Nekromanti DoD6 Regelförbättringar

Ryng Silverkorp

Veteran
Som en hyfsat erfaren spelare och spelledare tycker jag att DoD6 (och dess föregångare, för den delen) har lyckats dåligt med ett flertal regler. Framför allt tycker jag att systemet med yrkesnivåer är fullständigt orimligt.

Om man liksom jag väljer att spela kampanjer där "skynda långsamt" fungerar som ledstjärna, tar det mycket lång tid innan RPna blir bättre. Jag tycker att lite av DoDs charm är att just rollpersonerna kan bli bättre, och menar inte att de ska vara så att RPna inte blir bättre.

Vidare är samma system konstigt på rollpersonerna helt "plötsligt" blir mycket bättre. Jag föredrar klart ett system där förbättringarna kommer allt eftersom i en långsam eller smygande takt.

Att RPna dessutom får fler KP är enligt mig ytterst besynerligt. En krigare får 5T6 nya KP per yrkesnivå, hallå hur kan det vara möjligt? Hur mycket jag än gillar saga, action och "orealism" så är det väldigt mycket. Och att krigaren sen får så mycket mer KP än andra yrken är också konstigt. Men det är klart krigaren kanske har någon märklig mutation.

Nää det finns mycket mer att önska av DoD6, även om det ändå duger som mall för att utveckla vidare.

jonix

Warrior
DoD6 RegelförÄNDRINGAR

Jag har lirat en del DoD i min dagar, och blev jätteglad när jag såg hur de hade löst vissa saker.
DoD6 innehåller (enligt mig) ett flertal poänger/lösningar som är helt underbara.

Framför allt tycker jag att systemet med yrkesnivåer är fullständigt orimligt.

Sedan när blev DoD rimligt?

www.riotminds.com kan man hitta efter lite seglande alternativa regler vilka som är minst lika officella som de i grundboken, där finns bland annat regler för att spela utan yrkesnivåer. Du som erfaren DoDare, borde inte ha det så svårt att lägga till de reglerna.

Om man liksom jag väljer att spela kampanjer där "skynda långsamt" fungerar som ledstjärna, tar det mycket lång tid innan RPna blir bättre. Jag tycker att lite av DoDs charm är att just rollpersonerna kan bli bättre, och menar inte att de ska vara så att RPna inte blir bättre.

Förstår inte, varför går inte detta med yrkesnivåsystemet?

Vidare är samma system konstigt på rollpersonerna helt "plötsligt" blir mycket bättre. Jag föredrar klart ett system där förbättringarna kommer allt eftersom i en långsam eller smygande takt.

Oj vad detta är debatterat, du får tycka som du vill, jag och min (orginalgrupp) har inga som helst problem med nivåer. När man sitter där mitt i natten och rullar tärning och har det allmänt mysigt, så är det skit samma.

Att RPna dessutom får fler KP är enligt mig ytterst besynerligt. En krigare får 5T6 nya KP per yrkesnivå, hallå hur kan det vara möjligt? Hur mycket jag än gillar saga, action och "orealism" så är det väldigt mycket. Och att krigaren sen får så mycket mer KP än andra yrken är också konstigt. Men det är klart krigaren kanske har någon märklig mutation.

Vad är definitionen på KP i DoD6?
I tidigare versioner har det nedast varit ett mått på hur mycket kött och hur starka ben det har funnits i kroppen.
I DoD6 finns det en dimension till; PSY, vilket står för hur mkt smärta och liknande som RPn tål.
Då kanske det inte blir lika lustigt längre. En ren fysisk skada kan ju inte bli mindre djup bara för att man dricker mjölk och lyfter skrot, men däremot kan man vänja sig vid smärta och dylikt. Se bara på kustjägarna eller proffsboxarna, för att ta två exempel.

Detta skapar en del roliga lustigheter. Vad har en insekt i Kp i de olika versionerna? I de förre versionerna skulle den förmodligen ha noll, men i DoD6 skulle den i alla fall haft ett (tror jag) eftersom insekter inte känner smärta(?), de skiter fullständigt i att de är halverade, bara har 3 ben och annat...

Nej, jag finner inget nöje i att rycka av benen på flugor.

Den KPhöjningen har varken stört mig eller mina spelare. Man slår inte 30 varenda gång...
Dessutom blir det inte så himla mkt ifall om man spelar med kroppsdelar.
Men vapnen kunde gjort mer skada, det tycker jag att DoD har alltid varit snåla med. Fast i DoD6 gör det lite mer iaf.

Nää det finns mycket mer att önska av DoD6, även om det ändå duger som mall för att utveckla vidare.

Man kan inte få allt, hade du varit nöjd hade inte jag varit det och vice versa. Så klart man utvecklar det hela och har grundboken som mall.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Ryng Silverkorp

Veteran
Re: DoD6 RegelförÄNDRINGAR

"Jag har lirat en del DoD i min dagar, och blev jätteglad när jag såg hur de hade löst vissa saker.
DoD6 innehåller (enligt mig) ett flertal poänger/lösningar som är helt underbara."

Visst, mycket är helt okej tom ganska bra. Men långt ifrån allt.

"Sedan när blev DoD rimligt?"

*Skratt* Iofs.

"på www.riotminds.com kan man hitta efter lite seglande alternativa regler vilka som är minst lika officella som de i grundboken, där finns bland annat regler för att spela utan yrkesnivåer. Du som erfaren DoDare, borde inte ha det så svårt att lägga till de reglerna."

Nej det har jag inte, jag kör med väldigt mycket "egna" regler. Men jag hade ändå önskat att DoD6 skulle bli ett steg framåt, inte bara samma sak om och om igen.

"Förstår inte, varför går inte detta med yrkesnivåsystemet?"

Det går väl men jag tycker det är för stora kliv, mina spelares RP hadde inte kommit upp ett steg efter 24 spelmöten, sen gick vi tillbaka till "allt eftersom systemet".

"Oj vad detta är debatterat, du får tycka som du vill, jag och min (orginalgrupp) har inga som helst problem med nivåer. När man sitter där mitt i natten och rullar tärning och har det allmänt mysigt, så är det skit samma."

Nivåer är okej om man gillar det (vi kör med det), det funkar bara ints så bra i DoD6.

"Vad är definitionen på KP i DoD6?
I tidigare versioner har det nedast varit ett mått på hur mycket kött och hur starka ben det har funnits i kroppen.
I DoD6 finns det en dimension till; PSY, vilket står för hur mkt smärta och liknande som RPn tål.
Då kanske det inte blir lika lustigt längre. En ren fysisk skada kan ju inte bli mindre djup bara för att man dricker mjölk och lyfter skrot, men däremot kan man vänja sig vid smärta och dylikt. Se bara på kustjägarna eller proffsboxarna, för att ta två exempel.

Detta skapar en del roliga lustigheter. Vad har en insekt i Kp i de olika versionerna? I de förre versionerna skulle den förmodligen ha noll, men i DoD6 skulle den i alla fall haft ett (tror jag) eftersom insekter inte känner smärta(?), de skiter fullständigt i att de är halverade, bara har 3 ben och annat...

Nej, jag finner inget nöje i att rycka av benen på flugor.

Den KPhöjningen har varken stört mig eller mina spelare. Man slår inte 30 varenda gång...
Dessutom blir det inte så himla mkt ifall om man spelar med kroppsdelar.
Men vapnen kunde gjort mer skada, det tycker jag att DoD har alltid varit snåla med. Fast i DoD6 gör det lite mer iaf."

KP är väl främst ett mått på hur mycket skada man tål. Vid noll är man död. Eller hur man nu spelar.

Om en krigare har 100 i kp tål han rätt mycket. Så mycket tål nog ingen proffsboxare i världen om man skulle göra gemförelsen.

Visst ska ens hjälte vara segare och tuffare, men inte osårbar eller odödlig. Det ska kunna vara farligt att råka i luven på annat en drakar kanske ... även för en hjälte.

Håller med om att vapenskadorna och hela stridssystemet är lite konstigt.

"Man kan inte få allt, hade du varit nöjd hade inte jag varit det och vice versa. Så klart man utvecklar det hela och har grundboken som mall."

Nej inte allt, men mer än vad som bjuds i DoD6. Ett bra system skulle tillfredställa de flesta. Se gärna mitt inlägg i debatten om realism och detaljism. Vidare behöver man inte utveckla ett bra system så mycket om det har bra spännvid, få spel har det.

Men jag tycker DoD är bäst även om deras olika system aldrig varit överdrivet bra. Började med DoD och har inte hittat ett spel som kan mäta sig med det.

Ha det bra och fortsätt ha kul, det är det viktigaste av allt!

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Tips ang. YN

Du kan ju (som någon hade gjort här på forumet) göra så att "trappstegen" till levlarna blir fler och mindre. Då får du en mindre ändring fler gånger. För det var väl det du var ute efter.

Jag bifogar filen som den killen som hade gjort "trappstegen" förut bifogade. Så slipper du leta efter inlägget.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Genesis

Ni dés ni maître
Ang. KP å så...

Min egen förklaring (vet inte om den är officiell eller inte) till det här med KP-ökning är att en person efter mycket erfarenhet:
1: Blir härdad, vältränad o.s.v. och tål därför mer.
2: Lär sig att uthärda smärta,precis som nån sa tidigare.
Men även 3: Hon lär sig att undvika skador genom att vrida kroppen så att endast lite av svärdet träffar, samt att det träffar mindre ömtåliga delar av kroppen.
Visst detta hade kunnat lösts på ett mer realistiskt sätt, men knappast på ett smidigare.

Dessutom skulle jag vilja säga att det gamla DoD fortfarande finns där. Om någon gammal räv föredrar det, så spela det, då. Det finns inget som hindrar dig.

Silke

Warrior
Re: Ang. KP å så...

Och det är en förklaring men är den rimlig? Nej
Hade man kunnat lösa detta på bättre sätt? Ja
Är det logiskt att en legendarisk krigare tål 10 gånger mer än en nybörjare? Nej