Nekromanti DoD Expert

G

Guest

Guest
Sitter här o jämför lite....

DoD Expert med DoD Expert 6 [Ni fattar vilka versioner jag menar säkert].

Hur som helst... Jag kan inte hitta något direkt som får mig att vilja spela DoDE 6 framför DoD Expert... Jag tycker personligen att den äldra utgåvan håller än idag. Välbalanserade regler, välskrivet, och framförallt väldigt basic men mycket utrymme för improvisation...

Den ända fördelen med DoDE 6 är kanske världen som verkar vara spännande... Kanske man ska slå ihop det bästa?

Vad tycker ni??

Ville bara säga det... En personlig åsikt bara :)

Mvh
Lexx - KampfBereit

Falköga

Veteran
Jag själv som inte har spelat dod expert, utan bara D6E, tycker att världen (trudvang) är mycket spännande och kul.
Jag tycker att du skall titta/och läsa lite i D6E + dod expert och här på forumet och sen bestäma dig.

Men det är ju bara vad jag tycker...

Mogger

Hipsteranka
"Kanske man ska slå ihop det bästa?"
Det gjorde vi. Äta kakan och behålla den! :gremlaugh: Efter 10 års rollspelande i Ereb sitter reglerna i ryggmärgen och det krävs operation för att byta ut dem mot sunkigt levelsystem. Världen är dock bra så den behöll vi.

Inte för att någon frågat men DoD 6 var tyvärr inte vad jag hade hoppats. Snösaga var lite för linjärt och traditionellt och världen är visserligen spännande men lite för enkel och inga produkter är särskilt välskrivna. Nä. ska man spela fantasy är det fortfarande WFRP som gäller!

G

Guest

Guest
inga produkter är särskilt välskrivna

Personligen så tycker jag att reglerna i DoDE 6 är lite väl omständigt skrivna... Massa rader text som inte förklarar något alls... Man msåte nästan läsa exempelbeskrivningarna för att fatta....

Nä... Jag kommer nog att hålla mig till DoD Expert fast använda mig av DoD 6´s Kampanjmatriel... Gillade exempelvis Vildhjarta...

Sås och Potatis

Mvh
Lexx - KampfBereit

Neanderson

Veteran
Jag har iofs inte testat DoD6E, men mina övriga erfarenheter av rollpelande säger mig att det går att kombinera det mesta, regler, världar, monster, slps osv, oavsett spel.

kör hårt...

Troberg

Sinister eater
Jag har iofs inte testat DoD6E, men mina övriga erfarenheter av rollpelande säger mig att det går att kombinera det mesta, regler, världar, monster, slps osv, oavsett spel.
Glöm inte plots! De flesta bra plots funkar lika bra i en nutida värld som fantasy eller SF.

kör hårt...
Håller med till 100%.

Herlin

Veteran
Var hälsade, ädla vandrare.
Jag håller till fullo med var det gäller DoD6E och förklaringar av regler. Dom har satsat mer på att skriva väl än att förklara. Tillslut hamnar man i en sits där man får gissa sig till.
Som tur är får man kolla lite på exempelna och då kan man förstå lite bättre.
Men jag tycker ändå, satsa mer på förklaringar än novellskrivande.
Tack för att ni lyssnade på mina ord, godkväll gott folk.