Nekromanti DnD5 Unearthed Arcana

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Eberron

Första artikeln tar upp DnD5 i Eberron.
Den går igenom raserna Changeling, Shifter och Warforged.
Den går igenom Artificer som nu är en Wizad tradition.
Den går igenom Action Points.
Den går igenom Dragon Marks (genom feats).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Anarchclown;n69271 said:
Väldigt halvfärdiga regler i den.
Det är skrivet i samma format som optional rules är skrivna i DMG.
Sedan kan man tycka att det är fjuttigt att allt Eberron får är ett par sidor optional rules.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,364
Location
Stockholm
Det är inte att det inte är så många regler som stör mig. Det är att de regler som finns känns som Next-versionen. De har å andra sidan inte hävdat att detta är den slutgiltiga versionen av Eberron-reglerna.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,485
Precis vad man behöver till att spela Ebberon. Nice :)
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,869
Sweet! Jag gillar verkligen hur WotC har börjat jobba - mycket allmänna grejor, till mångas nytta, färre nischade, pilliga reglergrejor, som jag aldrig gillat. Men smaken är ju som baken.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
When Armies Clash

Andra artikeln ha just släppts och den handlar om Mass Combat, d.v.s fältslag.
Mike är väldigt noga med att poängtera att detta endast är ett utkast och inte de slutgiltiga reglerna. Det borde rimligtvis betyda att de arbetar på en produkt där de slutgiltiga reglerna kommer tat publiceras.

Sammanfattning:
Dessa regler är tänka att användas ihop med minis och battlemap.
En stridsrunda är 1 minut.
En ruta är 20' x 20'.
En enhet som har speed 30' förflyttar sig 6 rutor per runda.
En enhet kan antingen vara en solo; en varelse som är så stor eller mäktig att denne agerar själv på slagfältet.
Eller en grupp om 10 varelser; antingen regiments eller skirmirshers.
Regiments är vanliga soldater som går i tät formation.
Skirmirshers är betydligt flexiblare och kan bl.a. använda hide.

Om jag förstått det hela rätt har en enhet lika mycket hp och gör lika mycket skada som de enskilda individerna.
Ex: ett skirmish of goblins består av 10 goblins, det har 7 hp och gör 1d6+2 i skada om det träffar en fiendeenhet.

Jag tycker inte att reglerna känns färdiga (vilket de inte är) och de gör mig inte speciellt sugen på att använda dem.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag hade föredragit ett mer abstrakt system för fältslag, i stil med gamla hederliga War Machine. Men vi kan ju alltid hoppas att ett sådant också kommer.
 
Top