig om att han var OP, jag försökte inte klura ut något knäck mot honom eller nåt utan bara lät sandboxen vara som den redan var med dom monster som redan fanns där. Och det råkade vara en caster som fällde honom. Kunde ha varit nått annat en drunkningsfälla eller vad som. Det är inte mitt jobb att döda RP eller ens att utmana RP, det är spelets. Jag är bara domare.

anth

Vetefan
2097;n235920 said:
Go for it Anth jag tycker det ser bra ut! Vi hade en multiclassad fightlock i vårt party (fighter 2/warlock 5) och det var den mest extrema tank som nånsin levat, hans AC var typ en miljon. Men han dog på en lightning bolt :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Det var den mest rättvisa RP-döden nånsin! Och grunden till min filosofi "äh dom dör ändå". Jag bekymrade mig aldrig om att han var OP, jag försökte inte klura ut något knäck mot honom eller nåt utan bara lät sandboxen vara som den redan var med dom monster som redan fanns där. Och det råkade vara en caster som fällde honom. Kunde ha varit nått annat en drunkningsfälla eller vad som. Det är inte mitt jobb att döda RP eller ens att utmana RP, det är spelets. Jag är bara domare.
Jag försöker inte ens att opta. :)
(att ha STR 8, CON 8 och slåss med arcane focus i ena handen och sköld i andra (inget vapen) är inte optimalt)
Det är en glaskanon. Blir jag träffad så dör jag - därför försöker jag minska chanserna att bli träffad. :)

CapnZapp

Myrmidon
i 5th edition finns det ingenting som hindrar spellcasters* från att bära rustning och sköld, förutom att de måste ha proficiency och att de måste kunna leverera somatic components (dvs vad man normalt har en hand ledig för).

*) Alltså ingenting som motsvarar arcane spell failure chance. Clerics etc har ju alltid kunnat bära rustning, och paladiners heliga symbol har fixat somatic utan att de behövt ha hand ledig.