Först: Du borde nog egentligen bara postat den här frågan en gång och det på "rollspel"-forumet. Det är samma människor som hänger på alla forum, så det hade nog varit enklare för dig att få alla svar på ett och samma inlägg, samt roligare för andra som då skulle slippa se likartade inlägg överallt...
Eon (som du är van vid) är ett dockskåpsfantasyspel i den meningen att man försökt bygga upp en ny verklighet från grunden och fått en intrikat liten rätt så trovärdig och fungerande spelvärld som man kan sitta och gulla med som vid ett dockskåp. DoD6 skiljer sig åt från Eon på den punkten då det har en värld som är rätt puckad om man ser på den ur fågelperspektiv. Det är ingen värld man försöker analysera kring, utan den är från början konstruerad för att vara häftig att äventyra i. Spelledare kan själva hitta på sina egna monster, bygga egna städer, ta bort saker osv. utan att det ställer till det minsta lilla problem med världens historia eller "ekosystem", om du förstår vad jag menar. Du kan ändra, styra och ställa precis som du vill, för världen är inte tänkt att "fungera" på riktigt, den skall bara vara en effektfull skådeplats för fantasifulla äventyr.
Alla gillar inte det. Särskilt inte vana Eon-spelare.
Stridsreglerna är enkla och brukar inte tilltala folk som suger på tärningar när de går och lägger sig. Eon-spelare är kända för att förakta DoD6, medan DoD-spelare brukar slå sig för pannan och säga "vad äääär det här för skiiiitspel!?" när tio timmar har gått och allt man hunnit göra i Eon är att slå fram hur mycket tirakernas puls har ökat sedan de började rusa mot äventyrarna med dragna vapen...
Om du gillar Eon's stridsfilosofi med överflöd av bataljmatematik åt alla håll och kanter så kommer du att hata DoD6.
De Eon-spelare som börjar gilla DoD6 är oftast de som tycker att Eon var hänsynslöst stelt, omständigt & dåligt från början. De som gillar Eon anser alltoftast att DoD6 är ett barnspel och fnyser föraktfullt åt dess anhängare.
/Rising
som spetsade den här analysen NÅGOT, men passar också på att säga att han själv inte gillar Eon, utan tycker det är ett ondskefullt spel som skall motarbetas på alla tänkbara sätt, eftersom jag aldrig skulle orka lära mig reglerna och världsbeskrivningen tillräckligt väl för att kunna spelleda det.