entomophobiac
Low Prep High Play
I min nuvarande kampanj, i det eminenta spelet Conspiracy X 2nd Ed, finns konceptet "downtime", precis som i flera andra rollspel. Men denna gången har jag valt att använda det betydligt mycket mer än vanligt. Oftast blir spelandet väldigt linjärt. Händelse A följs av B följs av C. Det kan bli spelande nästan från en dag till en annan och ofta gör det ganska banala saker viktiga. Hålla reda på exakt hur mycket fickpengar du har, exempelvis.
Men i den här kampanjen blir det tidsklipp ganska ofta. Som inledning på typ varje session vi spelar. Spelarna får sedan välja vad de gör med sin downtime. Allt från att gå till skjutbanan och träna på en pangpang-färdighet eller hitta instruktörer som kan lära dem nya färdigheter. Det kan också röra sig om att försöka dra i sina kontakter för att fixa fram utrustning eller bättra på gruppens gömställe. Faktum är att de också måste utföra sina helt vanliga jobb, för att det inte ska märkas för mycket att de också gör hemliga konspiratoriska saker på fritiden.
Jag tycker det här är precis helt awesome. Det blir mer som diverse TV-serier där avsnitten får mer av ett laserfokus på viktiga händelser och mindre ren logistik. Det blir mindre "ni reser till nästa by och till nästa by och till nästa by", och en i praktiken mycket intressantare berättelse.
Men! Det har också hänt att jag velat klippa handlingen framåt, men att gruppen känt att något varit så tidskritiskt att de lade in sitt veto. Och det är också helt okej såklart. Ibland är deras perspektiv på tiden inte detsamma som mitt, och det kan ju finnas en risk att något spoilas om jag då tvingar fram ett långt hopp...
Hur brukar ni hantera downtime och tidshopp? Brukar ni hantera det alls, eller kör ni oftast mer linjärt?
Men i den här kampanjen blir det tidsklipp ganska ofta. Som inledning på typ varje session vi spelar. Spelarna får sedan välja vad de gör med sin downtime. Allt från att gå till skjutbanan och träna på en pangpang-färdighet eller hitta instruktörer som kan lära dem nya färdigheter. Det kan också röra sig om att försöka dra i sina kontakter för att fixa fram utrustning eller bättra på gruppens gömställe. Faktum är att de också måste utföra sina helt vanliga jobb, för att det inte ska märkas för mycket att de också gör hemliga konspiratoriska saker på fritiden.
Jag tycker det här är precis helt awesome. Det blir mer som diverse TV-serier där avsnitten får mer av ett laserfokus på viktiga händelser och mindre ren logistik. Det blir mindre "ni reser till nästa by och till nästa by och till nästa by", och en i praktiken mycket intressantare berättelse.
Men! Det har också hänt att jag velat klippa handlingen framåt, men att gruppen känt att något varit så tidskritiskt att de lade in sitt veto. Och det är också helt okej såklart. Ibland är deras perspektiv på tiden inte detsamma som mitt, och det kan ju finnas en risk att något spoilas om jag då tvingar fram ett långt hopp...
Hur brukar ni hantera downtime och tidshopp? Brukar ni hantera det alls, eller kör ni oftast mer linjärt?