Nekromanti Don't rest your head

Mogger

Hipsteranka
Jag har precis beställt spelet från Leisure Games och är barnsligt förväntansfull. Är det någon som har spelat spelet? Någon som har fräna länkar? Annat kul eller som bara vill prata lite om det. Det är få spel som min magkänsla så starkt har vurmat för, men magkänslan är ju lurig. Jag kan lika gärna bara vara hungrig? :gremsmile:

Så, ska jag skruva upp eller ner mina förväntningar? Eller behålla dem där de är?

Mr White

Veteran
Har läst men inte spelat det. Jag blev inte speciellt upphetsad (om man jämför med hur jag blev vid genomläsningar av säg DitV, My life with master eller allra senast, Grey Ranks). Men det är bara jag och det var snart ett år sedan jag läste det. Så lycka till!

JonasM

Veteran
Jag har bara gjort en karaktär och kört en testkonflikt, så mer långsiktig erfarenhet saknas. Men systemet var coolt och småfippligt, och gav en rätt schysst känsla av desperation och att befinna sig precis på gränsen till något slags sammanbrott.

Däremot är settingen, så skissartad den nu är, ganska lökig och oinspirerande. Jag har funderat på att göra den mer lik Kult (utan att kopiera den settingen rakt av) dra den åt ett ännu hårdare och mörkare håll, och då kanske peta lite med reglerna också.

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Däremot är settingen, så skissartad den nu är, ganska lökig och oinspirerande.

[/ QUOTE ]

Mad City är, som jag har förstått det, alltså där våra mardrömmar bor. Eller? Innebär inte det att allt otäckt som dröms finns i någon form i Mad City, vilket i sin tur innebär att möjligheterna är obegränsade.

13th hour är också ett begrepp som jag älskar utan att riktigt veta vad det är, men jag föreställer mig det som ashäftigt. :gremsmile:

Hur ser en kort resumé av settingen ut?

Systemet har jag hyfsad koll på och gillar verkligen hur utmattning och galenskap är tydligast!

Dimfrost

Special Circumstances
Jag äger och har läst spelet. Systemet är riktigt häftigt och verkar framkalla den desperata stämning man är ute efter. Världen är skruvad men ball (det är väldigt mycket Doom Patrol, typ folk med urtavlor i stället för ansikten som slår folk med stora visare, och bisarra ordvitsar) men jag skulle själv ha väldigt svårt att komma på vettiga äventyr där. Därför har jag lånat ut spelet till Gurgeh och hoppas att kunna övertala honom att spelleda det någon gång i framtiden. :gremsmile:

/Dimfrost

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Därför har jag lånat ut spelet till Gurgeh och hoppas att kunna övertala honom att spelleda det någon gång i framtiden.
Och jag tycker att spelet ser häftigt ut, men har bara bläddrat igenom det och läst lite här och där än så länge. Jag ska läsa det ordentligt så fort jag läst klart de tusen saker jag hade tänkt läsa innan...

/tobias

Dimfrost

Special Circumstances
Det är ju inte så att vi har brist på saker att spela. Själv tänker jag läsa Shock och Lacuna så fort jag får tid, och jag föreställer mig att åtminstone det ena och förhoppningsvis båda ska kunna gå att spela.

/Dimfrost

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Världen är skruvad men ball (det är väldigt mycket Doom Patrol, typ folk med urtavlor i stället för ansikten som slår folk med stora visare, och bisarra ordvitsar)...

[/ QUOTE ]

Vad skulle du säga är den minsta gemensamma nämnaren för världen? Är det att den är elak och gömd, hatisk och farlig eller är tid på något sätt centralt? Jag är inte så noga med estetiska detaljer, för de går ju att byta ut ganska lätt, men vad går inte att byta ut för att kunna spela spelet?

Doom Patrol är jag helt grön på. Superhjältar?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Äger, läst och spelat en gång.

Det är ok, när vi var klara med spelpasset var jag sugen på att spela igen. Det har dock inte blivit av, andra spel (läs Bläck, Höstdimma och TSOY) har kommit före.

Dimfrost

Special Circumstances
Doom Patrol (när Grant Morrison skrev serien) är den bisarraste superhjältegruppen någonsin. Se vidare Wikipedia:

Morrison's approach to the book was also notable in that his villains were extremely unusual and strange, even by Doom Patrol's eccentric standards. For example:

* Red Jack is a near-omnipotent being who thinks he is both Jack the Ripper and God. He lives in a house without windows, torturing butterflies, and cannot materialize in the world.
* The Brotherhood of Dada are an anarchistic group who fight against reality and reason. It features members such as Sleepwalk, who can only use her tremendous powers when asleep (taking sleeping pills and listening to Barry Manilow before battles), and The Quiz, who literally has "every superpower you hadn't thought of" and a pathological fear of dirt.
* The Scissormen, a fictional race of beings that attack non-fictional beings in the "real world" (i.e., the world the Doom Patrol live in) with the large scissors that they have instead of hands and literally cut people out of reality.
Den minsta gemensamma nämnaren för världen i DRYH är väl surrealism av mardrömsslaget.

/Dimfrost

Mogger

Hipsteranka
Wow! Doom Patrol verkar ju riktigt coola! Och känns en hel del DRYH, som jag uppfattat det.

[ QUOTE ]
Den minsta gemensamma nämnaren för världen i DRYH är väl surrealism av mardrömsslaget.

[/ QUOTE ]

Det är min uppfattning med, så jag är nöjd. Tack. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
My precious...

Nu har jag äntligen fått spelet och ägnat lite tid med att läsa igenom det. Smart, enkelt, tydligt och fräckt är min första reaktion. Det här är ett spel jag kommer att ha kul med!