Drakar spöar Dragons sju dagar i veckan.
Det är förvisso fånigt att jämföra två olika rollspel, men okej, DoD6 har ändå rätt många likheter med den amerikanske storebrorn, så någon form av jämförelse kan man väl ändå göra. Jag tycker dock jämförelsen är orättvis från början.
DnD har skapats från den allra sämsta utgångspunkten som finns (IMO) när det gäller rollspel ("vi gör ett muntligt datorspel", grabbar!!!) och sedan dess har DnD varit som en stor, fet padda och aldrig någonsin kunnat kravla ur sig det hål med träck den fötts ur. Det var först, det blev störst och det har inspirerat många spelare och spelledare, visst, det ska DnD ha proppz för, men på många sätt går dagens DnD att jämföra med en hottad VHS-bandspelare. Redan från början såg ju alla att Betamax var bättre, även om Betamax inte blev en lika stor kommersiell framgång, och nu finns det DVD så nu spelar det ju ingen roll överhuvudtaget längre. VHS är ute.
Att det finns miljoner och åter miljoner hejsvejs-books till DnD ser inte jag som ett plus. Blir ju bara jobbigt när en spelare lirar i en annan spelgrupp och blir van med helt andra regler än vad du har, eller något annat jobbigt. Det blir som i vampire. Har man bara grundboken fattar man inte ens vad andra spelare pratar om längre...
DoD är än så länge kompakt. Det är ju nu det är som roligast, när man får vara med från början och se världen broderas ut!
Sedan är det väl kanske en smaksak, men jag föredrar helt klart den lågmälda filosofi som svenska rollspelsmakare har (förutom Petersen som kan vara rätt koboldig ibland, även om jag älskar mycket av hans verk) framför DnD-uppskruvat jidder såsom liches, black dragons, beholders, owlbears och sån skit. Äh, det här är rent subjektiva åsikter, men jag mår illa så fort jag bläddrar i en DnD-produkt. Allt är så vulgärt, amerikaniserat, stereotypt och trött. Jag hatar verkligen det spelet.
Så visst tar den pigga svensken hem guldpokalen från detta internationella mästarmöte. Om man bara tar bort det där dumma levelsystemet så är DoD6 ett riktigt hyggligt rollspel som klarar sig bra i vilken jämförelse som helst tycker jag, även om det skulle möta betydligt svårare motstånd än gamla trötta DnD, alltså.
/Rising
som märker att jag låter helt nazistisk i det här inlägget. Sorry, SÅ illa är inte DnD... Jag vill egentligen inte provocera med det här inlägget. Skyller min taktlöshet på spriten...