Nekromanti DoD, Sinkadus, Personlighet

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej hivemind!

?För en herrans massa år sedan presenterades i Sinkadus ett rollformulär till Drakar och Demoner. På formuläret gjore man till exempel skillnad mellan styrketeknik och råstyrka, induktion och deduktion och sådant.

?Men förutom detta fanns ett block för karaktärens personlighe, och det var fyllt av personlighetsdrag ställda i motsatsförhållande till varandra. Man kunde till exempel vara mer eller mindre lakonisk, djärv och så vidare.

Någon som vet vart jag kan hitta detta formulär eller dessa personlighetsmotsatser?

?Det är just detta med personlighetsdragen jag är intresserad av nämligen...

Krille

Super Moderator
Om du inte behöver just DoDs motsatta personlighetsdrag så kan du sno dem från Pendragon (som de säkert var snodda från):

Chaste/Lustful
Energetic/Lazy
Forgiving/Vengeful
Generous/Selfish
Honest/Deceitful
Just/Arbitrary
Merciful/Cruel
Modest/Proud
Pious/Worldly
Prudent/Reckless
Temperate/Indulgent
Trusting/Suspicious
Valorous/Cowardly

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Nja, inte riktigt likvärdigt.

finkänslig/burdus
blyg/oblyg
nervös/lugn
försiktig/djärv
osäker/självsäker
misstänksam/godtrogen
tystlåten/pratsam
humorfri/skämtsam
jordnära/flosofisk
medlidsam/kallblodig
noggrann/slarvig
tålmodig/otålig
frikostig/sparsam
arbetsam/lat
vanartig/artig

Dessutom finns "Temperament I" och "Temperament II".

Och så vill jag ta till protokollet att "pious" numera heter "spiritual". Jag kommer aldrig att vänja mig, men så är det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Herr Grönstedt;n227222 said:
Eller så kör man på en vetenskaplig modell och satsar på The Big Five: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Femfaktorteorin
Medan idean med de stora fem tilltalar mig så är de väldigt "tunga". De har heller inga vettiga motsatser. De mer uppdelade listorna från penndragon och sinkadus blir mycket mer lättanvända i faktiskt spel och karaktärsskapande.

Staffan

Myrmidon
Reglerna för både underegenskaper och personlighetsdrag fanns i Sinkadus 11 (som även hade det bästa DoD-äventyret någonsin, Krugal Svylses Förbannelse), och formuläret fanns i Sinkadus 14.

Det som Skarpskytten listar om personlighetsdragen är egentligen ganska självförklarande, utom Temperament I och II. De är definierade som lättretlighet respektive hur arg man blir.