Nekromanti DoD, skilda världar

DODswe4

Hero
Eftersom alla förstår att dom olika Drakar och Demoner uplagorna skiljer sig åt. Borde dom då inte ha olika fourm? Trudvang och Erab Altor borde ialla fall ha det, enligt men meninging eftersom dom har så stora skillnader mellan varandra. DoD 4 Chronopia 91 påminner en hel del om varandra,medans DoD6 är en annan del. Bägge är säkert bra men det är endå en stor skillnad mellan dom. Så mitt förslag är ett Forum dör Nya DoD (DoD6) och ett för gamla DoD (DoD4, DoD chronopia, DoD91 etc) Eller är det ett måste från Riot Mind att dom ska vara i samma forum?

Foggmock

Myrmidon
Nej, och detta har varit uppe för diskussion av andra troll tidigare. Det är inget som motiverar det än så länge, men däremot om det helt plötsligt börjar trängas en jävla massa Ereb och Trudvanginlägg så att de bara studsar bort varandra hela tiden kanske det kan komma på tal.

Krille

Super Moderator
Står inte den här i FAQn än?

Den har besvarats femtielva gånger. Nej, det är inte intressant. Vill du skilja på vissa trådar så kan du alltid skriva versionsnumret i rubriken:

[DoD91] Asbastens inverkan på eldskadereglerna

...eller något i den stilen.

Om du tycker att det är orättvist, titta då på d20-forumet där femtielva miljoner d20-världar hör hemma, eller skräckforumet där femtielva miljoner skräckspel hör hemma, eller rollspelsforumet där alla andra rollspel hör hemma.

DODswe4

Hero
Jag tycker itne det rä orättvisst, jag tycker det är olika spel egentligen, det enda som dom har är BRP systemet och namnet. jag tyckte i alla fall det låter som en bra ide.

Krille

Super Moderator
Jag menar O-överskådligt, dvs raka motsatsen. Att hålla koll på tre DoD-forum är väl rätt OK om det bara finns DoD-forum på forumet. Men nu finns det dessutom två Neogames-forum, ett Western-forum, ett Gemini-forum, ett Gondica-forum, ett Rävsvans-forum, ett d20-forum (för femtielva världar), ett allmänt rollspelsforum, ett rollspelsmakarforum, ett SF-rollspelsforum, ett SF-forum, ett skräckspelsforum...

...och ska man fortsätta enligt samma princip med alla andra rollspel som det finns flera världar till så skulle det bli löjligt många forum. Det vill säga o-överskådligt.

Johan K

Gammal & dryg
Visst så har du en poäng att de är klart olika versioner av DoD... Men som sagt, det skull bli en jäkla massa forum & jag är rädd för att de kanske inte blir så jäteaktiva nån av de forumena isåfall.. Bättre att sammla de i ett forum...

/ Johan K, som blev väckt att att det började sågas & väsnans utenför fönstret imorse... :gremmad:

Dark_Maven

Veteran
Några synpunkter:
1. DoD-91 och DoD 4 är samma sak
2. Jag kan inte se några som helst likheter mellan DoD-91 och Chronopia. De är väldigt olika enligt min mening.
3. Eftersom man kan föra över regler från nyare versioner till äldre versioner och tillbaka så anser jag att det är bra med ett DoD forum.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
fyra mot fem

Jag kan inte se några som helst likheter mellan DoD-91 och Chronopia. De är väldigt olika enligt min mening.
Regelmässigt är de väl i princip identiska?

/tobias

Kaigon

Helmgast
Och dessutom så utspelar de sig i samma värld, om än långt ifrån varandra.
Även fast jag gör det så kanske inte alla accepterar den världsbilden, trots att den presenterades i Altors Baksida...

Staffan

Myrmidon
Re: fyra mot fem

"Runtime"-reglerna är i princip identiska mellan DoD4 och DoD5. Det som skiljer regelmässigt är hur man gör figurer. Yrkena är både annorlunda och uppbyggda enligt andra principer (i DoD4 får man välja 12 yrkesfärdigheter från en lista, i DoD5 får man 10 serverade, varav oftast en är "valfri färdighet" och några av de andra erbjuder alternativ t ex "Rida eller Sjökunskap"), tabellen för särskilda förmågor är annorlunda, EP är direkt relaterade till ålder i stället för åldersgrupp, besvärjelser är billigare, och färdigheter har inte en accellererande kostnad i DoD5. Men när gubben väl är tillverkad så är det vad jag vet ingen skillnad på hur en DoD4-figur och en DoD5-figur funkar.

DODswe4

Hero
Det är iof sant, men det är ändå massor av olika snack angående både nya å gamla DOD grejer.

Johan K

Gammal & dryg
Rubriker...

Det är iof sant, men det är ändå massor av olika snack angående både nya å gamla DOD grejer.
Visst, det görr det & dkoj är det !!
& nu till lite hårklyverier... Har man är informativ rubrik så tror jag att de felsta vet om vad som antagligen kommer att skrivas i inlägget...

/ Johan K, som bara har 5 timmar tills jobbet är slut...

DODswe4

Hero
Re: Rubriker...

ja det är sant. allt var bara en ide. Jag tyckte det verkade smart i alla fall, även om många andra tydligen itne tyckte det