"Anledning till att äventyr inte säljer så bra tror jag beror på att de som spelar dels faktiskt vill göra sin egna äventyr."
Den stora orsaken är att äventyr är förbrukningsvara. Ur kundens synvinkel köps de, spelas en gång och arkiveras. Bakgrundsmoduler, regelmoduler och liknande är en investering. De används konstant så länge man spelar spelet. Detta är naturligtvis inte medvetet, men det är dock en faktor.
Bra mycket mer medvetet är att en spelgrupp kan ha nytta av flera regelmoduler. Däremot har de, av ovanstående förbrukningsvaruskäl, endast behov av ett exemplar av varje äventyr per spelgrupp. De har också sällan behov av mer än en bakgrundsmodul per område per spelgrupp. Orsaken är att äventyr återigen är förbrukningsvara som spelas en gång och arkiveras, bakgrundsmoduler används oftast bara av en spelledare åt gången och av spelarna endast när de gör rollpersoner, medan regelmoduler används jämt av alla spelare, inklusive de som planerar framtida äventyr.
Men visst spelar ekonomin in. Det är ju det som tvingar spelgrupperna att prioritera, men skälen till att de prioriterar som de gör är ungefär ovanstående.
Nu byter vi synvinkel och tittar på spelföretagen. Varför skulle de ge ut äventyr, då de säljer så dåligt? Tja, enda orsaken är att äventyr marknadsför reglerna. Finns det en god support i form av äventyr så fungerar de i sig som en orsak till att spela just det rollspel som de tillhör. Det är liksom med Windows - orsaken till att alla kör Windows är inte att Windows är bättre, utan att det finns så förbaskat mycket programvara till det. Programvaran marknadsför operativsystemet.
Det speltillverkarna tjänar mest på är regelmoduler. Dessa säljer nästan lika mycket som grundregler och har bra mycket bättre marginal. I vissa fall subventioneras reglerna bara för att reglerna ska sälja så att man kan sälja andra moduler till kunderna. Äventyr skapas mest för att de behövs för att sälja grundreglerna, och grundreglerna skapas mest för att sälja modulerna.
Om ni inte tror mig, räkna på hur mycket en modul kostar per sida. Äventyr är snordyra per sida, ofta kring tre kronor sidan, för att de ska gå runt i sina små upplagor. Man kan ju inte trycka för mycket, för då sitter man på ett dyrt och osäljbart lager som bara minskar i värde. Därför trycker man små upplagor och då blir kostnaden per ex också bra mycket högre. Regel- och bakgrundsmoduler kostar ca två kronor per sida. Dessa bär sig och säljer i stora mängder, och utgör större delen av ett förlags rollspelsintäkter. Grundregler kostar i allmänhet ca en krona per sida. De subventioneras hårt och genererar i princip bara tryckkostnaderna. Orsaken är naturligtvis att folk ska börja spela spelet så att de kan börja köpa kringmodulerna som genererar pengar.