Nekromanti DoD -91: Två vapen - hur fungerar det egentligen?

Mjasso

Veteran
Tänkte köra igång en DoD -91 + Krigarens handbok med lite kompisar. Drygt 20 år sedan jag spelade sist typ.

Hur fungerar Två Vapen som färdighet och hur slår man den?

Som jag ser det finns det två möjligheter:
1) Färdigheten Två Vapen slås ALLTID för sig i början av varje SR, för att se om man lyckas med att använda två vapen samtidigt denna stridsrunda. Därefter slår man varje vapenfärdighet, t ex Dolk eller Värja, för sig för se om man träffar
eller​

2) Två vapen slås ISTÄLLET för de individuella vapenfärdigheterna. Skall man använda t ex dolk+värja så slår man "Två vapen: Dolk+Värja" varje gång man använder antingen dolken eller värjan den SR. Därmed slår man ALDRIG de enskilda vapenfärdigheterna Dolk och Värja.

Enligt http://sv.drakarochdemoner.wikia.com/wiki/Två_Vapen är det 2) som gäller.

Vad säger ni?

Tacksam för hjälp
-- M

zonk

muterad
Vid 2. får man väl den lite mystiska sidoeffekten att man inte får några erfarenhetspoäng i Dolk eller Värja, och sen kan man inte ha högre i Två Vapen än den lägsta av dessa två färdigheter.

Det hela blir lite snurrigt och jag hade nog snarare sett två vapen som nån form av B-färdighet, eller liknande.

Rickard

Urverk speldesign
I EDD så var Två vapen en egen färdighet, skilt från vapenfärdigheterna och kostade dubbelt så mycket som vapenfärdigheterna. Där skulle spelaren välja två vapen att ha i kombination. För färdigheten Rida, om man jag ska ta ett annat exempel, stod det att CL för en vapenfärdighet kunde inte vara högre än FV för Rida.

DoD 91 var i många fall en kopiering av många av reglerna men där står det, precis som i Rida i EDD, att värdet för Två vapen inte kan överstiga vapenfärdigheterna i kombinationen. Om jag, från EDD, tar med mig att färdigheten var en egen färdighet så "ersätter" den slagen för de två andra vapnen med tillägget att personen i sådana fall enbart borde få erf i Två vapen vid lyckade slag, vilket borde innebär större svårigheten att få höja färdigheten om den redan ligger på max-FV.

Om en spelare vill ha två vapen skulle jag istället rekommendera att köpa ambidextriös för BP. Det blir billigare i EP-kostnad, bättre än Två vapen-färdigheten och mindre krångligt i längden.

[edit] Jag kan inte dra mig till minnes en enda regelmekanik från någondera version där en färdighet var ett slag för att få använda en annan färdighet.