Nekromanti Dogmapåminnelse

Troberg

Sinister eater
Sorry för att jag postar i fel forum, men det är många som inte kollar dogmaforumet regelbundet.

Om ni missat det så har Trobergs Dogmautmaning 2005 nyss börjat. Läs mer på dogmaforumet.

Det viktiga jag ville nå ut med ut över det är att de som postat dogmaspel under året, innan årets utmaning börjat, måste posta dem igen. Jag vill inte ta ansvaret för att råka missa något, så om ni känner er träffade så kika över till Dogma-forumet och posta dem igen (eller om ni inte ändrat något så kan ni bara bumpa den tidigare tråden med ett meddelande om att ni deltar med bidraget).

Krille

Super Moderator
Det känns lite hårt att säga det, men antingen är dogma ute eller så har ett eget dogma-forum stenhårt dödat konceptet. För liksom... fyra färska bidrag, kanske lika många till under året? Åtta bidrag under ett helt år?

Möh.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Somliga av oss väntar tills vi känner hettan från blåslampan i baken. Jag har idéer till tre dogmaspel som känns värda att göra något med och kommer att lämna in minst ett.

/tobias

Ackerfors

Alas, your rapids!
Har det gått en vecka?

Nepp, inte ens det. Att börja spela begravningsmusiken redan nu verkar vara att oroa sig i onödan. Okej om det inte kommer in några fler under inlämningstiden, då kan jag hjälpa till att vara orolig (eftersom jag vet att åtminstone ett spel till är på väg, behöver jag inte riskera något :gremwink: ).

Förra året gjordes det ungefär 40 spel på en månad, det kanske går i år med. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Re: Har det gått en vecka?

Förra året hade vi mer tid på oss, nu kom det hipp happ out of the blue. Det har iaf halverat mina produktionsmöjligheter. 2 spel, högst, blir det, från mig, i år. Jag gissar att alla andra också har fått sina produktionsmöjligheter halverade, så lite mindre än hälften av förra årets bidrag, det är vad jag räknar med.

Hur är det med Santiago, Svenska Sagor och Arvidos' prisjägarspel? Är de med, eller?

Edit: Sorry att jag svarade på ditt inlägg, Yass. Jag borde kanske ha svarat på Krilles inlägg.

Troberg

Sinister eater
Det känns lite hårt att säga det, men antingen är dogma ute eller så har ett eget dogma-forum stenhårt dödat konceptet. För liksom... fyra färska bidrag, kanske lika många till under året?
Det har varit likadant tidigare år, det har alltid varit tomt i början och bidragen har drösat in på slutet.

Jag tror dessutom att en del blivit lite chicken efter att ha sett de första bidragen...

Troberg

Sinister eater

Förra året hade vi mer tid på oss, nu kom det hipp happ out of the blue.
Det är nog bara du som slöat till, det fanns lika lång förvarning som förra året (till och med längre med tanke på att ungefärligt datum presenterade redan i samband med avslutet på förra utmaningen). Jag tror att du är rädd för att ställa upp...

Rising

Vila i frid

Ämen vi pratade om det längre i förväg, då, och så fick vi ju lite tidspålägg också, och det var guld värt, kan jag säga, för jag hade bara Vigilantez och (tror jag) Bravado klart innan slutdatumet. Den där sista veckan var precis vad alla coolingar behövde, som jag minns det.

Men tja, jag har väl mig själv att skylla för att jag vill ha den här samgemenskapen i dogmat. Jag vill att alla ska sitta och prata i lådan medan man slutför sina spel, som det var förra året, och då vill man ju inte pilla innan tävlingen officiellt har börjat.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag blir intresserad av Dogma den dag det producerar "användbara" koncept. Alltså, den dag prylarna sträcker sig över mer än en handfull sidor. Den dag det inte längre är dogma... Innan dess kommer ni aldrig se några alster av moi i dogmasammanhang.

Troberg

Sinister eater

Men tja, jag har väl mig själv att skylla för att jag vill ha den här samgemenskapen i dogmat. Jag vill att alla ska sitta och prata i lådan medan man slutför sina spel, som det var förra året
Det är bara att köra igång pladdret.

Fast jag tror du är chicken...

Rising

Vila i frid
Jag blir intresserad av Dogma den dag det producerar "användbara" koncept. Alltså, den dag prylarna sträcker sig över mer än en handfull sidor. Den dag det inte längre är dogma...
Det har redan hänt. Fabeljazz har expanderat och brett ut sig på ett större format än dogmat tillåter. Så vi får se ett bidrag av dig redan i förra årets tävling?

/Rising
som förstås inte håller med om definitionen av "användbar" heller, men nu har ju alla berättat för mig att logiska argument inte behöver någon logik eller sanning, så det du skrivit måste vara ett av de där "konstruktiva" argumenten som jag har hört så mycket gott om på sistone...

Insignia

Swashbuckler
"den dag det producerar "användbara" koncept. Alltså, den dag prylarna sträcker sig över mer än en handfull sidor"

På vilket sätt mäts ett koncepts användbarhet i sidantal? :gremtongue:

Rising

Vila i frid

Fast jag tror du är chicken...
På tal om chicken... När kommer du själv att ställa upp?

Förlåt? Vad sade du? -p-kaw!- *flaxar med armarna* Tidsbrist nu igen? p-kaw-kaw! *flax flax flax* Inte vilja framstå som jävig? p-kaw! *pockar imaginära frön från marken*

entomophobiac

Low Prep High Play
Det är inte riktigt så jag menar. Om jag utvecklar det en smula, så ser jag de flesta dogmakoncept som schyssta idéer eller regelverk. That's it. Tyvärr ofta för folk som kanske inte "orkar" skriva mer utförligt.

Skriver jag någonting så önskar jag kunna ha fritt spelrum. Sidantalsbegränsningar fungerar normalt väldigt dåligt enligt mina erfarenheter.

Däremot är det en bra test, faktiskt. För att se om en idé är intressant nog att öppna folks ögon så måste den ju kunna dra till sig uppmärksamhet utan att komma med femtielva sidor.

Fast ärligt talat så har jag nog inte sett några dogmagrejer som verkligen fastnat på minnet. De enda jag kommer ihåg är sådana som andra nämner emellanåt, som Fabeljazz eller Skymningsläge.

entomophobiac

Low Prep High Play
Visst, det HAR expanderat och brett ut sig. Vad jag menar är att jag efterlyser en utmaning som KRÄVER att saker ska vara en smula mer utförliga. Kanske istället tidsbegränsade, typ som den iofs aningen extrema "utmaningen" jag kom med för X antal månader sedan.

För vad vill jag egentligen se? Jo, jag vill se att folk blir färdiga med sina hemmaprojekt. Inte att de stannar kvar på idéstadiet allt för länge. För något som jag saknar i det här forumet är "färdiga" spel.

Rising

Vila i frid
Vad jag menar är att jag efterlyser en utmaning som KRÄVER att saker ska vara en smula mer utförliga.
"Jag kommer inte ställa upp i 100 meter sprint förrän det har blivit lika långt som 200 meter sprint!"

För vad vill jag egentligen se? Jo, jag vill se att folk blir färdiga med sina hemmaprojekt. Inte att de stannar kvar på idéstadiet allt för länge. För något som jag saknar i det här forumet är "färdiga" spel.
Du har rätt. Ett par av vinnarna i dogmaturneringen, såsom Krille, Gurgeh och Nightowl; de kännetecknas ju av att de aldrig får något gjort vid sidan av deras dogmapillande.

Hur du får ihop ekvationen "dogmaspelen borde vara mer utförliga" och "jag vill se att folk blir färdiga med sina hemmaprojekt" övergår mitt förstånd. Enligt mina beräkningar så borde det nämligen vara så att tiden som läggs ner på dogmaspelen tas från den tid som man eventuellt skulle kunna lägga ner på andra projekt, så ju större dogmaspelen skulle bli, ju färre färdiga hemmaprojekt skulle du se. (I nuläget, när dogmaspelen kräver mer av ens idéklurarförmåga än ens arbetstid, så är inte problemet kännbart).

Fast ja, om man bara bedömer spel efter deras utförlighet så förstår jag att man inte attraheras av dogmaformatet. Jag har svårare att förstå varför man gör det till ett statement (jag skulle bara ha låtit bli att delta) men... jag är ju inte direkt känd för att låta bli att skriva vad jag har för åsikter om saker och ting i ur och skur, så jag kan inte direkt fördöma dig.

Troberg

Sinister eater
Vad jag menar är att jag efterlyser en utmaning som KRÄVER att saker ska vara en smula mer utförliga.
Stay tuned och RTFM (känn dig inte skyldig för att du missat det, det verkar som om ingen annan heller uppmärksammat det).

Troberg

Sinister eater

På tal om chicken... När kommer du själv att ställa upp?
Förlåt? Vad sade du? -p-kaw!- *flaxar med armarna* Tidsbrist nu igen? p-kaw-kaw! *flax flax flax* Inte vilja framstå som jävig? p-kaw! *pockar imaginära frön från marken*
Bah, jag är inte en kyckling, jag är en stor jäkla kalkon.

Annars är mina ursäkter att min far dog ett par månader innan förra utmaningen, att jag av olika anledningar (som jag gärna broderar ut mer men inte på ett publikt forum) haft stressigt som fan på jobbet senaste året, att jag prioriterat Generica, att jag precis beställt en motorcykel, att jag har för dålig framförhållning (vilket innebär att när utmaningen väl är igång så har jag häcken full och hinner inte skriva) och att jag inte vill förnedra er. Dessutom behöver jag ingen Troberg-statyett, jag har en spegel.

Men någon gång så...