zonk
muterad
Har funderat lite i samma banor som du, men SLar fortfarande RAW på den här punkten. Har pratat lite med spelarna och de har sagt sig vara ok med att det är lite orättvist.Jag har börjat spela kampanjen i grundboxen. Tycker om upplägget för kampanjen. Reglerna känns också allmänt smidiga. Däremot ogilla jag förbättringskryssen och förbättringsslagen. Systemet med förbättringskryss riskerar att locka till överdrivet tärningsrullande. Samtidigt bäddar förbättringsslagen för ojämn eller i värsta fall obefintlig förbättring av rollpersonerna. Om jag vore spelledare skulle jag därför ändra förbättringssystemet. Någon annan som redan husreglat detta?
(Jag har bara läst delar av den tidigare husregeldiskussionen så jag kan ha missat tidigare inlägg om förbättringssystemet.)
Det går hyfsat fort att öka låga färdigheter men inte alltför snabbt sen när de blir högre. Vi har kört 15-ish spelmöten och några RP som började med 14 i färdigheter närmar sig 18, och en har nått det! Sen får man ju bara kryss på drak- eller demonslag, så det har inte blivit samma jakt efter tärningsrullande som t.ex. när vi lirade Mutant 1984.
Men det har sina sidor, helt klart. Samtidigt kan jag gilla det lite slumpartade oxå.