Jag tror snarare att det är lättare att skylla på tryckeriet för att det är jobbigt att äga att man är klantig, stressad eller slarvig. Eftersom man numera skickar tryck-manus som PDF:er till typ alla tryckerier och de sedan, dels gör ett digitalt provtryck för kontroll av uppdragsgivaren, dels bara trycker det som finns i PDF:en, rakt upp och ned, så förstår iaf inte jag hur sidor har duplicerats genom alla böcker. Jag säger inte att det är omöjligt men jag har inte hört hända på den detta sätt med moderna tryckpressar.
Alternativet är att någon har ändrat i PDFen. Och varför skulle tryckeriet ändra sidor mellan två olika PDF:er? Och även om det hade hänt så görs som sagt alltid, som minimum, ett digital provtryck, och om man vill ha bättre kvalitetskontroll, ett fysiskt provtryck, som man kollar och gör sign-off på. Givetvis går det att ignorera dessa instanser för att eliminera fel, men då ligger ansvaret helt på uppdragsgivaren.
Det som kallas för tryckfel är oftast andra saker, som att ett knippe papper spegelvänds eller vänds upp och ned, eller att bläcket har flödat på ett sätt som inte var avsikten, eller att en papperskärare har skurit snett - sådana saker är tryckeriets ansvar att rätta till, och det görs som standard genom att uppdragsgivaren får rabatt vid sitt nästa trycktillfälle.
Vill man veta mer om boktryckning finns här en schysst video:
https://www.youtube.com/watch?v=nRKsW-oVcHg