Downtime i Kult?

Dimfrost

Special Circumstances
Hur ser ni på downtime i Kult? Är det något som passar in i spel?

I wilpers Kuf, som har vissa likheter med Kult i och med att rollpersonerna är rätt vanliga människor som av olika skäl utforskar främmande miljöer i den gnostiska verkligheten, tar man downtime på en eller ett par veckor mellan de mer utforskande och efterforskande episoderna. Då hanterar man vardagsliv, återhämtar skador och bedriver mer lågintensiva studier.

Det känns som ett rimligt sätt att hantera skador genom att ligga på sjukhus, eller gå i intensiv terapi för att hantera akut trauma, eller leva ut sina nackdelar och beroenden, eller försöka lappa ihop vardagen med jobb och familj samtidigt som man smälter vad man varit med om på andra sidan illusionen.

Men när jag spelledde Kult: Divinity Lost i våra, med ett litet proto-downtimesystem påbultat PbtA-reglerna, var jag inte helt säker på att det passade in. Händelserna gick slag i slag och det var sällan naturligt att ta mer än en dag eller två för återhämtning.

Jag håller alltså på att pyssla med ett alternativsystem till Kult eller Kultliknande gnostisk skräck/verklighetsupplösning, och huruvida jag ska ha ett downtimebaserat system handlar ju väldigt mycket om ifall det är något som uppträder naturligt i fiktionen när man spelar sådana äventyr i Kult som jag vill åt. Nu handlar det mer om det långsamma uppvaknandet och insynen i verklighetens sanna väsen mer än att skjuta demoner med AK47 eller drabbas av tortyrporr, men under dessa förutsättningar, skulle ni säga att downtime är motiverat? Eller blir det mer krystat? Jag är rätt kluven själv.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag ser det nog som jag ser på det i de flesta spel, att man kör på ett visst sätt efter vilken ton det ger.

Om en spelledare skulle fråga mig vad jag föredrog i en Kultkampanj så skulle jag gå på vardagsäventyren som en del av kampanjen förutsatt att det ger något för mig, dvs ger upphov till intressanta situationer för min rollperson. Jag gillar ju såpoperadelen av serier som Spindelmannen så jag skulle gilla samma sak i en Kultkampanj. Förhållanden som går i kras för att den ena får problem efter sina upplevelser, familjer som slits itu, jakten på att hitta andra som också känner till verkligheten.
Jag skulle inte vilja spela en helt vanlig vardag mellan äventyren dock med vanligt vardagsbestyr, jobb, arbetslöshet, osv.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag antar att min fråga egentligen är huruvida det finns ett "mellan äventyren" eller ens andningspauser mitt i äventyren, i fiktionen. För jag vill inte tvinga på fiktionen ett system som inte passar. Downtime är fint när det är diegetiskt.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tror att jag lutar åt att det finns aktivt vald downtime som man tvingas till av fiktionen, till exempel läggas in på sjukhus för att läka skador, men att vardagsliv och nackdelar hanteras mer flytande, typ varje dag eller liknande. Sedan kan det finnas alternativa sätt att hantera faktisk downtime mellan äventyr också, men inte som en integrerad del av spelets pacing. Jag tror att det blir mer naturligt så.

.Per.

Rollspelsverket
Involverar det AK47 eller tortyrporr känns downtime som ett rimligt inslag.