Nekromanti Dogma: Twaledio(edit: smått förbättrad layout)

Mask_UBBT

Hero
Oekj, jag vet att det inte är dogmautmaning just nu, men jag ville presentera det här lilla spelet ändå... Och eftersom det är just ett litet spel, som jag mest ville göra för att ha kul, så passade dogmaformatet mycket bra... Nackdelen är ju att det blir så litet...

Så vad är Twaledio? Det är en stad, i vilken Finnelifixarna bor. finnelifixarna är en blanding av Hattmakaren, Leprachuns, Halvlängdsmän och gnomer, den främsta inspirationen först, följt av andraplatsen osv.

Twaledio är ett flumgulligt spel, antar jag, även om jag personligen skulle försöka bortse från det gulliga och flummiga och se det som finnelifixarna ser det; som normalt. Det här kom av att jag ville göra ett litet spel där man inte slåss som en krigare med Dusholux-belfram-chromad-überyxa, utan som en liten paraplybeväpnad liten puttefnask med helt oanvändbar och puckad magi...

Jag snodde risings idé om att räkna adjektiv, i krilles nyliga regeltråd, men jag försäkrar om att jag frågade snällt först. Jag hade dock inga ambitioner att göra ett sifferlöst regelsystem, varför det inte hellr blev något sådant...

här finns spelet;

-http://hem.passagen.se/markaber/Twaledio.pdf

Jag vill veta vad ni tycker... Vad har jag missat? finns det något som inte passar in? Är det kul, tror ni?

Och så vill jag slutligen tacka den gde Ignatius_reilly för att han tog sej tid att färglägga mina små puttenuttbilder :gremsmile:

/Mask

edit: rättstavning sker imorgon *trött*... Layouten är bara för att ge en vettig idé av hur det ska fungera och hur grejjer ska se ut... rollformulären...erg... duger inte servetter?

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag älskar de små varelserna. De ser precis ut som om de hade kunnat vara fiender i något gammalt plattformsspel.

Regelavsnitten är ganska osammanhängande, och vissa avsnitt förstår jag inte alls. Det där om magi, till exempel. Menar du verkligen att man slår fram vilken sorts varelse man påverkar med sin magi? Eller är tabellerna bara namngivna efter de egenskaper de omfattar? Och vad betyder egentligen plus- och minustecknena? Betyder det att man får respektive blir av med egenskaperna ifråga? Och vad sjutton menar du egentligen med att "dola"? Ska man verkligen räkna ole-dole-doff, eller ska man räkna det antal steg som man slår fram med sin T10?

Rising

Vila i frid
Det är mysigt att få se lite fantasifulla spel som inte påminner om något annat man har sett, och begrepp som "puff" och "buff" känns självklara och fångar stämningen riktigt bra. Problemet är väl kanske att det blir så crazy att det är svårt att hitta på engagerande äventyr?

Nå, bilderna är fantastiskt söta, "mjölkflugan" flög rakt in i mitt hjärta, den älskar jag. De var jättefina allihop. Perfekt karamellfantasy-stämning på dem.

Nå, ett problem är kanske att det är liiite kluddrigt förklarat. Det kanske är det lilla formatets fel, men ett riktigt exempel på hur en rollperson kunde använda en egenskap hade hjälpt. (Få se om jag fattar: Man slår en T10 och lägger till +2 för alla positiva egenskaper och deras adjektiv, och -2 för alla negativa, och sedan slår man en T10 till för det passiva motståndet och lägger till plus- eller minusmodifikationer beroende på aktivitetens svårighetsgrad. Right?)

Brygd- och magireglerna såg kuliga ut, även om de var lite för komplicerade för att man skulle förstå dem direkt ur reglerna. Men de är nog enkla när man väl börjar spela och kan strukturera upp det hela.

Kul och fantasifullt, men kanske inte helt och hållet spelbart? Det verkade iaf lit svårt att komma på äventyr för mig.

/Rising
tycker nog att Mask kunde ha kostat på sig en omgång av Words rättstavningsfunktion också, men det störde jag mig inte direkt på.

Jo, en annan sak: Namnen var balla! Det är viktigt att poängtera. De var helt i min stil.

Feuflux

omjonasson.se
Dogma: Twaledio

Hurra för bubbelsvamparna! :gremsmile:

Spelet ser kul, gulligt och häftigt ut. Men det är lite luddigt förklarat. Känns som om det hade behövts lite mer plats än dogmaformatet för att förklara ordentligt. Nu har jag bara läst igenom det en gång, men jag blev inte riktigt klar på adjektiv-biten t.ex. När man skapar en karaktär får man då ett gäng adjektiv att placera ut på sina förmågor? Använda magi var lite klurigt det också, men det är säkert enkelt när man väl fattar det (borde jag känna mig trög?) :gremgrin:

Ole dole doffandet lät kul, buff och puff likaså.

Är jag blind eller vad är tabell 10 till för? Bubbelsvamp har tabell 9 och efter den står Sisselbob som har tabell 11. Du lyckas även referera till tabell 23 (tabell 22 är den sista jag kan se) men där har du troligtvis menat 21.

Rising påtalade rättstavningskontroll, men det är ju lätt fixat.

Mask_UBBT

Hero
"Det där om magi, till exempel. Menar du verkligen att man slår fram vilken sorts varelse man påverkar med sin magi? Eller är tabellerna bara namngivna efter de egenskaper de omfattar?"

Man slår inte fram vilken varelse man påverkar, Det är en magisk uppdelning. Ungefär som "eldbesvärjelse". Tänk dej istället såhär, då; Du har en magitabell som du slår på, exempelvis Naturtabellen. På den finns en massa subkategorier, som eldmagi, ismagi och dylikt. dessa subkategorier hänvisar dej till de magiska effekter du faktiskt kan få.

"Och vad betyder egentligen plus- och minustecknena? "
De symboliserar positiva, negativa samt neutrala effekter. Kastar man en dålig egenskap på sin fiende(en Buff) är der dem med minustecken respektive ± som gäller.

Och vad sjutton menar du egentligen med att "dola"? Ska man verkligen räkna ole-dole-doff, eller ska man räkna det antal steg som man slår fram med sin T10?

Det senare. Man slår en T10, och räknar uppifrån och ner på de aktuelle taknen. Om jag kastar en Buff på en fiende, och hamnar på säg tabell 15(trädis) så ska jag sedan slå 1T10 och räkna uppifrån och ner på alla - och ±. När jag kommer längst ner börjar jag från början igen. Om jag då slår 6 blir resultatet Rotslagen, eftersom jag räknade; Talar Rotvälska, Gammal, Rotslagen, Talar rotvälska, gammal, Rotslagen...

Några förslag på hur jag ska förenkla det?

/Mask

Mask_UBBT

Hero
"Problemet är väl kanske att det blir så crazy att det är svårt att hitta på engagerande äventyr?"

Beror nog på vad man är ute efter, och vad man anser egnegernade. Skulle man kunna rollspela Alice i underlandet? Tja, ifall det går så borde det inte vara någora problem att spela det här, det är på en betydligt längre nivå, om ni frågar mej.

Vad man dock förmodligen får göra är att man ovärderar lite vad motorn i spelet ska vara. Man kan ju(nästan) inte dö, så det går inte att hota med att rollspersonerna dör...

"(Få se om jag fattar: Man slår en T10 och lägger till +2 för alla positiva egenskaper och deras adjektiv, och -2 för alla negativa, och sedan slår man en T10 till för det passiva motståndet och lägger till plus- eller minusmodifikationer beroende på aktivitetens svårighetsgrad. Right?)"

Right.
1T10+färdighet mot 1T10+svårighet.
Det borde jag kanske skrivit någonstans...

"Brygd- och magireglerna såg kuliga ut, även om de var lite för komplicerade för att man skulle förstå dem direkt ur reglerna. Men de är nog enkla när man väl börjar spela och kan strukturera upp det hela."

Brygdreglerna är knepiga, det erkänner jag, men om magireglerna är knepiga så betyder det att jag förklarat något dåligt :gremblush: ... De är i prinip bara en tabell som hänvisar till en annan, som man sedan ole-dole-doffar på....

Undrar om det kanske är bud på att han gör det hela lite större, kanske nån A4 till eller så, så folk kan begripa det lättare? Poängen var ju intre främst att göra ett dogma, bara ett litet spel som är kul att spela.

"tycker nog att Mask kunde ha kostat på sig en omgång av Words rättstavningsfunktion också, men det störde jag mig inte direkt på."

Jag har sagt det vid upprepade tillfällen, jag har inte för vana att rättstava saker... jag kommer inte ihåg det, helt enkelt, och eftersom jag inte tittar på skärmen när jag skriver om jag är trött så blir effekten att ord blir skrivna såhäör.

/Mask - ska rättstava, och förklara om innan imorgon... och lägga till några exempel och så...

Mask_UBBT

Hero
Re: Dogma: Twaledio

"Känns som om det hade behövts lite mer plats än dogmaformatet för att förklara ordentligt."

Jo, det är nog så... Kommer göra en bättre förklarad version som inte riktigt är dogmaformat, med några exmepl och så... sen så får jag väl ge efter för grupptryck och dela upp det hela i värld, respektive regel-bitar...

"Är jag blind eller vad är tabell 10 till för?"

tabell 10 och 20 är ospecificerade stads- respektive naturfenomen. Finns att finna i Magitabellen, det finns inga djur med de egenskaperna... De är mest till för att jämna ut, och få fler egenskaper i spelet.

/Mask - kommer göra en något längre verion(kanske en sida till) och hoppas någon läser den åxå...

Man Mountainman

Storsvagåret
Några förslag på hur jag ska förenkla det?

"När du kastar magi på någon väljer du först om du ska kasta en Puff eller en Buff. En Puff är magi som ger offret en egenskap som på det stora hela är positiv, En Buff är magi som ger en egenskap som på det stora hela är negativ. Därefter väljer du vilken av de två tabellerna "stadsmagi" och "naturmagi" du vill använda. Efter det är magi helt slumpmässig. Slå ett slag med 1T10 på den tabell du valt, och gå vidare till den tabell som anges vid ditt resultat. Den är namngiven efter en av varelserna i Twaleido. Slå 1T10, och räkna nedåt på tabellen lika många steg som resultatet på tärningen. När du kommer längst ned börjar du om längst uppe igen. Om du valde att slänga en puff, räkna då på alla resultat markerade + och ±. Om du valde att slänga en buff, räkna på alla resultat markerade - och ±. Om du till exempel kastar en buff och slår 6 på tabell 15 (trädis) blir resultatet Rotslagen, eftersom du räknar; Talar Rotvälska, Gammal, Rotslagen, Talar rotvälska, gammal, Rotslagen. Slutligen får offret den egenskap du slagit fram på det här sättet."

...till exempel. :gremsmile: