DoD DoD23 Husregeltråden

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,868
Men är inte de rullade grundegenskaperna flera resor värre, i så fall?
Ja, men det är lätt åtgärdat. Erfarenhetssystemet är knepigare. Det var därför jag frågade om det. Tänkte att någon här kanske redan hade gjort husregler för erfarenhet som var i min smak.
 

ragngand

Swordsman
Joined
22 Sep 2011
Messages
484
Jag har spellett DoD kampanjen och är ständigt förvånad över alla dessa småaktigheter i denna tråd som folk tror gör spelet bättre, då det redan är 99% perfekt för sitt syfte. Spela det enligt reglerna och ha kul istället!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,152
Location
The Culture
Jag har spellett DoD kampanjen och är ständigt förvånad över alla dessa småaktigheter i denna tråd som folk tror gör spelet bättre, då det redan är 99% perfekt för sitt syfte. Spela det enligt reglerna och ha kul istället!
MODERERING

Jag vill påminna om en av forumets regler, speciellt den del jag har kursiverat:


4. Skräpa inte ner trådar.
Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,631
Inspirerad av @Rickard har jag satt ihop ett första utkast (märk väl) till husregler som jag tror kan åtgärda de saker som skaver mest för mig:
  • Alla släkten hat 3T6 på alla grundegenskaper, vilket jag tycker är tråkigt. Den här "lösningen" är långtifrån färdigtänkt. Jag började med att utgå från värdena i gamla DoD, och kanske går tillbaka till dem. I så fall ger alla GE som överstiger 18+ ett värde på 8 i grundchans.
  • Yrkena begränsar minst hälften av valen av färdigheter. Jag ser hellre att eventuella begränsningar sker i samråd med "bordet" eller SL. Samma valfrihet när det gäller Hjälteförmågor och magi.
  • Pressa-slagen är i mitt förslag direkt kopplade till den GE som färdigheten är baserad på och inte som nu att det går att hitta på en förklaring för att få använda en GE som man ändå inte har så stor nytta av i situationen. Pressa för mig är en Hail Mary som kan slå tillbaka mot en om den inte tajmas väl. Jag tycker det blir tramsigt när man till exempel kan använda Arg, Rädd eller Uppgiven i var varannan strid.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Nackdelen med raser med annat än 3T6 är att man nu måste välja en ras som matchar klassen man är ute efter, för att inte skjuta sig i foten. Att de flesta ras/klass-kombinationer är giltiga i standardreglerna är nog en feature, trots allt.

KAR är en dumpstat för de flesta, så alla som förbrukar sina minus där är bättre överlag.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,631
Nackdelen med raser med annat än 3T6 är att man nu måste välja en ras som matchar klassen man är ute efter, för att inte skjuta sig i foten. Att de flesta ras/klass-kombinationer är giltiga i standardreglerna är nog en feature, trots allt.
Jag missade att skriva att jag i husreglerna ersätter yrkena ersätts med yrket "Äventyrare" och att de föreskrivna färdigheterna i nuvarande yrken endast är en rekommendation.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Jag missade att skriva att jag i husreglerna ersätter yrkena ersätts med yrket "Äventyrare" och att de föreskrivna färdigheterna i nuvarande yrken endast är en rekommendation.
OK, men man behöver fortfarande välja ras för den arketyp man är ute efter. Vargfolk är helt enkelt bäst krigare, och så vidare. Spännande att dvärgarna är bäst magiker men inte får någon FYS-bonus!
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,631
OK, men man behöver fortfarande välja ras för den arketyp man är ute efter. Vargfolk är helt enkelt bäst krigare, och så vidare. Spännande att dvärgarna är bäst magiker men inte får någon FYS-bonus!
Sant, det finns en stor fördel att vara vargfolk om man vill spela en krigare, men beroende på tärningsutfallet kan du råka landa på 8 i STY, samtidigt som ankan landar på 14. Som det var i DoD:s andra och tredje utgåvor.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
520
Location
Stockholm
Inspirerad av @Rickard har jag satt ihop ett första utkast (märk väl) till husregler som jag tror kan åtgärda de saker som skaver mest för mig:
  • Alla släkten hat 3T6 på alla grundegenskaper, vilket jag tycker är tråkigt. Den här "lösningen" är långtifrån färdigtänkt. Jag började med att utgå från värdena i gamla DoD, och kanske går tillbaka till dem. I så fall ger alla GE som överstiger 18+ ett värde på 8 i grundchans.
  • Yrkena begränsar minst hälften av valen av färdigheter. Jag ser hellre att eventuella begränsningar sker i samråd med "bordet" eller SL. Samma valfrihet när det gäller Hjälteförmågor och magi.
  • Pressa-slagen är i mitt förslag direkt kopplade till den GE som färdigheten är baserad på och inte som nu att det går att hitta på en förklaring för att få använda en GE som man ändå inte har så stor nytta av i situationen. Pressa för mig är en Hail Mary som kan slå tillbaka mot en om den inte tajmas väl. Jag tycker det blir tramsigt när man till exempel kan använda Arg, Rädd eller Uppgiven i var varannan strid.
Intressant - men hur löser du Grundegenskapsslag med värden över 18, för tex Viljestyrka mot Skräck etc. Potentiellt ett gravt balansproblem, där det är viktigt med miss på 19 och Demonslag på 20. Att tex lägga en fördel på tärningen på varje punkt över 18 är det enda jag kan komma på, men inte så elegant. Mycket skeptisk till SL 16 från start (Baschans 8x2), själv rör jag mig åt andra hållet och vill börja med lägre värden. Beror helt på om du satsar på oneshots eller kampanjer?

Yrken är bara se som paketförslag - likaså hjälteförmågor. Det är helt rimligt bygga ett nytt du kallar Äventyrare, men yrkena i DoD23 är mer "bakgrund" eller startpunkt. Tänker att samtliga är äventyrare i nuläget och en Nasare kan bli en stridis eller trollis om de så önskar under resans gång.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,631
Intressant - men hur löser du Grundegenskapsslag med värden över 18, för tex Viljestyrka mot Skräck etc. Potentiellt ett gravt balansproblem, där det är viktigt med miss på 19 och Demonslag på 20. Att tex lägga en fördel på tärningen på varje punkt över 18 är det enda jag kan komma på, men inte så elegant. Mycket skeptisk till SL 16 från start (Baschans 8x2), själv rör jag mig åt andra hållet och vill börja med lägre värden. Beror helt på om du satsar på oneshots eller kampanjer?

Yrken är bara se som paketförslag - likaså hjälteförmågor. Det är helt rimligt bygga ett nytt du kallar Äventyrare, men yrkena i DoD23 är mer "bakgrund" eller startpunkt. Tänker att samtliga är äventyrare i nuläget och en Nasare kan bli en stridis eller trollis om de så önskar under resans gång.
GE-slagen har jag inte löst än. Diversifieringen mellan släktena har varit prioritet i förstaläget. En variant är kanske att dra ner genomsnittet så att bara de som är allra starkast, smidigast, osv. har en chans att komma upp i 16+.

Yrkena må vara bakgrunder, men de bestämmer likväl 6 av färdigheterna du kan träna (2/3 för en ung rollperson). I gamla DoD var det i och för sig ännu hårdare styrt, men det har hänt en del med rollspelen sedan dess.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,631
Det kanske räcker att välja ut ett eller två GE per släkte där de har bättre chans att få värden över genomsnittet.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
520
Location
Stockholm
Det kanske räcker att välja ut ett eller två GE per släkte där de har bättre chans att få värden över genomsnittet.
Ja, om du inte ökar min och max (från 3/18), så funkar nog släktesmodifikationer. Möjligtvis kan du ju sätta olika max per släkte om det känns rimligt också.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,450
Man skulle kunna låta varje släkte slå två GE med fördel (slå 4T6, plocka bort lägsta) och två med nackdel (slå 4T6, plocka bort högsta). Då får man fortfarande 3-18 men ändrar sannolikheten hyfsat mycket.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
520
Location
Stockholm
Man skulle kunna låta varje släkte slå två GE med fördel (slå 4T6, plocka bort lägsta) och två med nackdel (slå 4T6, plocka bort högsta). Då får man fortfarande 3-18 men ändrar sannolikheten hyfsat mycket.
Smart. Så kan man kalla det Fördel och Nackdel även i karaktärsgenerering.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,450
Jag hade nog formulerat det typ så här:

Varje släkte kan ha upp till två GE med fördel (slå 4T6, plocka bort lägsta) och lika många med nackdel (slå 4T6, plocka bort högsta). Det ger fortfarande 3-18 men ändrar sannolikheten hyfsat mycket.

3T6+ = Fördel (slå 4T6, plocka bort lägsta)
3T6- = Nackdel (slå 4T6, plocka bort högsta)

SLÄKTE/GEStyrkaFysikSmidighetIntelligensPsykeKarisma
Människa3T63T63T63T63T63T6
Halvling3T6-3T6-3T6+3T63T63T6+
Dvärg3T63T6+3T6-3T63T6+3T6-
Alv3T6-3T6-3T6+3T6+3T63T6
Anka3T6-3T63T63T63T6+3T6
Vargfolk3T6+3T6+3T63T6-3T63T6-
Kattman3T63T6-3T6+3T6-3T6+3T6
Orch3T6+3T6+3T63T63T6-3T6-
Svartalv3T6-3T63T6+3T6-3T63T6-
Halvalv3T63T6-3T63T6+3T63T6
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Jag hade nog formulerat det typ så här:

Varje släkte kan ha upp till två GE med fördel (slå 4T6, plocka bort lägsta) och lika många med nackdel (slå 4T6, plocka bort högsta). Det ger fortfarande 3-18 men ändrar sannolikheten hyfsat mycket.

3T6+ = Fördel (slå 4T6, plocka bort lägsta)
3T6- = Nackdel (slå 4T6, plocka bort högsta)

SLÄKTE/GEStyrkaFysikSmidighetIntelligensPsykeKarisma
Människa3T63T63T63T63T63T6
Halvling3T6-3T6-3T6+3T63T63T6+
Dvärg3T63T6+3T6-3T63T6+3T6-
Alv3T6-3T6-3T6+3T6+3T63T6
Anka3T6-3T63T63T63T6+3T6
Vargfolk3T6+3T6+3T63T6-3T63T6-
Kattman3T63T6-3T6+3T6-3T6+3T6
Orch3T6+3T6+3T63T63T6-3T6-
Svartalv3T6-3T63T6+3T6-3T63T6-
Halvalv3T63T6-3T63T6+3T63T6
Det här ger det typiska D&D-syndromet - ingen spelar människa.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,450
Det här ger det typiska D&D-syndromet - ingen spelar människa.
Fast i DoD23 så är det ju faktiskt hyfsat viktigt med bra värden i de flesta GE. Det är inte helt fel med en alltiallo.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Fast i DoD23 så är det ju faktiskt hyfsat viktigt med bra värden i de flesta GE. Det är inte helt fel med en alltiallo.
Det är alltid bättre att vara bra i sina viktiga stats, och de allra flesta kan dumpa KAR, och antingen STY eller SMI.

Det vore en annan sak om människor hade en extra stark rasförmåga, men det har de inte (den är rätt kass).
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,450
Det är alltid bättre att vara bra i sina viktiga stats, och de allra flesta kan dumpa KAR, och antingen STY eller SMI.

Det vore en annan sak om människor hade en extra stark rasförmåga, men det har de inte (den är rätt kass).
Man kan ju låta människor välja en GE med fördel och en med nackdel fritt.
För generöst?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,757
Man kan ju låta människor välja en GE med fördel och en med nackdel fritt.
För generöst?
Nej, det är fortfarande inte lika bra som för de andra.

En spännande lösning kunde vara om människor, men inte andra, rullar en uppsättning och sätter ut värdena som de vill (resten rullar uppifrån och ned).
 
Top