Nekromanti Domain spells i pf

Tomatalven

Hero
Vad är skillnaden på domain spells och vanliga? Och domain spell slots och vanliga spell slots. Tack på förhand! :)

Cybot

Mest spelbar
Domain spells får man när man väljer sina två domains. En cleric har bara en domain spell slot per spell level (alltså om clericen kan kasta 5th level spells så har hen 5 domain spell slots, en per nivå). Domain spell slots kan bara fyllas med domain spells och kan inte användas för spontaneous casting. På samma sätt så kan domain spells bara användas i domain spell slots (om de inte på annat sätt är tillgängliga för din cleric).

Nackdelen är alltså att domain spells är mycket mer begränsade och fokuserade än andra cleric slots, men de ger en cleric kraftfulla förmågor som clerics kanske inte alltid har tillgång till.
Domäner är också olika balanserade.
Healing Domain ger t.ex. en cleric inte mycket extra när det gäller spells. Han har tillgång till alla sedan tidigare. Men holy shit är förmågorna mäktiga (vid level 6 blir alla ens healing spells empowered, utan extra kostnad). Air Domain är inte så jättemäktig (även om den är användbar om man skulle råka träffa på en blå drake eller nått) men den ger en rad med olika spells som en cleric inte vanligtvis har tillgång till.

Tomatalven

Hero
Okej tack! Hur vet jag vilken level av spells min cleric kan kasta? Är det helt enkelr den högsta spell lvl jag har slots i?

God45

#PrayersForBahakan
Ja, mer eller mindre. Så här går det: Cleriken kan kasta Spell level 1 magier på karaktärs nivå 1. Cleriken landkarta spell level 2 magier på karaktärs nivå 3. Spell level 3 på karaktärs nivå 5 och så vidare. Varje udda level karaktärs nivå (bara clerik levlar då) kan cleriken kasta en ny nivå av magier. Det samma gäller för trollkarlen. Sorcerers och Orakel får dock nya spell level först på level 4 och sedan varje jämn level efter det.
chrull said:
"landkarta" :D
God45 said:
Jag skakar min näve mot autocorrect grejen på min ipad i impotent vrede ;)
Tomatalven said:
Okej! Var står det i boken/wikin? :0
God45 said:
Om du kollar under magic står det att en spell caster bara kan kasta en spell av en spell level som han har tillgång till. Spell levels biten refererar till klassbeskrivningarna och under klassbeskrivningarna står att man kan bara kasta en spell av den spelllevel som är den högsta klassen har tillgång till på listan över tillgängliga spell (inte per day, den andra). Så kolla på diagramet där det står vad din karaktär får när hon/han levlar så ser du det där.

Inte för att någon läser sig till sådant här i böckerna tydligen, det här är något som jag visste innan jag började spela Pathfinder och tur är det för det står inte ordentligt någonstans i böckerna. Varför behöver du veta var det står föresten?
Tomatalven said:
Ok tack! För att kunna se för andra klasser och liksom hitta mer i spelet.