Nekromanti DoDv6 och M:UA i ljuv harmoni

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Drog just igång en kampanj i DoDv6 och hade rollpersoner av lite varierande level, från 1 upp till 4. Tidigare har jag upplevt att sådana gäng blir väldigt obalanserade, framför allt i strid. Det kritter som passar bra för level 4 karaktärer fullständigt mosar de stackars level 1 karaktärerna, och tvärt om. I sanning ett problem.

Entre: Mutant:Undergångens Arvtagare, som har ett alldeles strålande skadesystem. Skall inte dra det i sin helhet här, men konceptet av en TraumaTröskel faller helt smärtfritt in i Drakar och Demoner. TraumaTröskeln (TT) är halva rollpersonens totala KP, och om skador överstiger TT så ger de inte bara minskad KP, utan även kritiska skador som minskar den skadades möjligheter att agera, trasiga armar och ben, medvetslöshet osv.

Om man fixerar TT vid den nivå den har på level 1, och sedan bara räknar upp totala KP när man levlar så blir högnivåkaraktärerna bättre och bättre, men ändå inte så bra att inte ett lågnivåmonster kan ställa till rejäl skada. Och lågnivåkaraktärer kan med lite tur sänka riktigt stora monster (som även de har TT). Följdaktligen blir strider spännande för alla, trots att man har ett blandat party.

Hmm, ganska många engelska uttryck där, jaja så går det när man spelar massa D&D.
 
Top