Nekromanti Domstol bannlyser D&D

Übereil

Swashbuckler
Artikeln Endy länkade till var mycket bättre. Där nämnde dom att orsaken till att bannlysningen uppehölls var att de tilltalade inte klarade av att bevisa att D&D inte leder till gängbildning.

På vilket jag undrade om det bevisats att kläder i största allmänhet inte leder till gängbildning, och om det därför inte vore motiverat att tvinga fängelsekunderna att gå nakna.

(Fast det roligaste är ju att bloggen Fox länkar till för att stödja domen är emot domen, vilket man märker om man faktiskt läser bloggen.)

Übereil

Pom

Swashbuckler
Fast är inte det här i USA där dömda brottslingar av hävd hålls mycket kort avseende lyx? Tråkigt för fångarna men knappast en oväntad problematik för dem.

Storuggla

Champion
"Artikeln Endy länkade till var mycket bättre. Där nämnde dom att orsaken till att bannlysningen uppehölls var att de tilltalade inte klarade av att bevisa att D&D inte leder till gängbildning."

Det där är ju åas en omvänd bevisbörda. Rimligtvis måste bevisbördan ligga på åklagaren/den som vill förbjuda saker. Fast, jag baserar min protest på det jag läst i denna tråd och inte vad som stod i artikeln...

"På vilket jag undrade om det bevisats att kläder i största allmänhet inte leder till gängbildning, och om det därför inte vore motiverat att tvinga fängelsekunderna att gå nakna."

Jag tror jag såg en film om ett kvinnofängelse där... :gremblush:

Storuggla, let's all google!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Fast är inte det här i USA där dömda brottslingar av hävd hålls mycket kort avseende lyx? Tråkigt för fångarna men knappast en oväntad problematik för dem.
Att förbjuda D&D för att hindra fångarna från att ha roligt hade varit ett rationellt argument. Nu förbjöds det istället för att det skulle kunna leda till gängbildning, vilket naturligtvis bara är lögn och fria fantasier.

/tobias

Xyas

Swashbuckler
Gurgeh said:
Att förbjuda D&D för att hindra fångarna från att ha roligt hade varit ett rationellt argument. Nu förbjöds det istället för att det skulle kunna leda till gängbildning, vilket naturligtvis bara är lögn och fria fantasier.

/tobias
Klart som fasen det leder till gängbildning. Nördgäng ju!

CapnZapp

Myrmidon
Är inte själva poängen med D&D just att man inte själv är bäste dräng?

Klart D&D visar upp fördelarna med att vara i grupp om man nu ska gå omkring och slå ner folk, ta deras saker, och allmänt tynga ner sig med bling.

Det man möjligen kan invända mot domen är väl att de flesta brottslingar redan fattat det här. Men visst, om man så bara håller borta en korkad jävel från gängen så är det väl okej.

För övrigt håller jag med om att man inte borde förbjuda D&D för att spelet uppmuntrar gängbildning, utan för att det är roligt.

Pom

Swashbuckler
Gurgeh said:

/tobias
Jo, du har nog rätt. Fast det hade varit intressant med mord och revirpinkning baserat på spelgrupp. Indiegängen breder ut sig i de södra förorterna. Några WoD-are försöker hålla emot och en indiekille hittas med strupen full av T10. Trudvanggängen startar upplopp. D&D-folket rekryterar småttingar i stor skala. Alla fruktar ett blodbad när Warhammer kommer till sta'n.

anth

Vetefan
Vad kommer härnäst?
Fotboll förbjuds för att det är en lagsport?
Bridge förbjuds?
Teater förbjuds för det finns en regissör som "styr" skådespelarna?
För att inte tala om körsång - för där finns en dirigent!

Och jag förväntar mig att Aktuellt tar upp denna händelse med expertkommentarer från Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt. :gremlaugh:

Korpen

Hero
anth said:
Vad kommer härnäst?
Fotboll förbjuds för att det är en lagsport?
Bridge förbjuds?
Teater förbjuds för det finns en regissör som "styr" skådespelarna?
För att inte tala om körsång - för där finns en dirigent!

Och jag förväntar mig att Aktuellt tar upp denna händelse med expertkommentarer från Didi Örnstedt och Björn Sjöstedt. :gremlaugh:
Bridge och andra kortspel kan mkt väl vara otillåtna på fängelser periodvis, för att minksa på konflikter som uppstår med skuldsättning och dylikt.
Samma sak kan gälla både fotboll och teater inne på anstalt, är det något som upplevs som ett säkerhetsproblem så kan det förbjudas.