Nekromanti DOD6E Magi

Rori

Veteran
Jag har förstått allting, förutom en sak...

För det första... Får man som magiker börja med några magier?
Isåfall, till en begränsad svårighetsgrad, ett visst antal eller hur är det? Jag har letat och letat i böckerna, men utan resultat.... Någon som vet?

Foggmock

Myrmidon
Jag tror att det i första grundreglerna (som Expert är en expansion på) står att det är upp till spelledaren. Expert är ju liksom bara regler för att skapa en rollperson, inte regler för hur allt personen kan funkar.

En bra tumregel är att man inte kan fler besvärjelser än sitt FV i Besvärjelsekonst * 2 och inte dyrare än att deras totala SPI-kostnad ryms i ens Vitnermemorering.

I magiboken kommer det regler för att lära sig besvärjelser själv, utan lärare, men tills dess så är det bra om rollpersonen kan ett gäng med besvärjelser eftersom den antagligen inte får tillfälle att lära sig nya om han inte hittar magiska skrifter, som är ganska instabila.

Rori

Veteran
I magiboken kommer det regler för att... kommer det regler för att... [/i]

Menar du magikapitlet?

Jag har läst de första grundreglerna, men i den reviderade, utan några resultat där heller. Kan ha missat det.

Det där med Vitnermemorering låter bra! Om det inte finns en skriven regel så tänker jag köra med den.

Foggmock

Myrmidon
Menar du magikapitlet?

Nej, jag menar givetvis magiboken eftersom jag skrev magiboken. Du hittar en liten tråd om den här.

Det där med Vitnermemorering låter bra! Om det inte finns en skriven regel så tänker jag köra med den.

Som sagt, jag har inte sett någonstans en skriven regel som ger ett antal ändå. Nu är det jag hostade fram lite snabbt i största laget (en ny rollperson ska ju inte ha mer än 5 i sina färdigheter men det brukar de flesta strunta i och då blir det mååånga trollformler.) men det kan nog funka ändå. 7-8 besvärjelser som inte är dyrare än 12 för sig (en på 12 som ett tak om man säger) eller 50-SPIpoäng sammanlagt kanske är lagom och vad jag skulle ge till en färsking.