Nekromanti DoD 4 Expert

Dr. Acula

Veteran
Vissa verkar tycka att detta är den bästa versionen av DoD. Varför? Vad är skillnaderna gentemot DoD 4?

Azagthoth

Myrmidon
Alltså, Drakar och Demoner Expert är väl snarare en expansion till Drakar och Demoner 3.

Skillnaderna är främst i rollpersonsgenererandet. I Expert använder du tärningar, i DoD 91 spenderar du poäng för att få det resultat du vill (eller försöker få i vissa fall). Man höjer färdigheter på olika sätt också, i Expert är färdigheter uppdelade i kategorier såsom lärdomsfärdigheter, vildmarksfärdigheter osv medan de i DoD 91 har tre olika kategorier, primära yrkes- och sekundära färdigheter. Kostnaden skiljer sig också, där alla olika färdigheter har olika kostnad i Expert (vanligen ett till fem) är kostnaden relaterad till vilken kategori de tillhör i DoD 91 (primära färdigheter billigast, sekundära dyrast). En annan skillnad är att det inte finns några "yrkesförmågor" i Expert.

Sedan är det mest detaljer, såsom att hjältepoäng fungerar lite olika, och att vissa vapen gör olika skada i de olika versionerna. Med tilläggsböcker så förändrades dock DoD 91 till att skilja sig lite mer från Expert, Krigarens Handbok införde till exempel Smärtpoäng, något som aldrig funnits i Expert.

Helmgast
DoD 2, DoD 3

Alltså, Drakar och Demoner Expert är väl snarare en expansion till Drakar och Demoner 3.
EDD kom mig veterligen ut innan DoD 3. 1985 respektive 1987. Alltså en expansion till DoD 2.

Azagthoth

Myrmidon
Re: DoD 2, DoD 3

Jo, det stämmer. Jag kommer dock undan eftersom mitt Expert är från 87 och är anpassat till DoD 3...

Staffan

Myrmidon

DoD 2 och 3 är ju också i det närmaste identiska med varandra, så det är ju lite hårklyveri att tjafsa om vilken upplaga Expert är skrivet till.

Donnie

Veteran

Vad är det för skillnad på expert och de vanliga versionerna? Vilken version tillhör expert? ...Vad jag förstår det som så finns väl det expert till olika versioner, eller har jag fel?

Krille

Super Moderator

"Vad är det för skillnad på expert och de vanliga versionerna? Vilken version tillhör expert? ...Vad jag förstår det som så finns väl det expert till olika versioner, eller har jag fel? "

Drakar&Demoner Expert tillförde extra yrken, mer färdigheter, magiskolor, kroppsdelar, hjältepoäng och mycket annat som inte fanns i grundreglerna till Drakar&Demoner 2 och 3. Man bytte också ut procentslagen (1T100 mot ett FV på skala 1-100) mot en T20 (1T20 mot ett FV på skalan 1-20) - i praktiken delade man alla FV med 5. Samma Expert användes till både DoD2 och 3, i och med att dessa båda grundregelversioner var identiska.

En stor del av EDD (Expert) införlivades i DoD4/DoD'91, och ärvdes vidare till DoD5 (Chronopia). Därför är EDD och DoD'91 till stora delar väldigt lika varandra.

Nu har det kommit en DoD6 Expert: Spelarboken, som gör om DoD6, huvudsakligen i form av ett annat sätt att bli bättre på, fler yrken, fler färdigheter och allmänt bättre koll på spelvärlden Trudvang.

Så det finns alltså två Expert: Drakar&Demoner Expert till DoD2 eller DoD3, samt Drakar&Demoner 6 Expert, till DoD6. Övriga versioner har inte haft någon Expert-tillsats.

Gratax

Veteran

Det kanske fins en anledning till att dom brukar lägga ihop 1-4 under samma kategori när det gäller DoD. Så med andra ord så går det lika bra med böcker från ver.1 till ver.4. Åtminstone så har det funkat för mig hittils...

Krille

Super Moderator

"Det kanske fins en anledning till att dom brukar lägga ihop 1-4 under samma kategori när det gäller DoD."

Jo. Orsaken är att version 1 är så obskyr att den knappt finns (jag fick dock titta på den igen på LinCon, åjävel vad den sög!), verson 2 och 3 har identiska regler och ingen värld, version 2/3 + Expert är förbaskat lik version 4 och har fortfarande ingen värld (även om den nämns vid namn), och världen Ereb Altor är helt vanlig jefla standardfjantasy och ligger i en separat modul som funkar till både Expert och DoD4.