Nekromanti DoDs eventuella nybörjarvänlighet

Rickard

Urverk speldesign
Re: Fler Svenska nybörjarrollspel!

"Baldyr har SÅ rätt när han säger att det behövs ett slags semi-rollspel.."
DoD6Light borde ju kunna släppas, tycker jag.. GURPS Light har man ju hört talas om, liksom Vampire Light.. Varför har ingen svensk rollspelstillverkare tagit efter det? Dessutom är det bra gratisreklam (för light-versionen ska ut på nätet) för det är relativt ofta man läser "Titta in ××××× Light som finns att ladda ner här"..

Dessutom kan man släppa ett basic äventyr till reglerna.. Tycker Vinterskogens hemlighet kan vara lite för svår att börja med.. Eller inbillar jag mig? Eller är jag korkad? Eller...?

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar hur krångligt ett DoD6 skulle verka om man har tre nivåer på det. Ett Light, ett Normalt och ett Expert

Baldyr

Hero
DoD6 Snabbspelsregler + reklamfoldrar (OT)

RiotMinds skulle ursprungligen ha publicerat någon form av testa på-regler på hemsidan, men jag vet inte vad som blivit av projektet.

Varför inte slå två flugor på en smäll, förresten? RiotMinds har fortfarande inte gjort någon reklamfolder som kan delas ut av butiker och så vidare. Men om och när det sker så skulle den kanske kunna bli en liten trycksak istället, med både produktinformation och ett litet "äventyrsspel" med rollspelsinslag och Trudvangsk stämning. (Jfr med Äventyrsspels lilla gratishäfte "Drakar och Demoner - Introduktion till rollspel" som fanns i butikerna kring 1990. Som bilaga till häftet medföljde en liten svartvit folder med produktinformation.)

Allt enligt principen "det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen". (Alltså att trots kostnaderna skulle försäljningen måhända öka. Dels genom nyrekrytering och dels genom att man drar intresset från konkurrenternas måhända mer etablerade spel.)

/Baldyr

Sir Halidan

Veteran
Re: Brr...

Konstigt att göra ett inlägg och bara klanka ner på folk utan att komma med några egna förslag.

Sir Halidan

Veteran
Mitt förslag är: Ge honom Dod - 6 och hjälp honom att göra några rollkaraktärer och spela ett trollslaktar äventyr med honom så är han fast för gott.

Sodivra

Champion
Klanka?

Eftersom jag håller med Vindhand så skulle jag snarare säger att HAN är den som håller det objektivt. Att det skulle vara nerklankning det är frågan om håller jag inte alls med om, uttrycker man en åsikt får man vara beredd att inte alla håller med om den.

Dessutom kom han ju med ett alternativ, Västmark. [ämnesbyte]
Själv undrar jag lite över hur bra Västmark är som nybörjar-rollspel.. Reglerna kanske är FÖR fria för nybörjare? Det är på många sätt och vis enklare att komma igång med restriktioner.. Men sedan så har vi ju t. ex Rising som ofta tar upp att han var född friformare, osv.. /images/icons/wink.gif iaf, jag tror inte att settingen ska stoppa ungarna från att ha kul med Västmark. Ignorance is bliss, liksom.. /images/icons/smile.gif Om man kan ha ologiska äventyr i fantasy-världar, varför inte i verkligheten?

Reglernas över-frihet däremot.. Det har förmodligen Krille fixat iochmed version 3, efter vad jag har läst. Den enda nackdelen som finns kvar är att det inte finns så många "häftiga" monster att hacka.. Alltså sådana med känselspröt, stora huggtänder, osv..