Lite mer och fylligare regler skulle man väl inte säga nej till?!
Jag tycker att det är väldigt synd att RM skall lägga ned energi på att modifiera DoD6 och ge ut i bokform. Vad är det man vill uppnå?
Vad är det man kan ändra på utan att få göra om alla moduler som kommer släppas? Skall nya versioner utav moduler och äventyr komma bara för det? vad kan RM komma med som inte redan "Experterna" inte redan kör med (om de nu kör DoD6 över huvudet taget)?
Försöker man få folk som spelat rollspel i många är att gå över till DoD6 bara för att det är mer avancerade regler?
Vi gör ett tänkt exempel;
Nisse har spelat rollspel i många år och massor utav olika sorters rollspel. En dag ser han DoD6 i affären och tänker att det borde han testa. Som sagt Nisse testar DoD6 och finner att det är faktiskt väldigt roligt. Han spelar lite till och finner diverse lustigheter i spelet, dessutom har Nisse spelat så många rollspel i sina dagar att vissa regler i vissa rollspel är riktigt bra och därför
modifierar han DoD6 så att lustigheterna försvinner och så att spelet passar honom och hans spelgrupp. Nisse är ju en sådan rollspelare som har fattat att det finns för och nackdelar med alla rollspel och att man är tvungen att modifiera lite så att det passa just honom.
Nisse kommer till affären igen och ser att där står en bok som heter DoD6 Expert, oj tänkte han,
en ny version utav samma spel!? Han tittar i den och finner att det är
samma spel men med vissa regelförändringar. Nisse slår igen boken och går hem och spelar sitt DoD6 istället.
För varför skall han vilja ha en modifierad verision utav ett spel som han dessutom redan har och som han redan har modifierat efter sina erfarenheter och tycken?
Nisses bror Kalle däremot har aldrig brytt sig om DoD6, han har oxå spelat rollspel i många år, och har spelat minst lika många rollspel som Nisse. Varför han inte är intresserad utav DoD6 beror på att
han är nöjd med det fanatsyspelet som han redan har. Han har haft kul med det spelet i hundra år så varför skulle han inte ha kul med det i hundra år till?
Men så en dag så står där en ny version utav DoD6 där i hyllan. Det är DoD6 Expert. Kalle tar upp spelet och tittar i det, Kalle finner att det är
samma spel men med
modiferade regler. Kalle slår igen boken igen eftersom han
inte är intresserad utav DoD6 och går hem och spelar sitt andra fanatsyspel istället.
Om vi nu skruvar tillbaka tiden lite och ställer Kalle i affären framför DoD6 böckerna igen. Och vi säger att Kalle blir lite intresserad utav DoD6,
varför skulle han nu köpa expertversionen OM han nu skulle köpa DoD6? Han kan ju lika väl köpa grundreglerna och lägga till de moment som han saknar och vill ändra på.
Om vi lämnar Kalle och Nisse och deras rollspelande och koncentrerar oss på de gamla versionerna utav DoD. Då har vi den gamle grundregelboken med sina T100 och 20 färdigheter. Sedan plockar vi fram Expertboken och ser att T100 blivit en T20 och femtioelva färdigheter lagts till och det har faktiskt tillkommit kroppsdelar i striderna.
Nå, är det det vi vill se? en miljon färdigheter, böner vapen, magier? Vi vill se ännu mer avancerade kroppsdelsindelning? Kanske byta T20:an mot någon annan tärning?
Vad av detta kan man inte göra själv vid behov?
Nä, jag är mycket mer intresserad utav att se DoD6.1 eller DoD6.2 där alla sakfel är rättade, där magierna är balanserade, där stavfel, grammatikfel är borta och där oklarheter försvunnit. Där fler tips och hjälp finns till spelarna och spelledarna.
Alla regelvarianter hör hemma på ett ställe och det stället är
detta och inte i spelaffärshyllorna!