Nekromanti DOD6E

Foggmock

Myrmidon
Häromdagen inköpte jag så slutligen regelexpansionen till Drakar och Demoner. Efter att ha snabbt skummat den (~40 minuter innan läggdags) bestämde jag mig såklart för att modda skiten. Inte för att det behövs, utan för att jag vill. DOD6E är enklare att göra 'perfekt' än grundreglerna som i stort sett behöver bytas ut totalt. :gremwink:

Saker som jag reagerade på direkt och tänker modda (= slänga bort och bygga nytt) är böner och förmågor/runor en aning, magisystemet, antalet färdighetspoäng när man skapar en ny karaktär samt antagligen en smärre modd till den dynamiska stridskapaciteten som var det smartaste hittils i boken. Props till Riotminds för det. Om jag hittar en lösning som fortfarande känns 'True' tänker jag också slopa kroppspoängssystemet och införa en traumatröskel liknande den från Mutant: UA, men också en smärttröskel.

Smärtan tänkte jag introducera ändå, genom att om man tar emot en viss del av sin NUVARANDE kroppspoäng i skada samtidigt, ska man slå mot Psyke eller något lämpligt annat värde. Missar man har man svimmat. Det gör att ju mer stryk man får, desto lättare är det att svimma från smärtan, vilket förhindrar den gamla klassiska 0 KP = svimmad, -FYS KP = Död. I min modd kommer man obevekligen dö vid 0 KP, så det gör att man kan däcka en motståndare och sen verkligen göra slut på honom. Siffrorna är helt tagna ur luften, men något i stil med:

Kalle och Pelle slåss lite grann. Pelle saftar till Kalle för 8 poäng skada. Kalle drar av 8 poäng av sina 25 och har då 17 kvar. Kalle missar och Pelle slår tillbaka. Pang, 7 i skada. 10 kvar. Kalle missar igen och Pelle slår tillbaka. Pang, 6 i skada. Nu var det mer än hälften av hans kvarvarande KP som försvann och Kalle måste slå ett Svimslag. Det modifieras med (nånting här) och misslyckas - Kalle svimmar av med fyra kroppspoäng kvar. Det betyder att han kommer behöva hjälp inom fyra minuter eller vara bortom räddning. hade han haft tre kroppspoäng kvar hade han haft tre minuter kvar att leva.

Detta är bara lösa funderingar hittils, men Traumatröskeln kommer att instiftas. Poängen med inlägget kommer dock här:

Vad retar ni er mest på i Expert, och vad skulle ni vilja ändra? Vi kanske kan arbeta fram fungerande lösningar tillsammans.

Johan K

Gammal & dryg
Vad jag skulle vilja ändra lite på är SK-kapaciteten.. Känns lite som krånglar till det.
Sedan åxå det här med de olika atackerna a, 2 osv.., känns åxå lite klöddigt.
Allt det här är säkerligen lättare än vad jag trir... Men ändå.

Att slagsmål och vapen är två olika saker är ju något som ogillas, visserligen så går det ju att modda, men ... ja... Inte den smidigaste lösningen de valde i alla fall

Det betyder att han kommer behöva hjälp inom fyra minuter eller vara bortom räddning. hade han haft tre kroppspoäng kvar hade han haft tre minuter kvar att leva.
Så om man har 25 KP från början har man 25 minuter kvar att leva? :gremgrin:
Har du nån gräns för dendär regeln? Annars faller den på ologik.

/BD, som hade ganska roligt åt detta, men är en säregen person också.

Foggmock

Myrmidon
Den börjar gälla om man A. fått stryk samt B. svimmat. Såklart. Du tror väl inte jag skulle modda in en korkad regel heller? :gremwink:

Den börjar gälla om man A. fått stryk samt B. svimmat. Såklart. Du tror väl inte jag skulle modda in en korkad regel heller? :gremwink:
Vill du jag ska svara på det :gremwink:

Nä, men allvarlit så låter regeln direkt bättre på det sättet. Blir kanske något jag själv tillämpar när jag får pengar (och spelgrupp) till DoD6E.

/BD, gillade kraven som skulle uppfyllas för att regeln skulle gälla.

Foggmock

Myrmidon
Förmodligen kommer C. man blöder att tillkomma. Då kan man däcka folk med en klubba bakifrån utan att automagiskt ha ihjäl dem.

Det betyder också att blödning inte spelar någon roll så länge man är vid medvetande när man slåss. Jag skyller på A. Adrenalin, eller B. Jag vill inte ha nått pörskans Eon. Tanken är att striderna ska gå hyfsat fort(alltså, ta slut fort. :gremsmile:) så snart man fått in en lite större skada på någon av parterna. Antingen blir han helt oförmögen att agera på grund av smärta, eller utslagen, eller så blir han så pass 'handikappad' att han inte är något hot mot sin motståndare. Jag vet inte hur jag ska balansera det, men minusmodifikationer på SK beroende på hur skadad man är verkar vara en rätt vettig regel. Om det ska vara en 1:1 ratio vet jag inte, det kanske skulle passa på TKP-sys men inte i versionen med kroppsdelar.

Renfield

Swordsman
Jag har gjort om det så att Slagsmål blir som en SK som läggs till SK-grund, helt enkelt. Precis som Vapenteknik. Så har jag tagit bort Undvika Attack, och istället gjort så att man kan parera slagsmål utan att ta skada, men om man parerar vapen med slagsmål väljer man bara att ta skadan i armen istället för någon annanstans.

Foggmock

Myrmidon
...Behöver man verkligen ta skada i armen när man parerar ett vapen? Om man är tränad i strid obeväpnad mot beväpnad så torde man veta hur man undviker en attack snarare än blockerar den. Sen beror det ju lite på. Har man armskenor eller annan rustning kan det mycket väl löna sig att blockera och parera med dem istället för att bara ta tag i anfallarens hand eller vapen och styra bort det.

Detta ska jag ta och tänka på. Tack för input. :gremsmile: