Nekromanti DoD var bra.

Äventyr

Världsbyggare
Drakar och demoner i en sjätte upplaga? Ja, tänkte jag och applåderade. För sanningen att säga var den femte upplagan, den med Chronopia, inte mycket att hänga i julgranen. Förvånansvärt faktiskt att den hette Drakar och demoner, för den hade väl inte mycket med spelet att göra egentligen.
I nya versionen verkar spelvärlden helt okej. Men spelet som helhet håller inte, åtminstone inte om man vuit upp med spel som Drakar och demoner v. 1-3, Expert, Gigant och så vidare. Något av stämningen har försvunnit.
Med Expert kulminerae Äventyrsspels DoD utgiving. Med version fyra började det sakta gå utför.
Nej, även om jag inte kan sätta fingret på vad jag inte gillar med nya Dod, så är det helt klart inte ett spel som jag någonsin kommer att satsa helhjärtat på.
Kanske för att spelen på åttiotalet inte försökte vara så oerhört realistiska och dystra? Ju mer realism i spelets regler, desto svårare får jag att ta det till mig.
Jag vet att detta knappast är fallet med Drakar och demoner. Kanske är det lika illa åt andra hållet?
Tydligen.
Det är en balansgång man får göra.

- Daniel

"The force is with you. Always."

Vindhand

Myrmidon
Betraktarens öga är föränderligt

åtminstone inte om man vuit upp med spel som Drakar och demoner v. 1-3, Expert, Gigant och så vidare. Något av stämningen har försvunnit.

Det är nog svårt att bedöma en ny utgåva av ens favoritspel med de ögon man bedömde den ursprungliga utgåvan med. För dagens nybörjande spelare tror jag nog att DoD6 kan vara lika spännade och stämningsfyllt som DoD1 var en gång i tiden.

Jag har inte heller intresserats så mycket av nya DoD, men mest för att det hittills bara kommit ut regler. När världen kommer ut (bestiariet, äventyr, mm) lär jag nog bli mer intresserad :)

Ju mer realism i spelets regler, desto svårare får jag att ta det till mig.

Jo, strävan efter "realism" har en tendens till att leda både till tungrodda, detaljfixerade regelsystem och gyttjebemängda, tråkiga spelvärldar... IMNSHO naturligtvis :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Re: Betraktarens öga är föränderligt

"Det är nog svårt att bedöma en ny utgåva av ens favoritspel med de ögon man bedömde den ursprungliga utgåvan med. För dagens nybörjande spelare tror jag nog att DoD6 kan vara lika spännade och stämningsfyllt som DoD1 var en gång i tiden."

Det är exakt detta som jag tror är orsaken till att så många avskyr Phantom Menace. De har helt enkelt växt upp. De är inte längre nioåringarna som blev överkörda av en Star Destroyer i salongen 1977 - de är numera trettitvååringar som förväntar sig att bli överkörda av något ännu häftigare.

Samma sak med DoD. Femtonåringen som spelade Expert är sedan länge borta. Den känslan jag hade då kommer jag aldrig att få uppleva igen.

Mitt tips är att leta upp en annan känsla som du gillar i det nya som kommer. Gilla läget, liksom.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Äventyr

Världsbyggare

Javisst har du rätt. Dagens nybörjare finner säkert Dod 6 lika spännande som jag fann ursprunget.
Det var väl mer av en betraktelse sedd ur mina ögon.
Ereb Altor var så glatt och opretentiöst att uppsluppenheten och fantasirikedomen gjorde det till en glädje att bara läsa supplementen.
Och de flesta torde väl vara överens om att Erik Granströms mäktiga äventyrsepos till Drakar och Demoner, Den femte konfluxen, är bland de bästa äventyrskampanjer som någonsin gjorts.
Den Chronopiska katastrofen led nog av GW-inspiration och komplex. Mörkt, dystert och mega-fett, som man säger idag. Allt skulle vara så "maxat" och spejsigt att det spejsade bort sig själv. Visst var layouten snygg, jag tyckte till och med om framsidan - ja, jag äger spelet i fråga! - men det var mer yta än innehåll.
I nya Dod känns det mer som D&D inspirerat level-system. Hopplöst förbisprunget, trodde jag?

- daniel

Äventyr

Världsbyggare

Poängen är att jag fortfarande tycker att DoD Expert är lika kul som då. Mutant 2 håller än, det är ett av de mest stämningsfyllda spel jag spelat. Star wars håller än, ja - listan kan göras lång.
Angående Phantom menace, kika på sf-forumet, jag ska lägga ett litet svar på det där.

Äventyr

Världsbyggare
Betraktelser

Poängen är att jag fortfarande tycker att DoD Expert är lika kul som då. Mutant 2 håller än, det är ett av de mest stämningsfyllda spel jag spelat. Star wars håller än, ja - listan kan göras lång. Men den nya versionen av Drakar håller inte för mig. Jag får ingen känsla av det...
Angående Phantom menace, kika på sf-forumet, jag ska lägga ett litet svar på det där.

Krille

Super Moderator
Dä va bättre förr!

"Poängen är att jag fortfarande tycker att DoD Expert är lika kul som då. Mutant 2 håller än, det är ett av de mest stämningsfyllda spel jag spelat. Star wars håller än, ja - listan kan göras lång. Men den nya versionen av Drakar håller inte för mig. Jag får ingen känsla av det..."

Vilket, återigen, är exakt vad de flesta jag har träffat på tycker om Phantom Menace (och även Special Edition). De gamla filmerna är så jefla bäst medan de nya suger hästgenitalier.

Allt detta avfärdar jag hårt som ett allvarligt fall av nostalgi. Det var inte bättre förr. Man var bara dummare och yngre.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Foggmock

Myrmidon
Re: Dä va bättre förr! [OT]

nu har det blivit OT...
men iaf har läst alla SW-böcerna och tycker att det skojjiga börjar i trean, dvs den innan den triologin som släpptes först...ettan och tvåan är rätt sega och har inte så mkt (IMHO) med varandra att göra förutom att de byger upp historian till de senare böckerna.
Kan endast hålla med. De saker man gjorde när man var liten var spännande då. om man ger sig på något nuförtiden blir det inte lika spännade tex läsa klart den sjuttielva bäcker långa serien man började köpa men la ner efter fem böcker när man gått ut tredje klass.. typ..resten av böckerna är inte längre lika 'magiska' som när man läste sina första fantasyböcker...Barndomen var underbar... bli aldrig vuxna

Fogge - (Som är sexton...)/images/icons/blush.gif

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

Krille

Super Moderator
De e inte lätt att va' ödmjuk

"nu har det blivit OT..."

Inte så farligt ändå. Vad jag ville ha sagt är att jag (faktiskt) tycker att Expert är ett tämligen uselt spel. Det var bra för att vara 1985, men senast jag lånade ett Expert (jag har sålt mitt eget) och tittade i det så förvånades jag över hur jag över huvud taget hade kunnat tycka att det var bra. Trots att det är en simpel regelmotor så har den byggts på med inkonsekvenser redan i Expert, den är fylld med knasiga multiplikationer och självmotsägelser och allsköns konstigheter. Stämningen... tja, det är ungefär lika mycket världsbeskrivning i Expert som i DoD6 (faktiskt lite mer i DoD6), så man får egentligen inte särskilt mycket stämning alls av Expert. Stämningen måste ha varit en syntes av spelandet man sysslade med som tolvåring, inte själva regelboken.

Ändå utropas Expert som det bästa sedan färdigskivat bröd och distboxar.

Min enda slutsats är att det är nostalgin som är framme igen. På samma sätt som de ursprungliga Star Wars-filmerna var bättre än de nya, trots samma tunna ståry, lika sunkig humor och sämre effekter, så var Expert bättre än DoD6 nånsin kommer vara, trots lika lite stämning, lika konstiga regler och sämre produktion. Så, som sagt var, "dä va bättre förr" på alla sätt utom möjligen i praktiken. Och eftersom man alltid är ofelbar så måste felet ligga hos RiotMinds. Det är deras fel att man tycker att det var bättre förr!

För att dra till med en annan klassisk klyscha, "det e inte lätt att va' ödmjuk." /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Krille on 2001-04-18 13:43.</EM></FONT></P>

Feliath

Swashbuckler
Det var visst bättre förr (kanske)... (OT)

Angående rollspelandet håller jag inte med alls. När jag började rollspela var jag konsekvent missnöjd med utformningen av mina egna kampanjer (jag vägrade färdigskrivna äventyr, som jag gör än, för att man missar den kreativa bit som jag tycker är behållningen med att vara SL). Nu är jag det inte. Jag spelade DoD förr, både -91 och Chronopia. Föredrog Chronopia, som en sidebar. Jag tyckte aldrig riktigt om reglerna (jag hade böfvla kul i alla fall). Nu spelar jag D&D 3E och är mycket nöjdare. Slutsats av mummel: Den där nostalgi- och "Känslan-kommer-aldrig-tillbaks"-grejen är blahonga. Känslan är bättre nu. Och ärligt talat, i de fall, utanför rollspelande, där jag minns en känsla, finns den kvar. Narniaböckerna t.ex.. Varenda gång jag rycker ut dem ur hyllan och sätter mig ner och läser dem är magin lika stark.

För övrigt måste jag bara instämma i Foggmocks och Peter Pans rop:
Väx aldrig upp!

Men världen som helhet, den VAR bättre förr. På 1800-talet. När det inte bara var tillåtet utan påbjudet att vara imperialist, britterna ägde halva världen och man hängde kommunister. Ja jävlar, those were the days.
*detta sista stycke, mina damer och herrar, var ett inslag av s.k. sarkasm. Den som tar detta på allvar får skylla sig själv.*

Feliath - motsträvig

Foggmock

Myrmidon
Re: Det var visst bättre förr (kanske)... (OT)

jag började min rollspelbana med NeoTech. Detta spel innehåller hinkvis med tärningar, inget jag tänkte på förrans senarenär man får jämföra med DOD. När jag köper Chronophia inser jag faktan: detta är INTE äkta Drakar Och demoner-känsla(bedömande utifrån den lyriska beskrivningar jag fått av Davva, som talade om Ereb Altor, dvs jag köpte lite 'fel'.) BLir öäven konfundrerad: var är alla tärningar och jobbiga regler? i Expert, som jag efter många turer får tag i, finns bara en T20 på alla slagen.. så simpelt! i neotech slår man 3T6:or för en normal svårighet, och alla sexor slås om med två nya tärningar tills alla sexor är borta. Detta kallas Ob för övrigt. man får fram ett tal typ 13. om man hade över 13 i färdigheten klara man det, om man hade exempelvis sju misslyckas man. reglerna för fummel är gnaska jobbiga: om två eller fler blir sexor i det första slaget samtidigt som man hamnar över sitt FV med den sista uträknade summan är det ett fummel. om ALLA utom EN tärning bli etta i första slaget, är det prefekt slag, ifdall de andra tärningar blir under FV... jobigt, men realistiskt. Etta perfekt, 20 fummel. enkelt, men inte lika realistiskt.
just däför har jag retat mig på de gamla hederliga DoD för de är lite för enkla. hade jag däremot börjat med DoD och gått över till Neptech, hade jag inte gillat neotech pga realismen och de avancerade reglerna...ens PoV är ofta vinklad. inte för att jag hatar DoD, men retar mig då vissa regler inte finns som finns i neotech, särsklit när man skrivit ett äventyr när man behöverd en reglen... iaf sammanfattnignsvis kan man säga att jag gillar enkelheten i DOD och de avancerade realistiska reglerna i neotech. allt beroende på humör.
och det var inte bättre förr. tänk på de stackars negrerna som blev slavar under brittiska imperiet..

Fogge - Som är lite kommunist, lite anarkist, lite Gråsosse, lite allt möjligt!

ps vi ses i Göteborg i sommar! /images/icons/cool.gif/images/icons/blush.gif/images/icons/laugh.gif ds

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Så här då

"Något av stämningen har försvunnit."

Är det verkligen så att stämningen har försvunnit? Det kanske bara är så att den har ändrat sin "form" lite så du inte känner igen den. Själv så tycker jag att det är skön stämning i DoD6, även om den kan vara lite annorlunda (Sagostämning).

Men så var jag inte med före DoD4 heller...
Detta känns som en diskussion för er äldre rävar.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Eksem

Champion
Re: De e inte lätt att va' ödmjuk

NOSTALGI! Mitt enda syfte med rollspel är nostalgispelande. Jag blir nästan chockad över hur proffesionella rollspelen är idag egentligen. Det finns liksom svenska gratisrollspel på internet som är bättre än Expert.

Men jag är Nostalgiker. Och gissa vad jag spelar =)

DanielSchenström

Swashbuckler
He'e lika bra nu(OT)

Man skulle ju inte ge sin rävåsikt om PM under det inskastet så jag gör det här istället.

Phantom Menace är inte lika bra som de tidigare filmerna. Hur kan jag säga det, är jag inte bara mer cynisk och svårpåverkad nu? Lite, visst men en bra film är en bra film, och PM får känna sig överkörd av T2, Lost in Space (ge mig skit bara :gremsmile: )och Matrix. PM är inte dålig, men den tar sig inte förbi de tre nyss nämnda filmerna för att sälla sig till sina tidigare efterföljare.

För att ge en liten bakgrund bara så att eventuella diskussioner inte förs på felaktiga grunder. Jag såg ingen av de första tre filmerna på bio, inte förän spec ed, vilkajag föredrar, dök upp på bio såg jag dem där.

Daniel "Warduke" Schenström

Eksem

Champion
Re: Det var visst bättre förr (kanske)... (OT)

Drakar och Demoner är det enda jag spelat om och om igen. Men jag älskade Neotech när det kom... jag tyckte att det var allt Nya Mutant borde varit men inte var.

Slutsats: Cyberrollspel kräver realism.

Rosen

Myrmidon
Re: De e inte lätt att va' ödmjuk

<I>Så, som sagt var, "dä va bättre förr" på alla sätt utom möjligen i praktiken. Och eftersom man alltid är ofelbar så måste felet ligga hos RiotMinds. Det är deras fel att man tycker att det var bättre förr!</I>

Och i andra änden av skalan så hyllar man Anders Blixt... för det <B>första</B> jobbet han gjorde i branschen; ingenting han har gjort senare, med större rutin och mer erfarenhet, har blivit lika omtalat.  Ungefär som om alla på Rävsvans-forumet bara skulle vilja prata Trollvinter. (-:

--
Åke

Johan K

Gammal & dryg
smaken är som baken, delad...

Visst, de DoD som gjordes på 80-talet är ju superbra. Det går ju inte att förneka, det vara ju som du säger bara Chrnopias om var ett snesprång. Men det kan jag leva med.
Det nya DoD tycker jag helt klart är nyskapande. Roligt med att det är lite ovanigt. Låt det växa ett bra tag, så tror jag att fler & fler kommer att gilla det.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Sårias

Veteran
Jag skulle vilja säga att rollspelen varken blivit bättre eller sämre. Möjligen kan dom olika genrena varit olika roliga men rollspelen i sig har varit jämnlika. Avancerat eller inte det mesta går fort när man väl lärt sig systemet. Men dom enklare rollspelen lär man sig fortare. För övrigt tycker jag bara en sak har enrats med tiden och det är just tiden förr när man var ung så hade man mer utav denna trevliga vara numera är det så mycket annat som skall fixas och göras. Det var bättre förr det håller jag med om men inte för att världen var bättre utan för att jag var yngre mindre noggrann och hade mer tid över.

Lite OT. Hur är det egentligen med versionerna? Igår satt jag och läste igenom introduktionen på 1 rollpersonen till DoD-91 och där stog det att det var den 3:e utgåvan av spelet....huh?, tänkte jag men när man tänker efter vad är tredje utgåvan om inte 91-an är det? Räknar vi expert som 3:e utgåvan eller hur ligger det till?

Sårias Halvalv:
Biter inte min klinga eller morgonstjärna biter INGET!

Riddaren

Swashbuckler
Versioner

"Lite OT. Hur är det egentligen med versionerna? Igår satt jag och läste igenom introduktionen på 1 rollpersonen till DoD-91 och där stog det att det var den 3:e utgåvan av spelet....huh?, tänkte jag men när man tänker efter vad är tredje utgåvan om inte 91-an är det? Räknar vi expert som 3:e utgåvan eller hur ligger det till?"

Beror lite på hur man räknar:
Men ungefär såhär är det

Drakar och Demoner v.1.0, utkom 1982
Drakar och Demoner v.2.0, utkom 1984
Drakar och Demoner v.2.1, utkom 1985 (rev, version av 2.0, räknas ibland som v.3.0)
Drakar och Demoner v.3.0, utkom 1987, två häften
Drakar och Demoner v.4.0, utkom 1991, tre häften
Drakar och Demoner v.5.0, (kallas oftast Chronopia), utkom 1994, är den enda av Taget Games DoD som innehåller en kampanjvärld i grundreglerna
Drakar och Demoner v.6.0, utkom 2000 (Riotminds version).

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Hasse

Hero
Re: Så här då

"Men så var jag inte med före DoD4 heller...
Detta känns som en diskussion för er äldre rävar."

Egentligen tycker jag inte det är större mening att diskutera om det var bättre förr i och med att den tiden flytt och inte kommer tillbaka men jag var med förr. Mitt första DoD jag köpte var Version 2 -84. Har för visso haft ett uppehåll och missat DoD3-4, och delvis 5 även om jag har den men aldrig gillat stämmningen i chronopia, så att jag missat 5 är av eget val men till saken.

Stämning har definitivt inte försvunnit utan mycket riktigt som du säger ändrat form och av vad det verkar hittills, till det bättre i min humbla opinion. Så jag för var det sämre förr och det är bättre nu.

Men som sagt om detta kommer det alltid råda delade meningar om, vilket är både OK och bra så länge folk accepterar att olika människor tycker olika.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd