Nekromanti DoD Vs EON

AEGIS PRIME

Swordsman
Jag har spelett EON under ganska många år med ganska ruttet resultat. Jag införskaffade DoD för några månader sedan mest som en skojig grej. Har nu tankar om att överge EON för att satsa på DoD. Har dock ingen av modulerna till DoD men har i stället allt till EON.
Vad jag önskar är några argument till varför jag skall satsa på DoD i stället för EON och vad är de stora skillnaderna mellan spelen. Jag vet att DoD försöker efterlika en sagostämmning men vad innebär den?

Foggmock

Myrmidon
De riktigt stora skillnaderna ligger i kringmaterialet och världen. Systemen är förvillande lika i grunden.

Emedan Mundana är mer slätstruket och standard är Trudvang smått annorlunda och med en stor gnutta fornnorden. Vildhjarta och Snösaga ger båda två en bra bild av världen om man inte har lust att plöja världsböcker. Låna dem av någon och läs lite. Vildhjarta och första delen av Snösaga är det jag gillar bäst, då de senare delarna av Snösaga är rätt dåliga ur ett äventyrsperspektiv. De innehåller fortfarande världsinformation, dock. Eldsjäl är ett halvdant äventyr som innehåller en del världsinformation om en lite avlägsen del av Trudvang.

Och det är faktiskt det bästa argumentet. Trudvang är ballare än Mundana.

Johan K

Gammal & dryg
Varför utesluta nått ?

Tjaa, kan ju först & främst rekomendera DoD6:s värld Trudvang. Det är en värkld som ju dryper av sagostämmning, myter & är allmänt mysig att spela i... Så är det nått argument till att byta till DoD6 så är det den anledningen. Reglesystemet funkar, men som alltid så funkar det lite bättre om man moddar dete hela som mán känner att det passar en själv... :gremwink:
har du tänkt & skippa EON helt ?
Det vore ju lite synd tycker jag, för det är ett spel som funkar aldeles utmärkt åxå ju.

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: Varför utesluta nått ?

Tyvärr är min tid begränsad och jag håller på med en Khelataar kampanj sedan många, många år tillbaka och jag vill ha ett spel som jag kan spelleda när jag känner för annat än Khelataars "grisodlar-stämning" som jag i och för sig är väldigt förälskad i. Dock ombyte förnöjer och mina kampanjer i EON har aldrig blivit riktigt vad jag tänkte mig. Kanske DoD kan vara ett alternativ

Troberg

Sinister eater
Vad jag önskar är några argument till varför jag skall satsa på DoD i stället för EON
Du har ju dem själv:

Jag har spelett EON under ganska många år med ganska ruttet resultat.
Behövs det mer?

Zire

Swashbuckler
(Heh.. farlig titel :gremsmile:)

"Jag vet att DoD försöker efterlika en sagostämmning men vad innebär den?"

En bra fråga. Vildhjarta är ett mycket tydligt exempel, likaså Jorges Bestiarium tycker jag innehåller mycket av sagostämningen. (Det gör väl iofs alla supplement mer eller mindre.)

Min bästa rekommendation är att titta på regelboksomslaget. Faktum är att omslaget är anledningen till varför jag köpte DoD6 överhuvudtaget, och det är fortfarande min ledstjärna för stämningen jag försöker uppnå när vi spelar.

Sagostämningen ligger nog ganska mycket i den låga nivån på världen. Vanligt folk känner till var grannbyarna ligger, och har blickat ner i nästa dal, men känner inte till världen speciellt mycket i övrigt. Det finns massor av mystik. Alverna är mystiska, dvärgarna är mystiska, trollen är mystiska, skogarna är mystiska, bergen är... ja, jag tror du fattar.

- Zire

Hjalle

Swashbuckler
Hum... Jag vet att jag inte alls har på det här forumet att göra, men vill ändå svara...

Ska du ändå inte ta och vänta i en vecka, köpa Eon III och kanske, kanske får Eon nytändning - det tror iaf jag. Så om du ska överge Eon kan du väl vänta i nån vecka först, tills den Stora Dagen som vi alla (på eonforumet) väntar på...!

-Hjalle, tycker det vore synd om man inte gav III en chans innan man slopade Eon.

Troberg

Sinister eater
Ska du ändå inte ta och vänta i en vecka, köpa Eon III och kanske, kanske får Eon nytändning - det tror iaf jag.
Jag vet inte, själv är jag rätt hård på principen att när jag blivit bränd av en produkt så rör jag inte den igen.

Det är tex därför jag inte använder Photoshop (gillade inte att de använde egen swapfil för tio år sedan), inte tankar Statoil (har fått utspädd bensin där några gånger), inte köper Compaq (hatar verkligen min bärbara dator) osv.

Jag är en tuff kund, det gäller att hålla mig glad.

Foggmock

Myrmidon
Fem hundra spänn och inte möe nytt.

Det är ju fortfarande egentligen bara en revidering. Samma Mundana, samma regler. Är man inne på att testa något nytt så är nog steget från Eon 2 till Eon 3 inte riktigt tillräckligt stort.

Johan K

Gammal & dryg
Re: Varför utesluta nått ?

Kanske DoD kan vara ett alternativ
Aha, ok då är jag med !
Visst så är ju DoD ett fullgott alternatvi till EON, då sepciellt DoD6 & dess vrld Trudvang.. De världarna är ju inte allt för lika & ger säkert lite mer mersmak & ombyte.