Ooo, precis som ett mysteriespel.Magnus Seter;n312043 said:Vi har ledtrådar som vi följer upp.
/M
Det som var speciellt var att det är en enda IP-adress som körde attacken. Jag har fått för mig att sånt här brukar vara distribuerat, givet det vanliga namnet "distributed denial of service attack".luddwig;n312044 said:Ooo, precis som ett mysteriespel.
Är det någon av admin som registrerat Partiet WRNU inför EUvalet?CapnZapp;n312080 said:Att någon orkar.
Att släcka en valsajt kvällen för valet... eller protestera mot ett politiskt beslut eller typ så, okej.
Men vad kan man tjäna på att WRNU inte går att nå under en kortare period?
Ett rimligt erkännande ... en rimlig teori, menar jag!Björn den gode;n312099 said:Jag tycker snarare det låter som om någon av våra mer tekniska användare gjorde ett script för att skrapa sidorna eller något sådant, och sen missat att scriptet anropade sidan sjukt ofta (vilket skulle kunna hända om det finns någon slags loop för uppdatering som räknade med att göra "resten" skulle ta lång tid) Så kanske snarare klumpigt än att det fanns något mål att sänka siten. Anledningen att det brukar göras distribitued är väl också för att om det bara kommer från en ip-adress så kommer den blockas automatiskt av många system? Vilket ju inte verkar ha hänt här då.
P.S Det var inte jag
D.S
Nu för tiden brukar "denial of service" attacker vara distribuerade, ja. I tidernas begynnelse (20-30 år sedan) när DoS attacker började ställa till med problem på Internet så var de allihopa från en eller ett par IP-adresser. Efterhand så lärde sig folk hur man upptäcker och försvarar sig mot sådana enklare attacker, varpå kapprustningen var igång och distribuerade DoS attacker uppfanns.Magnus Seter;n312045 said:Det som var speciellt var att det är en enda IP-adress som körde attacken. Jag har fått för mig att sånt här brukar vara distribuerat, givet det vanliga namnet "distributed denial of service attack".
I en av de första programmeringskurserna på universitetet fick vi strikta påbud om att inte hämta data från expressen, aftonbladet eller andra ”riktiga” aktörer. Universitetet hade tidigare år fått vissa klagomål...Björn den gode;n312099 said:Jag tycker snarare det låter som om någon av våra mer tekniska användare gjorde ett script för att skrapa sidorna eller något sådant, och sen missat att scriptet anropade sidan sjukt ofta (vilket skulle kunna hända om det finns någon slags loop för uppdatering som räknade med att göra "resten" skulle ta lång tid) Så kanske snarare klumpigt än att det fanns något mål att sänka siten. Anledningen att det brukar göras distribitued är väl också för att om det bara kommer från en ip-adress så kommer den blockas automatiskt av många system? Vilket ju inte verkar ha hänt här då.
P.S Det var inte jag
D.S