Nekromanti [DnD5] Wraith vs. Specter

anth

Vetefan
Både wraith och specter är vandöda varelser som kan passera fast materia som om det vore luft (precis som spöken).

Wraith är dock den mäktigare/farligare av de två med 67 hp / CR 5 mot 22 hp / CR 1 (samt att en wraith kan förvandla dig till en spectre om du dör).

Låt oss fortsätta jämföra de två:
(jag har fetmarkerat skillnaderna)

Damage Resistances
Wraith:
acid, cold, fire, lightning, thunder;
bludgeoning, piercing, slashing from nonmagical weapons that aren't silvered
Specter:
acid, cold, fire, lightning, thunder;
bludgeoning, piercing, slashing from nonmagical weapons

Condition Immunities
Wraith:
charmed, exhaustion, grappled, paralyzed, petrified, poisoned, prone, restrained
Specter:
charmed, exhaustion, grappled, paralyzed, petrified, poisoned, prone, restrained, unconcious

Så en wraith kan bli medvetslös, det kan inte en specter bli.
Exakt hur en wraith skulle kunna bli medvetslös har jag ännu inte räknat ut, har någon ett förslag?

Och en wraith tar full skada av försilvrade vapen, det gör inte en specter.
Finns det någon förklaring (som jag missat) till varför en wraith är lättare att skada än en specter?

2097

deleta mitt konto tack
Båda skillnaderna har iaf gått åt samma håll. Wraiths är lite, lite, lite kroppsligare än en specter. Det är också (och nu hittar jag bara på, men om det kan hjälpa oss, så) därför den är mäktigare i stridspoäng, den har lyckats få större och fysiskare inflytande på jorden. Den är fortfarande spökig och luftig men lite lite mer viskos och kroppslig.
BTW bara om nån vill se statsen själva:

2097

deleta mitt konto tack
En spectre har i praktiken 44 HP mot silvervapen medan en wraith i praktiken har 67. Så spectern är fortfarande lättare att fälla med silvervapen.

För wraith är det dock en specifik sårbarhetspunkt mot den. Den har i praktiken 134 HP mot vanliga plåtvapen. Varför har den vuxit sig mindre rädd för plåtvapen än för silvervapen? För att den är förknippad med dom odödas värld. För hela Gévaudan-grejen.

Ja, jag kör på teorin att en spectre är en babywraith som inte hunnit riktigt få kontroll över den fysiska världen. När den blir mäktigare och wraithigare blir det tydligt att det är en sak den i långsammare takt får makt över: [sub]47[/sub]Ag, baby!