Nekromanti DoD6 - Stela Yrken?

Renfield

Swordsman
Har alltid tyckt att hela systemet med yrkesklassificeringar har varit lite stelt, och undrar om jag typ är den enda som tycker det eller om andra gör som jag, kör med en kasse husregler...
Jag brukar helt enkelt göra så att jag utifrån vad personen sysslat med/sysslar med så bestämmer jag som SL rkesfärdighet, antal attacker/pareringar, SK/YN, KP/YN (eller inga KPökningar, vilket jag föredrar) och skippar helt yrkena...

Någon annan som gör på samma sätt?
Någon som har bättre förslag?
Någon som tycker att jag gör det på ett dåligt sätt?

"My power is everything, defeat is absurd!"

Rickard

Urverk speldesign
Yrken tycker jag är fel namn. Sysselsättning är bättre IMHO. Hmmm.. Ett system som består av kanske 70% husregler kan inte vara fel. Bara du själv är nöjd m. allting.
Ser ingen nackdel m. att göra som du gör. Ser å andra sidan ingen nackdel m. att göra på det andra sättet. Det är då bara andra (skaparna) som bestämmt vad spelaren ska ha för färdigheter.

/[color:green]Han</font color=green> som nog har 70% husregler till sitt DoD

Renfield

Swordsman
Det kallas ju Yrken i DoD, så jag använder samma ord för enkelhetens skull..men tycker också att "yrke" är helt fel...

*kör nog med en mängd husregler också...*

"My power is everything, defeat is absurd!"

Silke

Warrior
Gör ungefär på samma sätt, fast jag låter spelarna få välja fritt bland alla färdigheter och om de har en bakgrundsförklaring som förklarar valet på ett bra sätt, så anser jag att det är okej.

Har aldrig gillat "yrken" med bestämda färdigheter, det försvann för många år sedan.

Använder mycket hus regler, men det bygger inte på DoD 6 strids- eller färdighetsystem. Tycker inte det är bra helt enkelt.

Dock skall DoD 6 ha en klapp på axeln för miljön, stämningen, bilder samt den "hårda" pärmen på boken. Ett bra jobb.