anth
Vetefan
Både wraith och specter är vandöda varelser som kan passera fast materia som om det vore luft (precis som spöken).
Wraith är dock den mäktigare/farligare av de två med 67 hp / CR 5 mot 22 hp / CR 1 (samt att en wraith kan förvandla dig till en spectre om du dör).
Låt oss fortsätta jämföra de två:
(jag har fetmarkerat skillnaderna)
Damage Resistances
Wraith:
acid, cold, fire, lightning, thunder;
bludgeoning, piercing, slashing from nonmagical weapons that aren't silvered
Specter:
bludgeoning, piercing, slashing from nonmagical weapons
Condition Immunities
Wraith:
charmed, exhaustion, grappled, paralyzed, petrified, poisoned, prone, restrained
Specter:
charmed, exhaustion, grappled, paralyzed, petrified, poisoned, prone, restrained, unconcious
Så en wraith kan bli medvetslös, det kan inte en specter bli.
Exakt hur en wraith skulle kunna bli medvetslös har jag ännu inte räknat ut, har någon ett förslag?
Och en wraith tar full skada av försilvrade vapen, det gör inte en specter.
Finns det någon förklaring (som jag missat) till varför en wraith är lättare att skada än en specter?
Wraith är dock den mäktigare/farligare av de två med 67 hp / CR 5 mot 22 hp / CR 1 (samt att en wraith kan förvandla dig till en spectre om du dör).
Låt oss fortsätta jämföra de två:
(jag har fetmarkerat skillnaderna)
Damage Resistances
Wraith:
bludgeoning, piercing, slashing from nonmagical weapons that aren't silvered
Specter:
bludgeoning, piercing, slashing from nonmagical weapons
Condition Immunities
Wraith:
charmed, exhaustion, grappled, paralyzed, petrified, poisoned, prone, restrained
Specter:
charmed, exhaustion, grappled, paralyzed, petrified, poisoned, prone, restrained, unconcious
Så en wraith kan bli medvetslös, det kan inte en specter bli.
Exakt hur en wraith skulle kunna bli medvetslös har jag ännu inte räknat ut, har någon ett förslag?
Och en wraith tar full skada av försilvrade vapen, det gör inte en specter.
Finns det någon förklaring (som jag missat) till varför en wraith är lättare att skada än en specter?