Skarpskytten
Ödestyngd världsvandrare
OBS! Det här inlägget avslöjar slutet på Storm Kings Thunder! OBS!
Jag kör SKT. Det är förvisso en bra bit kvar till slutet men jag vet redan nu att jag inte kommer att köra det som skrivet och vill planera för att få till det på ett bra sätt.
Som skrivet är slutet i SKT som följer:
Spelgruppen på nivå 10 plus fem stormjättar slåss mot en urgammal blå drake.
Vi talar om ett monster med Challenge 23 / 50000 XP, alltså långt över en nivå tio grupps XP-budget. För att få till slutstriden mot en urgammal drake har konstruktörerna alltså stoppat in ett gäng stormjättar, vilket är lite märkligt då man i spelet i övrigt på flera ställen trycker på det här med att det är rollfigurerna som ska stå i centrum och inte spelledarpersoner. Jag tycker det här slutet är rätt trist och vill göra om det, dels för att jag inte vill att jag eller någon annan ska behöva köra en massa stormjättar i slutstriden, dels för att jag vill att spelarna ska få göra mer av jobbet. Jag är beredd att nerfa draken något, kanske dra av 100 eller 200 HP, men inte för mycket. Spelarna ska känna att de har gjort något stort när striden är slut.
Och då kommer det här problemet upp att systemet för att skapa "encounters" i DMGn inte är funkar.
På vilken nivå kan fem rollfigurer ta sig an en urgammal blå drake?
Nivå tretton? Eller högre?
Om jag slänger in säg en eller max två jättar på spelarnas sida, vågar jag köra striden på nivå tio, elva eller tolv då?
(Jag anser att en av spelarna är taktiskt skicklig och har en optad rollfigur, de andra är okej taktiker med bra figurer. Vi talar om bärsärk, häxare, magiker, paladin, utbygdsjävare).
(Jag är inte beredd att fuska med tärningar eller ändra ett monsters egenskaper under pågående strid; jag vill sätta upp striden på ett sätt som gör att det blir en hård strid som spelarna kan vinna; det gör inget om en eller annan rollperson dör, men vid normala tärningsslag och vid förnuftiga beslut ska mina spelare segra i striden).