Nekromanti DoD6R: Äventyrsidé

solvebring

Superhero
Orkar du inte läsa allt snicksnack som lett fram till den här tråden, utan vill komma till saken, som upp fetstilen nedan.

Ja, det är tamejfan inte ofta folk snackar äventyr på det här forumet, så jag tänkte slå ett slag för gammal workshopanda och bidra till gammal god äventyrarfägring här på forumet. Det känns som att det var längesedan. Så, just därför tänker jag dessutom ta i lite och komma dragande med lite svensk fantasy. =)

Spoiler! Folk som spelar med mig just nu får (måste) väldigt gärna (fanimej) välja en annan tråd! Hej då!)

Nå, jag spelar DoD6R med ett gäng och vi har nyligen spelat Vinsterskogens hemlighet. Nu måste jag komma på något nytt, men det känns inte som det går så bra. Det känns som att jag inte skapat något på så länge att jag känner mig helt tom i huvudet och just som världens sämsta scenariomakare. Inspiration har jag inte haft på år och dagar och förövrigt så har jag väl aldrig varit en bra scenariokspare, egentligen, om jag ska vara ärlig. Mina scenarion a la fantasy brukar bygga på resor, skattjakter eller försvinnanden - vilka jag brukar skapa genom en rad stödord eller en synopsis, och så improviserar jag. Det är väl kanske det också, att jag numera håller det så kort, som gjort att jag blivit dålig på att bygga upp ordentliga händelsenät. Nå, skitsamma...

Känner mig lite småsugen på att skapa något lite mer omfattande rent textmässigt, alltså något mer än stödord. Kanske en en mer rejäl synopsis eller ett bra grundmaterial för en fisktank. Vetefan... Måste säga att det som suger mest i tarmen just nu är faktiskt det att få sätta sig ned och skriva ihop det. Skrivatarmen suger helt enkelt.

(börja läsa här om ni inte orkar med allt tugg)
Jag pratade nyss lite med DeBracy i småpraten och han tyckte att jag skulle försöka inspireras av något som ligger nära i tiden; någon serie, cool bok, cool film etc. Jag kom inte på något jag ville använda mig av. Men så skrev jag att jag för närvarande sitter och glor på Dunderklumpen ihop med sonen och då tyckte Debbie att jag skulle skriva något om det. Kort sagt: Ja, det vore verkligen roligt. Fast jag skulle vilja bolla och vidga mina vyer genom andras idéer; försöka ådra mig mer inspiration helt enkelt.

Här kan ni läsa lite om Dunderklumpen. Den som beskrivit handlingen har dock gjort ett tämligen dåligt jobb så jag får göra ett eget försök:
Filmen handlar om hur Dunderklumpen, ett litet jämtländsk troll, stjäl en gäng leksaker och ger dem liv för att han ska slippa vara ensam. Han stjäl sig helt enkelt ett gäng vänner. Jens, som är ett av barnen som äger de här leksakerna ger sig av efter Dunderklumpen för att ta tillbaka sina leksaker. Jens pappa (Beppe Wolgers) ger sig i sin tur av efter sonen för att gå hem denne. Och så blir det ett långt äventyr under en jämtländsk sommarnatt i en rad olika vildmarksmiljöer där kampen om en skattkista och bovens Enögas påhitt spelar in i handlingen och sätter fart på alltsammans.

Min egen idé ser ut så här, so far:
Ett "monster" av något slag rövar bort människor för att skaffa vänner. Han/hon är helt enkelt trött på att vara ensam och längtar något otroligt efter närhet och meningsutbyte.

Folk reagerar ju naturligtvis och de har sett det här odjuret förut. Kanske är det inte första gången någon rövas bort? De har sett vidundret och tar för givet att det är en faransfull best som äter människor och begår allehanda makabra handlingar.

Monstret är som sagt inget monster, utan bara ett missfoster av något slag. Är det en kvinna som fött dett vidunder och lämnat det i skogen en gång för längesedan? Eller kanske en man som skaffat sig en oäkting med något väsen i skogen? Kanske träffar den har parten fortfarande sitt barn och skyddar det så gott han/hon kan fast i hemlighet.

Edit:
Kanske är det så att monstret har rövat bort en mycket speciell flicka som skulle giftas bort med en viss pojke (ja, jag är könsstereotyp men jag följer helt enkelt det som känns som sannolikt enligt sedvänja). Men pojken och flickan vill egentligen inte gifta sig med varandra. Faktum är att den här pojken älskar någon annan. Så när monstret rövat bort hans blivande brud och rollpersonerna ger sig av för att finna henne ger han sig också av ut i skogen, kanske som rollpersonernas guide(?), för att försöka hitta på en massa galenskaper och hinder så att flickan inte ska hittas - så att han slipper gifta sig med henne.

Kanske kan det också vara så att monstrets mor eller far också finns där i skogen för att skydda sin hemliga avkomma? Kanske finns det en massa fällor och annat jox i monstrets närhet?

... Nå, jag lämnar det där. De filmer som ajg har i huvudet just nu, som inspiration, är Disney's Skönheten och odjuret, Ringaren i Notre Dame (ja, jag har aldrig läst romanen) och Dunderklumpen.

Vad tror folk?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Re: DoD6R: ÄVentyrsidé

Bra början att nysta i. Och eftersom du precis avslutat ett av mina äventyr, är det väl lika bra att jag är med och styr spelarnas vidare öden.

Några frågor, jag vill gärna att det här blir mer som en diskusion än som ett antal långa inlägg från mig. Så korta rappa utbyten av idéer tror jag på.

Vad har hänt med dem som monstret kidnappat?

Beskriv en bild för mig som illustrerar känslan i äventyret.

Länka sedan till en sång som fångar stämningen.

/Magnus

solvebring

Superhero
Magnus Seter said:
Bra början att nysta i. Och eftersom du precis avslutat ett av mina äventyr, är det väl lika bra att jag är med och styr spelarnas vidare öden.

Några frågor, jag vill gärna att det här blir mer som en diskusion än som ett antal långa inlägg från mig. Så korta rappa utbyten av idéer tror jag på.

Vad har hänt med dem som monstret kidnappat?

Beskriv en bild för mig som illustrerar känslan i äventyret.

Länka sedan till en sång som fångar stämningen.

/Magnus
Kanoners! Ska göra det. Jag har dock lagt till ytterligare lite till. Kolla under "Edit:".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
Kanoners! Ska göra det. Jag har dock lagt till ytterligare lite till. Kolla under "Edit:".
Jag skulle ditcha det könsstereotypa, MEN det skulle mina spelare genast fatta. Kan man vrida till det, lite Night Shyamlamyalyan-aktigt?

Det som far genom mitt huvud är att monstret kidnappat barn, som nu är dennes beskyddare, för de gillar monstret bättre än sina egna föräldrar eller nått sånt.

Och så kan monstret egentligen vakta en port ner till helvetet, så när rp:na dödar monstret så måste ju någon ta monstrets plats. Eller så blir det jobbigt.

/M

solvebring

Superhero
Jag skulle ditcha det könsstereotypa, MEN det skulle mina spelare genast fatta. Kan man vrida till det, lite Night Shyamlamyalyan-aktigt?
Menar du att man bör skippa "arm flicka bortrövad, djärva gossar räddar" dvs att jag bör vända och vrida på könen, eller att jag helt enkelt ska skita i hela den grejen?

Det som far genom mitt huvud är att monstret kidnappat barn, som nu är dennes beskyddare, för de gillar monstret bättre än sina egna föräldrar eller nått sånt.
Hm, man kanske skulle kunna göra något sådant med några av de bortrövade i alla fall. Ingen en så pjåkig idé. Tåls att ta in i snickerboa en stund.

Och så kan monstret egentligen vakta en port ner till helvetet, så när rp:na dödar monstret så måste ju någon ta monstrets plats. Eller så blir det jobbigt.
Känns enligt mina smaklökar inte så trudvangskt och känns för den delen ganska hardcore överhuvudtaget. Så ja, jo, det blir lite "jobbigt". :gremwink:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Magnus Seter said:
Det här är typ ganska kompatibelt med det jag råkade tänka. Såhär va:

»Monstret« kidnappar folk från byn, men bara de som har haft en viss blomma i håret (nej, ingen har gjort den kopplingen än, det får spelarna upptäcka).

Blommorna är en kvinnas sätt att märka ut »offren«. Hon vet nämligen att hennes eget barn (»monstret«) är oändligt förtjust i deras doft.

Barnen kidnappas för att inte fara illa i den kult som byns vuxna blivit indragna i. Kultledaren, den som hårdast driver jakten på monstret, är givetvis dess (ovetande?) fader.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
Menar du att man bör skippa "arm flicka bortrövad, djärva gossar räddar" dvs att jag bör vända och vrida på könen, eller att jag helt enkelt ska skita i hela den grejen?
Jag gillade idén. Den om att guiden egentligen inte vill att rp:na ska rädda den bortrövade. Kan det vara så att det är brudgummen som är kidnappad, bruden i koma, och brudens bror som inte vill att hon ska gifta sig med den elaka blivande brudgummen?

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

DeBracy said:
Blommorna är en kvinnas sätt att märka ut »offren«. Hon vet nämligen att hennes eget barn (»monstret«) är oändligt förtjust i deras doft.

Barnen kidnappas för att inte fara illa i den kult som byns vuxna blivit indragna i. Kultledaren, den som hårdast driver jakten på monstret, är givetvis dess (ovetande?) fader.
Asbra.

/M

DeBracy

Magnus Seter said:
Jag gillade idén. Den om att guiden egentligen inte vill att rp:na ska rädda den bortrövade. Kan det vara så att det är brudgummen som är kidnappad, bruden i koma, och brudens bror som inte vill att hon ska gifta sig med den elaka blivande brudgummen?
Wait what, hur blir det här mindre könsstereotyp? Om hon är i koma blir det ju bara ännu mer som så att det bara är pojkar som får vara med i leken.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
DeBracy said:
Wait what, hur blir det här mindre könsstereotyp? Om hon är i koma blir det ju bara ännu mer som så att det bara är pojkar som får vara med i leken.
Jo det förstås. Det jag tänkte inte var så stereotypt var att killen var bortrövad.

/M

solvebring

Superhero
Magnus, DeBracy: Jag tänkte höra med er, innan andra dyker in med fler idéer och förslag, om ni har några tankar om scener i de scenarioidéer ni spottat ur er?

Vore kul att höra, rent allmänt bara...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
Magnus, DeBracy: Jag tänkte höra med er, innan andra dyker in med fler idéer och förslag, om ni har några tankar om scener i de scenarioidéer ni spottat ur er?
De flesta av mina äventyr byggs ovanpå en enda scen. Jag får en bild i huvudet, och försöker destillera den till sin yttersta essens.

Vinterskogens hemligehet var först en scen med en iskall, stjärngnistrande skog, där vinden ylade och träden var tunga av snö. Inte mer än så egentligen. Sedan började själva konstruktionen kring scenen.

Men, för de ovanstående idéerna har jag inga direkta scener i huvudet. Förutom att jag ser en solig skog, kanske anstruken av höstfärger. Och ett snällt troll som är lesset.

Inte mer än så just nu.

/M

DeBracy

solvebring said:
Njae, inte direkt. Jag skulle väl tycka det var bra om man fick se unga med de där blommorna i håret (om de ska vara med) ganska tidigt, typ när man närmar sig byn, men i övrigt vet jag inte.

Som Magnus så tänker jag nog oftast inte i avdelade scener, utan jag brukar se till att skapa en situation som spelarna får komma in i och göra hur de vill med (i praktiken brukar det innebära att jag har en mindmap med lite klotter om personer, kanske platser).

solvebring

Superhero
Jag tycker att sådana visioner duger bra. Stämning och grundidén är ju trots allt A och O. Det mesta går ju sedan att improvisera på det.

Ska se om jag hinner skriva en liten synopsis eller en pitch på detta någon dag som vi kanske kan fortsätta att diskutera.

Tackar och bockar så länge. =)

... Förövrigt är det naturligtvis fritt fram att skriva på i tråden. Allt som folk kommer på. Kör hårt bara!

Tyr

Hero

DeBracy said:
Det här är typ ganska kompatibelt med det jag råkade tänka. Såhär va:

»Monstret« kidnappar folk från byn, men bara de som har haft en viss blomma i håret (nej, ingen har gjort den kopplingen än, det får spelarna upptäcka).

Ballt!

När det gäller monstret så kan man ta inspiration från exempelvis skogsrået eller bortbytingar. Modern kan ha blivit med barn efter att ha lockats till skogs av en skogsrådare. Hon är försvunnen i en vecka, och då hon återvänder så har hon redan varit gravid och fött sitt barn. Efter ytterligare en månad så får hon sitt första besök från sin dotter som nu ser ut att vara i tonåren.

Eller kan det röra sig om en bortbyting som föräldrarna gjorde sig av med, eller åtminstone tror fadern det. Byn antar att barnet dog vid ung ålder. Eller så kanske de var medvetna om att det var en bortbyting och tvingade paret till handling. Modern klarade inte av att döda barnet och lät det växa upp i smyg på något vis.

Det får gärna finnas en red herring, ett monster, som alla i byn skyller på för försvinnandena. Ett fult gammalt troll som egentligen är helt harmlöst till exempel.