Nekromanti DoD6E SPI och SPI-Poäng

Herlin

Veteran
Hej alla DoD älskare
Jag har gått och funderat på det här med Spiritus och SPI-poäng.
Jag fattar inte riktigt, ibland ser jag "Håll isär SPI och SPI-Poäng" och ibland ser jag "SPI och SPI-poäng är samma sak".
Jag fattar biten att magiernas FV går på SPI-poäng minus Spiritus kostnaden på besvärjelsen, det är inte det som är oklart.

Det som är oklart är bland magiernas Räckvidd och Varaktighet.
För att ta ett exempel. En magiker vid namn Ruben ska lägga Järnhud. Järnhud varar i SPI-minuter. OM Ruben var en nybörjare och har 18 i SPI (eller SPI-Poäng) varar järnhud i 18 minuter.
Men om vi tänker att Ruben har ökat sina kunskaper om vitner och har ökat sina SPI-Poäng till hela 42, borde inte Järnhud vara längre (42 minuter) eftersom han har blivit bättre? Eller är den lika bra som för en nybörjare (hans grundegenskap SPI, 18). Alltså är den 42 Minuter eller 18?

Helgonet

Veteran
Har inte kollat upp det

men skulle tro att det är så här. SPI är magikerns normala grundegenskapsvärde. När han kastar besvärjelser använder han SPI-poäng , alltså minskas han SPI temporärt med lika många SPI-poäng.
Räckvidden och varaktigheten beror på hur hög SPI magikern har nu inte hur många han hade när han lärde sig besvärjelsen.
Huruvida Varaktigheten beror av magikerns normala SPI-värde eller hans temporära SPI är dock en öppen fråga, jag skulle dock köra med magikerns temporära då en magiker som använt mycket av sin kraft bordeblim svagare.

Helgonet

Veteran
Har inte kollat upp det

men skulle tro att det är så här. SPI är magikerns normala grundegenskapsvärde. När han kastar besvärjelser använder han SPI-poäng , alltså minskas han SPI temporärt med lika många SPI-poäng.
Räckvidden och varaktigheten beror på hur hög SPI magikern har nu inte hur många han hade när han lärde sig besvärjelsen.
Huruvida Varaktigheten beror av magikerns normala SPI-värde eller hans temporära SPI är dock en öppen fråga, jag skulle dock köra med magikerns temporära då en magiker som använt mycket av sin kraft bordeblim svagare.

Falköga

Veteran
Det är av det som man har lyckats höja upp till med vitnerlära eller besvärjelsekonst, eller vad det heter.
Sen kan man ju betala ÄP för att höja spi grund, men jag förstår inte riktigt vad det har för mening när man ändå kan få "låtsas" spi poäng med vitnerlära (tror att det är det).

Sen en liten sak. Det låter mer sagit och kul med trollkarl eller besvärjare än magiker, det tycker jag i allafall.

Herlin

Veteran
SPI poäng

Jo, jag tycker också att dom temporära (SPI-Poäng) borde vara grunden för räckvidd och varaktighet. Det är väl en smak sak tills en riktig regel kommer fram.
Man får helt enkelt komma överrens med sina kompisar vad man tycker är lämpligast.

Renfield

Swordsman
Men om man använder grund SPIn för att räkna ut varaktighet och räckvidd och sånt finns det fortfarande en poäng med att höja den..
Och svårare att bli helt övermäktig..