Nekromanti Dråplsag?

William_Besario

Warrior
JAg läste nyss nyheten om att WoTC komemr att skäras ned och integreras med Hasbro, det mest troliga är ju då tyvärr att WoTC kommer att bli mer kommerciellt inriktade ( som om dom inte redan är det!!! ). Detta tror jag kommer att bli dråpslag mot D20 licensen och alla som använmder den, detta i sin tur komemr troligtvis att bli ett alvarligt slag mot hela RPG världen... Vad tror ni?

MVH Koffe

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"

Instämmer där, jag tror ingenting gott kommer att komma ur att hasbro lägger sig i WotC....I värsta fall kan Dungens & Dragons läggas ner om några år pga detta, för rollspel är inte lönande......

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Watchman

Warrior
DEt värsta är nog attd e där Hasbro verkar riktigt dumma i huvudet så det skulle inte förvåna mig om de alde ned Dungeons & Dragons och sedan struntade i att sälja det vidare till något annat företag. Och tänk på vilka konsekvenser det skulle få för Star Wars-rollspelet.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.

DanielSchenström

Swashbuckler
Um, man blir inte ett av världens största leksaksföretag genom att vara dum, det kräver att man hanterar sina affärer rätt.

Det är inte troligt att de lägger ner det som går med vinst.

Daniel "Warduke" Schenström

DanielSchenström

Swashbuckler
Ja tänk om de lade ner d20 licensen, då är ju Chaosium, Neogames, Riotminds med flera tvungna att lägga ner.

Spelar du domedagsprofetprestigeklassen? :)

DanielSchenström

Swashbuckler
Beror på vad man räknar med lönande. TSR gick med vinst en massa år innan det började gå utför. Jag tror att det är som med de flesta saker, cykliskt. Det är bäst att vänta och se vad som händer. Många skrev ju att det går åt fel håll när WotC tog över. Nåja även om vart enda rollspel läggs ner i hela världen har jag fortfarande hyllvis med material så jag klagar inte ;)

Riktigt så enkelt är det inte. Man kan lägga ner även en verksamhet som går med vinst om man vet att man kan tjäna mer pengar på andra sätt. Rollspel är inte något man tjänar otroligt mycket pengar på i alla klimat, så därför befarar jag att hasbro-inflytande kommer att vara väldigt negativt för rollspelshobbyn/WotC's rollspel.

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Watchman

Warrior
Jag tyckte att det stod en hel del om att de prioriterade en hel del saker högre än rollspel.

Det kan alltid bli värre, det kan alltid bli bättre.

William_Besario

Warrior
Nej, men väl många nya spelföretag som hopppas på att göra sig ett namn genom D20 produkter för att sedan släppa ett eget rollspel.

P.S. VArför är du aldrig på #RpgOnline numera? jag tyckte du var riktigt trevlig ju! D.S.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by William_Besario on 2001-08-31 20:17.</EM></FONT></P>

Dilandau

Myrmidon
Problemet är att man inte blir världens största leksaksföretag genom att pumpa pengar in i projekt som ger låg avkastning. Alltså rollspel. Ett smart drag för Hasbro vore således att lägga ner alla RPG-linjer och satsa på annat istället.

RPG-delen av WotC må gå med vinst, men för företag i Hasbroklassen räcker inte det. Det ska gå med STOR vinst för att det ska vara något att hänga kvar i.

Det som är smart ur ett rent företagsekonomiskt perspektiv är sällan smart ur någon annan synvinkel.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dilandau on 2001-08-31 20:48.</EM></FONT></P>

DanielSchenström

Swashbuckler
Om d20 försvinner så finns det andra universalsystem som är gratis, som Fuzion och Fudge.

Jag tycker också jag är trevlig. men jag kommer inte in på IRCnäten på grund av någon spärr i bredbandsnätet där den uppkopplingen finns, till skillnad från Dreamcasten jag nu sitter på. Jag tror att det har att göra med att hela nätet utåt verkar som samma ipadress och mer än en person från samma adress funkar inte. Det går att fixa egen adress men det kostar extra pengar. Känner du eller någon annan väg att ta sig till IRc, som tex cowboychat och liknande så berätta gärna. Jag har testat några men de har inte funkat ordentligt.

DanielSchenström

Swashbuckler
Om d20 försvinner så finns det andra universalsystem som är gratis, som Fuzion och Fudge.

Jag tycker också jag är trevlig. men jag kommer inte in på IRCnäten på grund av någon spärr i bredbandsnätet där den uppkopplingen finns, till skillnad från Dreamcasten jag nu sitter på. Jag tror att det har att göra med att hela nätet utåt verkar som samma ipadress och mer än en person från samma adress funkar inte. Det går att fixa egen adress men det kostar extra pengar. Känner du eller någon annan väg att ta sig till IRc, som tex cowboychat och liknande så berätta gärna. Jag har testat några men de har inte funkat ordentligt.

Förresten är väl rättigheterna till d20 Danceys? Kan givetvis ha fel, jag har inte brytt mig om D&D eller D20 sen 3E kom ut i princip.

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag tänker inte motsäga det, det är ju så en hel del företag tänker. Men det finns olika sätt för olika företag att hantera det. En del gillar att ha många bäckar små, andra har hellre ett fåtal stora cash-kossor. Jag har inte kollat Hasbro. En fördel med att gå hop med Hasbro närmre är att man trimmar den icke kreativa delen av personalen, typ sekreterare, bokföring osv. Den uppenbara nackdelen är att man kan få en nolla som har noll koll på vad som behövs för att sköta ett rollspel.

D&D har dock en styrka inte bara i att det är ett rollspel utan att det är ett känt sådant. Märket i sig är värt pengar så att man kan sälja bort det. Men vem som skulle vilja och ha råd att köpa det vet jag inte.

Om jag förstått det rätt är det det faktum att WotC inte drar in så mycket nu som ligger bakom integreringen. Pokemonkortboomen är borta men om hasbro trodde att det var det enda av värde skulle resten av WotC säljas redan nu.

DanielSchenström

Swashbuckler
Om Hasbro lägger ner hela rollspelslinjen så att de då skulle ha i princip bara MtG kvar så skulle det som fanns kvar av WotC ändå inte vara värt något, huvuddelen av de anställda är ju spelskapare. Nu har de ju sparkat en del folk och det kan vara möjligt att de gör sig av med rättigheterna till spelen också men jag tror inte de lägger ner utan att sälja bort dem till högstbjudande. Rädda det som räddas kan.

Staffan

Myrmidon
Open Gaming License är uppbyggd på ett så snillrikt sätt att den inte kan dras tillbaka - även om WOTC uppdaterar licensen så kan man använda en gammal version. Om bara WOTC tummar ur och släpper resten av System Reference Document som "Open content" så blir D&D i princip odödligt - även om Hasbro lägger ner det så kan andra fortsätta göra supplement till det. De kanske inte kan kalla det för d20 längre (d20-licensen kan dras tillbaka eller ändras med tre månaders varsel), men spelindustrin skulle nog hitta på någon ny identifierare av D&D-kompatibilitet attans snabbt.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Baldyr

Hero
påpekanden

1. Jag anser mig inte vara speciellt insatt i ämnet men jag har ändå kollat upp ett och annat med tanke på att jag postade nyheten ifråga.

2. Dungeons & Dragons är världens kändaste och största rollspelsvarumärke. Därför lägger man inte ned produktionen hur som helst, även om vinsten inte skulle motsvara samlarkortspelens vinster eller liknande. Åtminstone så länge spelet går med vinst, vilket jag utgår ifrån att det gör. (Jag vill inte tro att inte ens världens största rollspel är lönsamt.)

3. Hasbro bör kunna se andra värden i ett varumärke som D&D än rent kortsiktigt ekonomiska. Genom att hålla rollspelen levande kan man även tillverka leksaker eller andra typer av spel (t ex samlarkortspel eller datorspel) som baseras på D&D. Det var så Target Games utvecklade sina figur-, kort- och dataspelskoncept, även om man lade ned de olönsamma rollspelen i slutändan.

4. Om det skulle bli aktuellt att dra ned på rollspelsproduktionen så lär det främst vara eventuella olönsamma spel som får stryka på foten. Med tanke på en förebådad fantasy-trend lär D&D bli ännu större. Tillfälligt i alla fall. Däremot återstår det att se hur bra spel som Wheel of Time eller CoC D20 säljer. Sedan är frågan hur länge Star Wars-hypen håller i sig.

5. Enligt en av källorna har Hasbro inte för vana att sälja eller licensera ut olönsamma produktlinjer. Jag vet inte hur pålitligt det påståendet är, men det talar i alla fall inte för att D&D kommer att säljas vidare.

6. Enligt samma källa står och faller WotC i stort sett med samlarkortspelen. Eftersom Pokémon inte längre går med vinst (?) står hoppet till Harry Potter-kortspelet. Det har precis utkommit och väntas antagligen nå en topp försäljningsmässigt när Harry Potter-filmen kommer.

7. Även om D20-systemet är en så kallad Open Game Lincense är all produktion av D20-produkter fortfarande beroende av att Dungeons & Dragons ges ut. Produkterna är nämlingen oandvändbara (i någon mening) utan Players Handbook. Därmed skulle en hel rad mindre spelförlag tvingas lägga ned verksamheten eller bygga upp egna varumärken. Effekten skulle i alla fall vara märkbar på rollspelsmarknaden.

8. Om D&D verkligen skulle läggas ned i förlängningen så tror jag att det endast skulle kunna bero på att WotC avvecklas och licensen inte säljs till någon annan. Detta borde egentligen endast kunna ske om luften helt går ur samlarkortspelsmarknaden, som verkar vara företagets huvudsakliga inkomstkälla. Samtidigt är det mycket möjligt att WotC istället säljs bort, eftersom det har reducerats till ett olönsamt rollspelsförlag. Då kan en omstruktererad WotC fortsätta ge ut rollspel fast som del av en annan koncern.

Alltså: Jag tror personligen att varken D&D (och D20) eller rollspelsindustrin i stort hotas av Hasbro i någon större utsträckning. Däremot är det inte otänkbart att WotC måste satsa på större och lönsammare rollspelsprojekt i framtiden (främst D&D, skulle jag tro). Det är också möjligt att själva produktionen påverkas av förändringarna, vilket kan skada utgivningstakt, produktkvalitet och så vidare.

/Pauli Paananen

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

William_Besario

Warrior
Problemet r vll att det står i licensen att man inte får publicera nåra av relerna som står i Players va?

"The meaning with war is not to die for your country,it's to make the other sonofabitch die for his"

Baldyr

Hero
Nyhet uppdaterad

En anonym källa hos WotC har uttalat sig på hemsidan EN World så jag har uppdaterad nyheten här på Codex-sidan: <A HREF="http://www.rollspel.nu/nyheter/Nyheter3b8e9fa44c6db.shtml" target="_new">http://www.rollspel.nu/nyheter/Nyheter3b8e9fa44c6db.shtml</A> Föregående postning var förresten inte riktad till någon specifik forumsbesökare, utan endast mina personliga reflektioner angående hela diskussionen som sådan.

/Pauli Paananen, nyhetsansvarig

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Staffan

Myrmidon
OGL (Open Gaming License) tillåter dig att publicera hur mycket "open content" du vill. När Wizards advokater väl tummar ur och godkänner hela System Reference Document som "open content" så kan du, teoretiskt sett, printa ut det och sälja det (så länge du inkluderar en kopia av OGL).

Vad du däremot <I>inte</I> får göra är att ge ut en bok med d20-loggan på som innehåller:
<UL><LI>Regler för att göra rollpersoner (d v s: "Slå fram stats, välj en ras och en klass").
<LI>Regler för hur man applicerar erfarenhet (d v s: "Öka ditt XP-värde med så här mycket om du slår ihjäl en orch.")
<LI>Ändra definitionen på en rad termer, såsom Strength, hit points, Armor Class, och så vidare. Du behöver inte <I>använda</I> AC, men du får inte kalla ett värde som avgör hur mycket skada en rustning suger upp för AC.</UL>

Det Wizards förlitar sig på är att de kan representera innehållet i SRD mycket bättre än någon annan kan i sina grundböcker. Visst, du kan hitta på egna regler för att göra en gubbe (som gärna får vara samma regler som i D&D, bara du beskriver dem med egna ord - dock får du inte ge ut det med d20-loggan på) och ge ut "The Fantasy Role-playing Game" med alla regler, feats, monster och spells från D&Ds grundböcker - men kan du göra en bok lika snygg som Player's Handbook, med en massa exempel, illustrationer, hårdpärm, helt i färg, och dessutom komma under $20? Antagligen inte.

Om Hasbro skulle få för sig att sluta göra D&D och sälja Player's Handbook så kan man nog vara säker på att någon skulle ge ut sin egen grundbok baserad på SRD.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather