Re: [Dogs in the Vineyard] Tower Creek avslutninge
Hej Anders.
När ni spelade D&D, driftade ni det någonting då? Så att du och spelarna nu kände att ni hade hjälp av spelet för att berätta historier ni försökt er på tidigare?
Jo vi driftade D&D rätt rejält, i ett försök skapa en spännande berättelse centrerad runt våra karaktärer. Precis som du poängterar var vårt lyckorus över att upptäcka att det finns spel som stöder vårt typ av spelande.
För annars är väl D&D rätt explicit inriktat på en annan typ av spelande med rätt välutvecklat stöd för det (min uppfattning, jag har aldrig spelat det).
D&D fungerar bäst som ett riktigt "gamerism" spel. Vi hade några mycket koola scener under vår 2-åriga kampanj och de var alla då vi använde D&D till vad D&D gör bäst. I min mening är det en kul utmaning i en ball miljö. Då glänsde systemet, men vad gällde att skapa den berättelse vi var ute efter så lämnade det oss i sticket.
Jag är nyfiken på om pratet efteråt om er gamla kampanj var i form av nyberusad lycka över att slippa levels och AoO, eller mer en känsla av att ha insett vad ni saknat för vad ni tidigare ville fokusera på?
Så spelarnas snack var inte om att slippa Levels och AoO, utan som du nämnde, lyckan över att ha hittat ett spel som skapar den känsla vi hela tiden letat efter.
Var det något särskilt som de fastnade för med just DitV och som de - och du för den delen - tyckte hjälpte er? Spelmekaniken och stilarna kan ju lugnt sägas variera vilt mellan de olika indiespelen jag vet att du har, så jag undrar om du tror det kan vara något särskilt ni är inne på härnäst.
Det de verkar ha fastnat för är hur mycket roligare vi har och att alla kan ha roligt samtidigt. I D&D blev det ofta någon som blev satt helt ur en scen och hade då inget att engagera sig med. I Dogs hjälper vi alltid varandra med ideer och förslag även när det inte är vår egen konflikt och inte då på ett taktiskt sätt som i D&D.
De älskar också de moraliska grå zonerna som Dogs undersöker. Hur jag ställer dem inför problem där de verkligen måste ta ställning.
De var också lyriska över hur väl Fallout (erfarenhet) systemet stöder utvecklingen av berättelsen. Här kan du verkligen se din karaktär förändras och de konflikter han varit med om sätter sina spår. De tycker att detta gör de andras karaktärer mer levande och intressanta, vilket jag också håller med om.
Mvh,
Jocke