Re: DoD6 känslan? + minimal Vinterskogen Spoil..
Som redan blivit nämnt, så är du inte precis personen att klaga på hur folk skriver... men det är inte det som jag ville diskutera här, så vi lämnar det, ok?
ok, som jag sade, så var det helelr inte reglerna jag ville gå in och diskutera om (vill ni det, kan vi öppna en annan tråd till det), utan själva känslan riotminds vill få fram med DoD6.
"De ville bygga ett DOD i en ny, fräsch förpackning. hade de tagit bort dvrägarna och kallat dem tomtar, som fanns/finns i nordisk mytologi, hade det inte varit DOD längre.hade de tatt bort alverna och kallat dem Skogsfolket och inget annat (ytterligare ett exempel på nordisk(och keltisk) mytologi) hade det inte varit DOD"
det är inte namnen som gör rasen, det hoppas jag då att du förstår. En ras är mycket mer än bara ett namn. Namnet tycker jag inte det är ngt fel på, skulle dom ha nordiskt stuk, så finns det ju ljusalfsheim och dvärgliknande saker i mytologin.
magin är ju faktiskt en viktig del av ett rollspel av denna sort, och jag håller med dig
"magierna skulle vara lite mer som The Force i Star Wars, lite bara sådär bra och ha, inga som direkt är bara till för att slakta monster."
Magiker ska inte vara precis som dom ofta är i rollspel. Dom ska vara ganska mäktiga (måste dock finnas gränser, som alltid) men ha mycket sånt som är mest praktiskt. Dom ska ju självklart kunna göra saker som är praktiska i strid, men kanske till en viss större kostnad än andra magiska "gejjor".
Ngt som dock alltid blir försummat är magikernas roll som kunskapare, bringare av kunskapens bud. Det är här deras sanna styrka ska finnas. Just nu hittar jag inte ngt sätt att beskriva det, men jag hoppas att ni förstår vad jag vill ah fram med det.
Jag håller även med om att dom har säkert haft ett ganska svårt jobb att försöka göra ett rollspel som innehåller nåt nytt, samtidigt som de ska ha kvar nåtgot av det gamla så dom kan behålla spelare. Och om man ser på baksidan av boken och vad som står där...Jag ids inte citera texten där, då folk som läser detta borde vara involverade med DoD6, oc hdärmed ha boken. Men läser man där, så gör dom faktiskt inte en framställning som ett mytiskt rollspel, utan rent fantasy och saga (ja, jag säger emot mig själv). Men det såtr även attdet rekommenderas från 12 år..! antingen så är det ngt jag nite vet om, elelr så är dom desperata att få köpare, då dom eskriver det så att mödrar ska köpa det åt sina 12 år gamla pojkar som har tråkit. Ok, jag började spela rollspel vid 8 års ålder, vilket var ett STORT misstag. Man ska ha uppnått en viss ålder, och därmed oftast mognad för att spela rollspel, anser jag av egen erfarenhet.
äventyret Vinterskogens hemlighet kan jag lugnt säga var ett av mina 5-i-topp spelade och spelledda äventyr, och där tycker jag ett grymt bra arbete gjorts. Vildhjarta hade jag som sagt inte spelat klart, men det som jag spealt avdet verkar lovande. och så läser man nu också om ettrpojet, Snösaga, där bara namnet tyder på ungefär samma stil som dom tidigare. nej, där ser jag inga fel dom har gjort.
man får ju se om perspektiven ändras när dom släpper loss JB, (skulle dom göra en religionsbok också?) och boken om trudvang. Men då jag inte vet ngt om vad dom innehållet, så lämnar jag dom tills vidare.
jag hoppas jag fått fram mina tankar. Jag påstår ju inte att jag har ensamrätt på sanningen, utan jag uttrycker bara mina åsikter.