Häromdagen inköpte jag så slutligen regelexpansionen till Drakar och Demoner. Efter att ha snabbt skummat den (~40 minuter innan läggdags) bestämde jag mig såklart för att modda skiten. Inte för att det behövs, utan för att jag vill. DOD6E är enklare att göra 'perfekt' än grundreglerna som i stort sett behöver bytas ut totalt.
Saker som jag reagerade på direkt och tänker modda (= slänga bort och bygga nytt) är böner och förmågor/runor en aning, magisystemet, antalet färdighetspoäng när man skapar en ny karaktär samt antagligen en smärre modd till den dynamiska stridskapaciteten som var det smartaste hittils i boken. Props till Riotminds för det. Om jag hittar en lösning som fortfarande känns 'True' tänker jag också slopa kroppspoängssystemet och införa en traumatröskel liknande den från Mutant: UA, men också en smärttröskel.
Smärtan tänkte jag introducera ändå, genom att om man tar emot en viss del av sin NUVARANDE kroppspoäng i skada samtidigt, ska man slå mot Psyke eller något lämpligt annat värde. Missar man har man svimmat. Det gör att ju mer stryk man får, desto lättare är det att svimma från smärtan, vilket förhindrar den gamla klassiska 0 KP = svimmad, -FYS KP = Död. I min modd kommer man obevekligen dö vid 0 KP, så det gör att man kan däcka en motståndare och sen verkligen göra slut på honom. Siffrorna är helt tagna ur luften, men något i stil med:
Kalle och Pelle slåss lite grann. Pelle saftar till Kalle för 8 poäng skada. Kalle drar av 8 poäng av sina 25 och har då 17 kvar. Kalle missar och Pelle slår tillbaka. Pang, 7 i skada. 10 kvar. Kalle missar igen och Pelle slår tillbaka. Pang, 6 i skada. Nu var det mer än hälften av hans kvarvarande KP som försvann och Kalle måste slå ett Svimslag. Det modifieras med (nånting här) och misslyckas - Kalle svimmar av med fyra kroppspoäng kvar. Det betyder att han kommer behöva hjälp inom fyra minuter eller vara bortom räddning. hade han haft tre kroppspoäng kvar hade han haft tre minuter kvar att leva.
Detta är bara lösa funderingar hittils, men Traumatröskeln kommer att instiftas. Poängen med inlägget kommer dock här:
Vad retar ni er mest på i Expert, och vad skulle ni vilja ändra? Vi kanske kan arbeta fram fungerande lösningar tillsammans.
Saker som jag reagerade på direkt och tänker modda (= slänga bort och bygga nytt) är böner och förmågor/runor en aning, magisystemet, antalet färdighetspoäng när man skapar en ny karaktär samt antagligen en smärre modd till den dynamiska stridskapaciteten som var det smartaste hittils i boken. Props till Riotminds för det. Om jag hittar en lösning som fortfarande känns 'True' tänker jag också slopa kroppspoängssystemet och införa en traumatröskel liknande den från Mutant: UA, men också en smärttröskel.
Smärtan tänkte jag introducera ändå, genom att om man tar emot en viss del av sin NUVARANDE kroppspoäng i skada samtidigt, ska man slå mot Psyke eller något lämpligt annat värde. Missar man har man svimmat. Det gör att ju mer stryk man får, desto lättare är det att svimma från smärtan, vilket förhindrar den gamla klassiska 0 KP = svimmad, -FYS KP = Död. I min modd kommer man obevekligen dö vid 0 KP, så det gör att man kan däcka en motståndare och sen verkligen göra slut på honom. Siffrorna är helt tagna ur luften, men något i stil med:
Kalle och Pelle slåss lite grann. Pelle saftar till Kalle för 8 poäng skada. Kalle drar av 8 poäng av sina 25 och har då 17 kvar. Kalle missar och Pelle slår tillbaka. Pang, 7 i skada. 10 kvar. Kalle missar igen och Pelle slår tillbaka. Pang, 6 i skada. Nu var det mer än hälften av hans kvarvarande KP som försvann och Kalle måste slå ett Svimslag. Det modifieras med (nånting här) och misslyckas - Kalle svimmar av med fyra kroppspoäng kvar. Det betyder att han kommer behöva hjälp inom fyra minuter eller vara bortom räddning. hade han haft tre kroppspoäng kvar hade han haft tre minuter kvar att leva.
Detta är bara lösa funderingar hittils, men Traumatröskeln kommer att instiftas. Poängen med inlägget kommer dock här:
Vad retar ni er mest på i Expert, och vad skulle ni vilja ändra? Vi kanske kan arbeta fram fungerande lösningar tillsammans.