Dokumentärer - ekonomi, bedrägerier och omvälvningar

Mogger

Hipsteranka
Ligger hemma sjuk i karantän och behöver grejer att se på. Jag har plöjt lite TV-serier och så men råkade se Inside Job och den var fascinerande. Sedan kikade jag på Shock Doctrine och nu vill jag se mer av samma. Jag såg även Inventor - Out for blood in Silicon Valley.

Den här typen av systemgranskande avslöjanden gillar jag. Finns det mer i samma anda? Har tillgång till Netflix, Viaplay, D+, HBO och såklart SVT Play (som jag kom på att jag glömt att kolla!)

Nion

Warrior
Inte riktigt på temat kanske, men har du sett dokumentären om unabombaren på Netflix? Det finns två dokumentärer. Jag har sett den som heter Unabomber - in his own words som var bra. Han hade/har vissa åsikter som man på något plan håller med om, men han tog det till en extrem nivå.

Genesis

Ni dés ni maître
Kolla på något om Wirecard? Här är en bra tysk dokumentär, men det finns säkert utländska dokumentärer som behandlar skandalen, också. Intressant också för att det är ett tydligt exempel där lagstiftning mot "fake news" använts för att straffa media som kommer med obekväma sanningar (bra video på detta här, engelsk version här).

Frippe

tackar som frågar
SVTplay har gott om dokumentärer. Plockade ett par exempel som jag tyckt varit intressanta.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Sätt på dig foliehatten och kolla på The Great Hack (Netflix).