Nekromanti DoD vs EON

Helmgast
Vem säljer bäst?
Jag läste nåt hemskt om att DoD redan sålt 10.000 ex. Är det sant?
Hur mycket säljer EON?
När kommer EON II deluxe?
Vilka språk skall EON översättas till?

Kommer jag på fler frågor så frågar jag dem.

Big Marco

Läskig
När det gäller rykten och uppgifter baserade på gissningar som tydligen uppfattas som fakta så är det viktigt att tänka själv.

Eftersom jag vet upplagorna i fråga, så kan jag ju tex säga att Neogames trycker tillbehör i större upplaga än vad DoD6 trycktes i första omgången. Och det gör inga tiotusen ex. De uppgifter som Magnus Seter (en människa som tänker) presenterade i DoD-forumet om upplagor ligger närmare sanningen, där han sade att ett bra säljande spel säljer mellan 4-6k ex. Och succéspel säljer mer, över tiotusen ex. Här räknar jag in Eon II som den enda kandidaten just nu.

Angående hur mycket Eon har sålt kan jag säga så mycket att det börjar bli tunt med Eon II på lagret. ,-)

Sall Tymbast

Veteran
deluxe?

ah...
låter trevligt...
...men jag har bara en önskan:

Hardback.

Tro mig. Det finns gött om folk som tycker det är värt den extra kostnaden.

Mvh

Salte Sall

Emil

Hero
Min högst personliga gissning är att det blir en nytryckning av Eon II i det befintliga utförandet. Det känns lite onödigt och väldigt fånigt att ge ut Eon III ett år efter att Eon II släpptes.

/Emil

Vindhand

Myrmidon
Re: Ärkemagiker behöver ej fiska inlägg!!! [nt]

Ah, men du vet, när man levlar över ärkemagiker så lär man sig kasta _riktiga spells_!

;)

Moonshadow

Warrior

Här ska minssan inte levlas det kan du göra i mindre utveklade spel system så det så./images/icons/devil.gif

Perenna

Swordsman
Min högst personliga gissning är att det blir en nytryckning av Eon II i det befintliga utförandet. Det känns lite onödigt och väldigt fånigt att ge ut Eon III ett år efter att Eon II släpptes.

...men man skulle kanske kunna trycka några ex i hardback? /images/icons/smile.gif

Helmgast

Sär skriv inte.
Men forumet är såpass outvecklat att man kan levla.

Helmgast
Men man kan ju ge ut EON 2.1 med lite korrektur. Det kan ju vara värt det. Så att man inte säljer en bok som man vet innehåller fel. Det är ju inte snällt, nu när sossarna varit så snälla att de sänkt momsen, så borde NEO vara snälla.

Moonshadow

Warrior
Re: Ärkemagiker behöver ej fiska inlägg! [BTOG]

/images/icons/frown.gif Jag inte hantera stavning å sånt väldans bra.
/images/icons/mad.gif Du dum som retas.
/images/icons/devil.gif Jag bli ond.
/images/icons/frank.gif Ond som ricktig monster.
/images/icons/clown.gif Eller oxå jag mest skoja.
/images/icons/sad.gif Men kanske ledsen.
/images/icons/hairy.gif Man aldrig veta./images/icons/wink.gif

Helmgast

JAG HATAR FULA SMILEYS. EN SMILEY SER UT SÅ HÄR:

:)

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Den som lever...

...får se!
Än så länge är det brar överheten (admins + kanske en och annan till) som vet, och vad det har sagt än då länge om saken så har de ingen som helst lust att avslöja titlarna. Vilket jag personligen tycker är bra. Då är det ju lite spänande!

Vindhand

Myrmidon

Ingen aning faktiskt... "Cthulhu" kanske?

Jag tänkte på "Dark dungeons", en kristen serie om faran med rollspel; ursprungscitatet är typ "nu när din magiker uppnått level åtta skall du få lära dig riktiga spells" varefter den onda spelledaren tar spelaren med sig till sitt hemliga sällskap av onda satanister...

Moonshadow

Warrior

JAG/images/icons/clever.gif/images/icons/baby.gif/images/icons/smile.giffÖRSTOD/images/icons/kiss.gif/images/icons/laugh.gif/images/icons/blush.gifINTE/images/icons/cool.gif/images/icons/crazy.gif/images/icons/frown.gifRIKTIGT/images/icons/mad.gif/images/icons/shocked.gif/images/icons/frank.gifKAN/images/icons/tonguea.gif/images/icons/yikes.gif/images/icons/love.gifDU/images/icons/witch.gif/images/icons/hairy.gif/images/icons/king.gifFÖRTYDLIGA/images/icons/dragon.gif/images/icons/woof.gif/images/icons/wink.gifDIG/images/icons/sad.gif/images/icons/devil.gif/images/icons/sick.gifTROR/images/icons/clown.gif/images/icons/shy.gif/images/icons/spook.gifDU/images/icons/grin.gif/images/icons/oink.gif/images/icons/alien.gif?/images/icons/doh.gif/images/icons/scream.gif/images/icons/thinks.gif

Carl Johan Ström

Swordsman
Eon säljer bättre än DoD på två av tre sätt!

Efter att precis ha skickat iväg nio (9) lastpallar med spel och gått på en välbehövlig helgledighet så blir man en smula trött när man ser nyhetsinlägg i stil med den som gjodes av Riotminds på www.rollspel.nu. Därför vill jag nu lägga lite kort på bordet.

Vem som är bestsäljande beror naturligtvis på hur man räknar:

Metod ett: Antal grundregler per år. DoDv6 trycktes i 3000 ex (vilket jag vet från välinformerade källor). Eon II softback levererades i 4500 ex ungefär samtidigt (något efter egentligen). På vårt lager finns för närvarande mindre än 1000 ex kvar av Eon II (inklusive det extremt välsäljande boxarna). Vilket spel är då bästsäljande?

Metod två: Pengar per år avseende grundregler. Eftersom Riotminds produkter är betydligt dyrare än Neogames produkter (trots att sidantalet är nära på dubbelt så stort i Eon II som i Dodv6!) så kanske DoD har sålt för mer "pengar". Personligen tycker jag detta är ett ganska uselt sätt att räkna på...

Metod tre. Totalt antal böcker per år per förlag. Under det gångna året har det sålts minst 12.000 Eon-böcker/tillbehör. Hur många DoDv6-specifika böcker/tillbehör det sålts under samma tid vet jag inte exakt, men det är näppeligen över 6.000 ex. Resultat? Tja ganska tydligt.

Det finns naturligtvis andra metoder: 1) total omsättning (pengar) per år. 2) Antal sålda sidor per år. 3) Totalt omsättning (pengar) sedan starten. 4) Totalt antal sålda sidor sedan starten. Neogames vinner samtliga dessa kategorier med händerna nere. I vissa fall beronde på försprång med i de väsentliga helt utan försprång.

Eon I och Eon II grundregler har tryckts i mer än 10.000 ex. Nästa upplaga kommer ta oss i närheten av 20.000 ex. Det har sålts över 35.000 Eon-produkter (faktum är jag inte har exakt koll, men det kan vara över 40.000 ex.

Hade vi inte haft ytterligare ett spel (n2) som säljer nästan lika bra som Eon så kanske vi kunde lagt ännu mer resurser på Eon och fått upp försäljningen ytterligare :)

MVH
Carl Johan Ström,
Neogames AB