Nekromanti DoD6, DoD4, Svavelvinter, tacksam för svar

Enrique

Veteran
Ok vill först säga hej till allihopa, detta är mitt första inlägg på dessa forum.

Jag (och min spelgrupp) har efter ett mkt långt uppehåll från rollspelsfronten, slutade omkring när chronopia dök upp, äntligen börjat återfå suget efter mystiska skogar, heroiska hjältar och onskefulla ärkemagiker. M.a.o vi är j-vligt sugna på att spela lite DoD igen

Min fråga är således... Vad gör vi ??

Ska vi återuppta den gamla Ereb Altor världen och fortsätta där vi slutade och hade som mest roligt ?
Jag bör kanske påpeka att vi äger de flesta moduler, kampanjer, regeltillägg, äventyr till just detta system så altenativet är det mest ekonomiska.

Eller ska man börja om på ny kula med DoD 6 ??

Jag har lusläst forumet och hittar både positiv och negativ kritik ang. just de "nya" DoD 6 (nytt för mig, antagligen inte för resten).

Att tilläggas är att jag läst så mkt positivit om Svavelvinter kampanjen att jag känner att jag bara måste spela den, (SL blir det väl i mitt fall dock :gremwink:) något vi aldrig gjorde innan vi lade spelen på hyllan, och har dessutom lyckats komma över samtliga delar utom Kristaltjuren.

Goda råd är dyra brukar man ju säga men här hoppas jag kunna få en del gratis :gremsmile:

G

Guest

Guest
Hejsan och Välkommen!
Jo... så här ligger det till... Jag var nog lite i samma situation som du när vår grupp började spela (på nytt) men vi gjorde såhär att vi fortsatte med gamla DoD men började även på Nya... Vi hade kvar vår gamla spelledare i DoD4 men jag intog rollen som spelledare i DoD6... Och nu har jag införskaffat mig äventyr till 6:an och är nu väldigt positiv till det... Snösaga kommer bli ett av det bästa som mina rollpersoner kommer spela...

Vi började även också att spela svavelvinter när vi började igen och där är jag spelare... och kan inte säga mer än att det är (är inte färdig än) ett rikitigt kul äventyr... men det kan vara dyrt att köpa men titta efter det på www.hobbyspel.com

ha det gött

Precis som Krayo...eh vad han nu heter, så är även jag spelare i DoD4 och SL i DoD6. Den största skillnaden mellan spelen är (IMHO) att DoD6 framhäver en nästan mörk sagostämning i fornnordisk fantasymiljö, medan DoD4 är fantasy rakt av. Episk så det smäller om det.
Trixet med att spela DoD6 är att inte låta sig vara för låst av fyran, för att kunna utforska sagoelementen i Trudvang.
Vill ni fortsätta där ni slutade, med bekanta miljöer och storslagna episka äventyr, råder jag till DoD4. Definitivt. Kanske speciellt om ni har Svavelvinter (vill ha! :gremtongue: ).
Vill ni däremot uppleva sagofantasy med inslag av egen kulturhistoria är DoD6 ett lysande alternativ.

Per Ejemar

Veteran
Det där var svårt att svara på. Som jag har uppfattat det så är åsikterna om DoD6 ganska delade, vilket kanske inte är så oväntat i.o.f.s.

En del gillar DoD6 rakt av, enligt min uppfattning utgörs denna skara av de något yngre spelarna.

En del ogillar DoD6 regelverk, hemskheter som levelsystem uppskattas inte av den något äldre gruppen spelare.

Personligen är jag lite kluven inför DoD6, jag tycker att världen är rätt hyffsad, men reglerna är riktigt ruttna. Men som det heter ett rollspel blir inte bättre än vad man gör det till.

Mitt tips är att ni skaffar er de äventyr och supplement som finns till DoD6; Vinterskogens Hemlighet (PDF), Vildhjarta, Jorges Bestearium och Snösaga. Sen får ni avgöra om det verka vara något för er.

Visst man kan kanske behöva reglerna för att förstå alla speltekniska värden, men som gamal DoD:are så kan man utan problem konvertera det mesta.

Den främsta anledningen till att jag anser att ni inte måste ha DoD6 regelbok är att reglerna knappast är speciellt bra. Det står egentligen ingenting alls om världen i boken. Den enda anledningen som jag kan se till varför man överhuvudtaget skulle behöva regelboken är magireglerna som skiljer sig något från de tidigare versionerna, samt att det står lite, med betoning på lite om relioner.

Vindhand

Myrmidon
En möjlig väg (den väg jag valt) är att ta äventyr/värld från DoD6 och använda sin favoritvariant av DoD-reglerna. Det behövs litet anpassning av siffror i de nya äventyren men det borde inte vara svårt för en erfaren DoDare.

Kör svavelvinter först. När den maffekampanjen är avslutad så kan ni pensionera karaktärerna och omväxla med spel i Riotminds värld. (ett smart tips är att köpa Riotminds äventyr redan nu dock. Då kan du slippa jaga dem begagnat senare.)

Basenanji

Postd20modernist
Svavelvintern! Viktigt!

Ok, tjena och välkommen!
Jag är själv ny här på forumet och kan varmt rekommendera det!

Nu till det viktiga:

Svavelvintern ska spelas med de gamla reglerna!
Använd inte DoD6 till Svavelvinter-kampanjen!!
Jag repeterar:
Använd inte DoD6 till Svavelvinter-kampanjen!!
DoD6 är för långt ifrån DoD Expert/-91 för att funka bra med
Erik Granströms material.

Eftersom jag betraktar E. Granström som rollspelsförfattarnas okrönte kung, vill jag så långt det är möjligt rekommendera att spela hans äventyr det första ni gör!
Han har fått bra balans i spelet och ni kommer få en bättre spelupplevelse om ni använder de regler Granström hade i åtanke när han skrev kampanjen.

Jag tycker att Riotminds har gjort ett fantastiskt bra rollspel,
men det är sitt eget! Trudvang är alldeles för originellt för att man ska kunna konvertera fram och tillbaka utan kvalitetsförluster.

Snösaga ska således spelas med DoD6-reglerna!

Dessvärre hade jag, dåsig stofil med rötterna i 80-talet, hoppats på att Riotminds skulle göra en nyutgivning av DoD-91 och ändra så lite som möjligt. Men det gjorde man inte.
Jag antar att man får acceptera att rollspelen, likt allt annat,
utvecklas...

Med respekt för andra åsikter, detta var MINA personliga.

Gör som ni vill, bara ni gör som jag tycker blir bäst! Ehhh... :gremwink:
/Basenanji

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Svavelvintern! Viktigt!

Och bara för att vara motvallskärring :gremwink:

Jag körde igenom hela Svavelvinterserien med reglerna från DOD6 och jag tyckte det gick alldeles utmärkt. Bättre än de andra gånger jag spellett det med dem gamla reglerna. Fast det kanske er har att göra med mig än reglerna :gremtongue:

Hursomhelst, reglerna är sällan viktiga om flytet är bra - och jag fick bättre flyt med DOD6 än dem äldre versionerna. Så min rekomendation blir tvärtemot Basenanjis.

Johan K

Gammal & dryg
Börja med Ereb & fortsätt därifrån !!

Fortsätt där ni slutade, alltså med Erebvärlden.. Sen så kan ni nu ta & titta på DoD v.6 & disskutera i gruppen vad ni säger om det.

Enrique

Veteran
Börjar klarna lite..

Tack allihopa för era synpunkter..

Tror att jag gör som de flesta rekommenderat alltså spela igenom Svavelvinter med DoD Expert/91 reglerna och sedan tar vi ställning till DoD6.

Vad jag förstått sedan innan är att de flesta tycker mkt om den värld, Trudvang, som Riotminds skapat men är lite skeptiska till reglerna ?!?
Borde kanske vara en idé att investera i några av de moduler/äventyr som släppts då jag själv är ganska så förtjust i denna slags "sago"-fantasy, och som sagt, regler är ju till för att ändras så det kanske inte blir ett så stort problem, viktigast är ju iaf att man har roligt när man spelar.
Annars bör man ju inte hålla på med rollspel utan istället titta på någon film el dyl (vad nu man tycker om :gremsmile:).

Ringde runt lite idag och det kom fram att vi kunde få ihop Svavelvinter, Trakorien-modulen och Oraklets fyra ögon. Alltså har vi inte tillgång till Kristalltjuren och Femte konfluxen.

Min fråga är nu om det ändå är värt att köra de äventyr vi har ?
Såvitt jag förstått det rätt är dessa (SV, O4Ö) de bästa i serien ?!? och de kanske inte spelar någon större roll om vi inte kan avsluta kampanjen ?

Ser fram emot nästa spelmöte med hög föväntan....

MVH Enrique...

globbe

Veteran
Hm.

För att det kanske hjälper: :gremsmirk:
Jag har själv spelat DoD i närmare 9 år, med både utgivning 4, 5 och 6. Själv tycker jag att 4'an var en kalasutgåva, att 5'an var riktigt tragisk men att 6'an verkligen lyckas både förvalta och förnya arvet efter Drakar. Det är sant att regelsystemet är lite roddigt, men att världen är kalas-skön för oss som gillar low-fantasy med sagokänsla.

Jag vill därför rekomendera dig att prova dod6.

Vad gäller 5'te Konfluxen (för övrigt, i mitt tycke, en av de mest stämningsfulla kampanjer någonsin skrivna) kan jag bara känna avund mot er som inte spelat det och därför har upplevelsen framför er. Jag tycker personligen att iaf. de första 3 delarna mycket väl hade kunnat utspela sig i Trudvang...

Tja, ytterligare några åsikter på högen :gremsmile: Ha det bra!

Eksem

Champion
"Jag tycker personligen att iaf. de första 3 delarna mycket väl hade kunnat utspela sig i Trudvang..."

Det tycker dock verkligen inte jag. Delar av första delen, kanske, men verkligen inte del två och tre. [color:\\"#FF9999\\"] [/color]

globbe

Veteran
Tja. det är ju svårt att argumentera om en så personlig uppfattning. Antar att det hänger mycket ihop med hur spelargruppen valde att hantera kampanjen. Men som sagt, det är ju högst personligt. :gremsmile:

Eksem

Champion
Haha, jag tänkte motivera mig också, men glömde bort det i villervallan :gremwink:

Poängen var i alla fall att spelvärldarna skiljer sig nåt så otroligt åt. Ska man jämföra med vår egen tidslinje i verkligheten bör det ligga åtminstonde ett par hundra år mellan spelvärldarna, sett till teknologi, samhälle osv. I Trakorien känns det inte helt fel krutvapen t.e.x (även om alla inte håller med om det), medan det skulle kännas helt bisarrt i Trudvang.