påpekanden
1. Jag anser mig inte vara speciellt insatt i ämnet men jag har ändå kollat upp ett och annat med tanke på att jag postade nyheten ifråga.
2. Dungeons & Dragons är världens kändaste och största rollspelsvarumärke. Därför lägger man inte ned produktionen hur som helst, även om vinsten inte skulle motsvara samlarkortspelens vinster eller liknande. Åtminstone så länge spelet går med vinst, vilket jag utgår ifrån att det gör. (Jag vill inte tro att inte ens världens största rollspel är lönsamt.)
3. Hasbro bör kunna se andra värden i ett varumärke som D&D än rent kortsiktigt ekonomiska. Genom att hålla rollspelen levande kan man även tillverka leksaker eller andra typer av spel (t ex samlarkortspel eller datorspel) som baseras på D&D. Det var så Target Games utvecklade sina figur-, kort- och dataspelskoncept, även om man lade ned de olönsamma rollspelen i slutändan.
4. Om det skulle bli aktuellt att dra ned på rollspelsproduktionen så lär det främst vara eventuella olönsamma spel som får stryka på foten. Med tanke på en förebådad fantasy-trend lär D&D bli ännu större. Tillfälligt i alla fall. Däremot återstår det att se hur bra spel som Wheel of Time eller CoC D20 säljer. Sedan är frågan hur länge Star Wars-hypen håller i sig.
5. Enligt en av källorna har Hasbro inte för vana att sälja eller licensera ut olönsamma produktlinjer. Jag vet inte hur pålitligt det påståendet är, men det talar i alla fall inte för att D&D kommer att säljas vidare.
6. Enligt samma källa står och faller WotC i stort sett med samlarkortspelen. Eftersom Pokémon inte längre går med vinst (?) står hoppet till Harry Potter-kortspelet. Det har precis utkommit och väntas antagligen nå en topp försäljningsmässigt när Harry Potter-filmen kommer.
7. Även om D20-systemet är en så kallad Open Game Lincense är all produktion av D20-produkter fortfarande beroende av att Dungeons & Dragons ges ut. Produkterna är nämlingen oandvändbara (i någon mening) utan Players Handbook. Därmed skulle en hel rad mindre spelförlag tvingas lägga ned verksamheten eller bygga upp egna varumärken. Effekten skulle i alla fall vara märkbar på rollspelsmarknaden.
8. Om D&D verkligen skulle läggas ned i förlängningen så tror jag att det endast skulle kunna bero på att WotC avvecklas och licensen inte säljs till någon annan. Detta borde egentligen endast kunna ske om luften helt går ur samlarkortspelsmarknaden, som verkar vara företagets huvudsakliga inkomstkälla. Samtidigt är det mycket möjligt att WotC istället säljs bort, eftersom det har reducerats till ett olönsamt rollspelsförlag. Då kan en omstruktererad WotC fortsätta ge ut rollspel fast som del av en annan koncern.
Alltså: Jag tror personligen att varken D&D (och D20) eller rollspelsindustrin i stort hotas av Hasbro i någon större utsträckning. Däremot är det inte otänkbart att WotC måste satsa på större och lönsammare rollspelsprojekt i framtiden (främst D&D, skulle jag tro). Det är också möjligt att själva produktionen påverkas av förändringarna, vilket kan skada utgivningstakt, produktkvalitet och så vidare.
/Pauli Paananen
<A HREF="
http://www.hobbyspel.com" target="_new">
http://www.hobbyspel.com</A>