Nekromanti DnD5: priser för magiska tjänster

anth

Vetefan
Ett av de ämnen som stötts och blötts på forumet är vad magiska föremål kostar i DnD5.

För de som är intresserade är vi nu ett steg närmare då vi fått kostnaden för vad NPC:er tar för att kasta olika spells.

Först länkar vi till onlinehjälpmedlet för Tyranny of Dragons:
Adventurers League Tyranny of Dragons (pdf)
Sedan går vi till sid 11 i pdf:en, där finns en ruta som heter "Spellcasting Services" med priser för olika spells:

Cure wounds (lvl1) 10 gp
Identify 20 gp
Lesser Restoration 40 gp
Prayer of Healing (lvl2) 40 gp
Remove Curse 90 gp
Speak With Dead 90 gp
Divination 210 gp
Greater Restoration 450 gp
Raise Dead 1250 gp

Lite bakåtkompilering ger oss formeln:
10x(Spell Level x Spell Level) + 2x(Consumed Spell Component) + 0,1x(Required Spell Component) gp

I DnD3.5, p107, finns motsvarande formel för det spelet:
10x(Spell Level x Caster Level) + 1x(Consumed Spell Component) + 0,1x(Required Spell Component) + 5x(Spent xp) gp

Som ni ser finns det ganska stora likheter mellan formlerna och i DnD3 finns det priser för magiska föremål...

CapnZapp

Myrmidon
Det känns som att bara ta 3.5E-priserna rätt av blir minst lika bra som det absurda 5E-systemet "åkej, så föremålet är Rarity Rare, då får du 5 miljoner för det. Veta vad föremålet gör? Nehej du, alla Rarity Rare föremål är lika värda."

Antagligen bra mycket bättre.

anth

Vetefan
CapnZapp;n59012 said:
Det känns som att bara ta 3.5E-priserna rätt av blir minst lika bra som det absurda 5E-systemet
Jupp, det är ju i princip vad de gjort med kostnaden för spells.

God45

#PrayersForBahakan
Är inte en av grejerna de gjorde i 5ed att ta ut de magiska föremålen ut spelets matte så att man kan komma ifrån magiska vapen affärer? För då kommer vi tillbaks bort från att magiska vapen är en investering på samma sätt som fastigheter är det och går tillbaks till, tja, det här:

CapnZapp

Myrmidon
God45;n59017 said:
Är inte en av grejerna de gjorde i 5ed att ta ut de magiska föremålen ut spelets matte så att man kan komma ifrån magiska vapen affärer?
Mjo.

Men jag tror många spelar spelet genom att köra köpeäventyr efter köpeäventyr, utan vare sig tid eller lust bygga borgar, gifta sig med prinsessor och bygga upp tjuvgillen.

När man spelar spelet på detta vis är det enda intressanta du vill köpa för dina pengar saker som hjälper dig på nästa äventyr.

Problemet med 5E är alltså att äventyren (jag har själv spelat Lost Mines of Phandelver) delar ut guld, men det finns ingenting att köpa för pengarna. (Eller snarare, det kommer väldigt snabbt inte finnas någonting att köpa när man når level 5 eller högre)

Jag säger inte att magic item prices skall vara en del av alla D&D-kampanjer, men jag påstår definitivt det var en del av många.

Och den nya upplagan stödjer helt sonika inte detta vanliga sätt att spela på.

God45

#PrayersForBahakan
CapnZapp;n59020 said:
Mjo.

Men jag tror många spelar spelet genom att köra köpeäventyr efter köpeäventyr, utan vare sig tid eller lust bygga borgar, gifta sig med prinsessor och bygga upp tjuvgillen.

När man spelar spelet på detta vis är det enda intressanta du vill köpa för dina pengar saker som hjälper dig på nästa äventyr.

Problemet med 5E är alltså att äventyren (jag har själv spelat Lost Mines of Phandelver) delar ut guld, men det finns ingenting att köpa för pengarna. (Eller snarare, det kommer väldigt snabbt inte finnas någonting att köpa när man når level 5 eller högre)

Jag säger inte att magic item prices skall vara en del av alla D&D-kampanjer, men jag påstår definitivt det var en del av många.

Och den nya upplagan stödjer helt sonika inte detta vanliga sätt att spela på.
Men köpeäventyren till 5ed förutsätter att man köper borgar och grejer. Phandelver leder till The Rise of Tiamat där du behöver spendera dina pengar på legosoldater och mutor och grejer om du vill klara det.

anth

Vetefan
God45;n59029 said:
Men köpeäventyren till 5ed förutsätter att man köper borgar och grejer. Phandelver leder till The Rise of Tiamat där du behöver spendera dina pengar på legosoldater och mutor och grejer om du vill klara det.
Inte helt rätt.
De köpäventyr som släpps är faktiskt fristående, men det finns trådar att binda samman dem med.
Man kan alltså spela LMoP (som är level 1-5), så kan man börja om med HotDQ (level 1-7). Eller så kan man slå ihop dem, men då får man ju bara spela level 5-7 av HotDQ (sedan kan man spela fortsättningen TRoT level 8-15).

Spelar du dem fristående så finns det faktiskt inte så mycket att bränna pengar på.

Staffan

Myrmidon
Problemet är att när du sätter priser på magiska föremål och tillåter folk att köpa dem så är det samma sak som att säga "du kan välja antingen föremål X eller föremål Y." Om då X är ett coolt föremål som är användbart lite då och då, och föremål Y är ett tråkigt föremål som ger ett fast plus som du har igång hela tiden... ja då väljer de flesta förmodligen föremål Y. Liksom, hur många rollpersoner skulle köpa en folding boat hellre än en ring of protection +2 (i 3.5 då)? Väldigt, väldigt få. Men hittar de en folding boat så tänker de flesta "Fan vilken cool pryl!"

Jag kommer nog, i min kampanj, att vara rätt generös med magiska prylar som inte är plus-prylar, men lite mer återhållsam med pengar och bonusar.

anth

Vetefan
Staffan;n59041 said:
Problemet är att när du sätter priser på magiska föremål och tillåter folk att köpa dem så är det samma sak som att säga "du kan välja antingen föremål X eller föremål Y."
Nej.
Bara för att det finns priser på magiska föremål i reglerna betyder inte att de automatiskt finns till salu på torget i närmaste by.
För mig är magiska föremål exotiska, ungefär som ryska ubåtar.

I teorin kan du köpa en rysk ubåt, men det är inte så lätt i praktiken.

God45

#PrayersForBahakan
anth;n59043 said:
Nej.
Bara för att det finns priser på magiska föremål i reglerna betyder inte att de automatiskt finns till salu på torget i närmaste by.
För mig är magiska föremål exotiska, ungefär som ryska ubåtar.

I teorin kan du köpa en rysk ubåt, men det är inte så lätt i praktiken.
Mitt problem är högnivå magiska föremål när jag tänker efter. Jag är ok med att man kan köpa magiska svärd och wands of fireballs i Sigil eller Spelljammer eller till och med Forgotten Realms på sina ställen. Men när jag frågar vad ett föremål kostar och summan är mer än vad ett mindre kejsardöme är värt tycker jag inte om det längre. Det känns bara bullshit.

anth

Vetefan
God45;n59050 said:
Mitt problem är högnivå magiska föremål när jag tänker efter.
...
Men när jag frågar vad ett föremål kostar och summan är mer än vad ett mindre kejsardöme är värt tycker jag inte om det längre. Det känns bara bullshit.
Jo, men steg ett är att ens lokalisera ett magiskt föremål. Sedan ser jag priser i reglerna mer som en riktlinje.
Det är upp till spelarna att rollspela köpare och få ägaren intresserad av att sälja över huvud taget. Och priset behöver definitivt inte vara i guldmynt, utan exotiska saker som en infångad levande drake och liknande.

God45

#PrayersForBahakan
anth;n59052 said:
Jo, men steg ett är att ens lokalisera ett magiskt föremål. Sedan ser jag priser i reglerna mer som en riktlinje.
Det är upp till spelarna att rollspela köpare och få ägaren intresserad av att sälja över huvud taget. Och priset behöver definitivt inte vara i guldmynt, utan exotiska saker som en infångad levande drake och liknande.
Vilket är mycket bättre. En tiefling magiker kan absolut ge mina spelare magiska svärd mot deras förstfödda eller flygande slott efter att de dödat Kyznarilen och gett honom hennes organ. Men när man rullar upp med pengar känns det fel...