Nekromanti Drömjobbet

magoo

Hero
Vilket är ditt absoluta drömjobb? Kanske har du någons drömjobb?

Varför jobbar du inte med ditt drömjobb?

Mina drömjobb är:

1. Att ta fram rekvisita till film - en slags allfixare som filmbolagen ringer till när de vill ha en 70-talsinredning eller 100 kossor.

2. Att spela in ljud till filmer - för er som har sett extramaterialet till Sagan om Ringen så vill jag bli en sån där nörd som mixar ljud från motorsågar, avloppsrensning och en tandborste som gnuggar mot en perstorpsplatta för att få fram ett trovärdigt zombievrål.

3. Att köra grävmaskin - till mig ska byggföretagen ringa när det är något riktigt omöjligt projekt på G - ring Elin för hon kan tända en tändsticka med sin grävmaskin.

4. Lärare - en sån där omtyckt en som barnen respekterar...

Anledningen till att jag inte jobbar med mina drömjobb är att jag inte visste att de fanns när jag började min utbildning eller att jag hade andra intressen på den tiden. Samt att slumpen/ödet spelar en spratt så att man hamnar på oanade arbetsplatser...

/Magoo, marknadsassistent

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Drömmer och drömmer och...

... har varit arbetslös tillräckligt många gånger för att förstå att mina drömmar inte har med verkligheten att göra. Men här är ett utdrag

1. Regissör, jepp, drömmer om att få göra egna filmer och tvserier i fantasystuk, med en himla massa tjat om korrekthet. :gremsmile:
2. Programledare för en sjuk realitysåpa (inte någon av de närvarande/pågående utan en som jag själv har fixat ihop)
3. Illustratör på heltid med ett drös av trevliga arbetskamrater.
4. Stallflicka. Jajamen, det vore ett oerhört mysigt jobb... frånsett att jag kan se mig i stjärnorna efter det. Med ischias och för dålig hästvana så glöm det... ;(
5. Värdshusägare/konferensanläggningsägare. Jodå, Värdshuset Rena Rama Kaos är faktiskt en dröm jag drömmer dagligen. Där ska finnas tillgång till datakursmaterial, stall, djur, ekologiskt odlad mat osv osv. Gärna med anhängande arbetslokaler för fristående guldsmeder, glaskonstnärer, svärdssmeder osv... :gremsmile:
6. Instruktör... ja... inte vet jag i vad. Men det vore himla häftigt att kunna instruera folk som VERKLIGEN vill lära sig (istället för en rad ungar som inte vill lära sig... :gremfrown: )
7. Chef, bara i allmänhet... Top Cat liksom.

Ovanstående är bara delvis möjliga att genomföra. Lyckades jag hitta ett illustratörsjobb med arbetskamrater omkring mig så... jepp, här kommer jag. Det är så evigt tråkigt att sitta ensam ute i ingenting och inte ha ett jobb... :gremfrown:

Jag har sökt jobb som programledare och jag håller på att putsa upp nya programförslag till olika tv-bolag. Men jag lovar att det är ingen rolig bransch om man inte har kontakter... :gremfrown:

Men sånt är livet. Jag kommer nog sluta som en förbannat gnällig textillärare i slutänden. Jobba med ett jobb som jag förlåt mig... HATAR.

:gremfrown:
*börjar deppa igen*

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är för oerfaren för att sitta med säkra fakta på hand. Men jag tror att jag kommer att passa rätt bra som lärare. Andra yrken som jag skulle kunna tänka mig är:

1. Författare
2. Politiker
3. Journalist (seriös sådan, inte någon som jobbar på kvällspressen eller Hänt i veckan)

Mina karriärsmässiga drömmar är egentligen inte så högtflygande, om jag börjar som lärare så kan jag ägna mig åt författande och politik på fritiden som rätt många andra människor. Största problemet är nog att jag rätt ofta undrar över om jag verkligen är tillräckligt hungrig och driftig för att uppfylla mina drömmars mål.

Rosen

Myrmidon
Njä

Problemet med drömjobb är att när man jobbar med nåt så måste man hålla på med härket även när man inte känner för det... En gång i tiden drömde jag om att jobba som illustratör eller serietecknare eller så, men när jag väl fick in en fot i den branschen upptäckte jag nackdelarna rätt snabbt.

Jordens roligaste fest på fredag, precis alla kommer att vara där + förläggaren måste ha de där 30 bilderna i helgen, allt ska till tryckeriet på måndag = skit i festen, sitt hemma vid köksbordet på fredag kväll.
Är man serietecknare måste man dessutom kläcka fram fyndiga, minnesvärda poänger under tidspress. Hela tiden.

--
Åke

Storuggla

Champion
Re: Njä

"Är man serietecknare måste man dessutom kläcka fram fyndiga, minnesvärda poänger under tidspress. Hela tiden."

Om man inte lyckas med en Bloom County och därmed bara kan röka på hela tiden och folk tror att man är rolig :gremsmile:
Alla behöver ju inte vara nästa Bill Waterson.

Storuggla, props till de som slutar i tid

Krille

Super Moderator
Nånting med regelbundna arbetstider och någorlunda schysst lön. Annars är jag inte så knusslig. Jag kan till och med tänka mig Telias kundtjänst eller hamburgervändande på MacDollars.

Det jag inte har lust med är det här egenföretagandet som jag sysslar med nu. Alldeles för mycket arbete för alldeles för lite pengar, och inte heller hinner jag jobba med rollspelen.

---

Lustigt nog så vill jag faktiskt inte jobba med rollspel. Att skriva på beställning är jättetråkigt. Däremot ger jag gärna ut rollspel som hobby, och utan några som helst pretenser att jag ska försöka tjäna pengar på det.

Man Mountainman

Storsvagåret
Mitt drömjobb är att bli författare av populärvetenskaplig litteratur. Det är konstigt, för jag läser inte så mycket populärvetenskap, men jag tycker att gubbarna som ägnar sig åt det verkar så coola. De är intellektuella och vetenskapligt lagda samtidigt som de är förmögna att förvandla komplicerade tekniska ämnen till underhållning. Min framtidsplan är att ta examen, jobba i branschen i några decennier för att upparbeta nödvändiga kunskaper och sedan livnära mig på mina böcker som en mysig vetenskapsfarbror.

Johan K

Gammal & dryg
Det har jag !

Mitt drömjobb har jag faktsitk...
Jag jobbar som elevassisten & fritidsledare.. De ungdommar som jag jobbar med har nån form av utvecklingsstörning. Jobbet mit är välldans stimmulernade, för man lär sig alltid något nytt om sig själv, ungdommarna/barnen som man jobbar med. Så det är välldigt stimmulerande !!!
En av de få nackdelera med jobbet mitt är att man inimelalnåt blir heltömmd på energi & bara vill sova... :gremcrazy: Men det kan man ta..

/ Johan K, som är lovligt nöjd med sitt jobb

Wictor

Warrior
Jag har nog det skummaste...

Vid tolv års ålder ungefär så fick jag för mig att EU-byråkrat av nåt slag nog skulle vara ett riktigt skoj jobb. Den tanken har av någon anledning aldrig släppt. Så fick jag välja yrke bara sådär så skulle jag nog pröva på att bli en grå och trist byråkrat. Helst ska det ha med ekonomi att göra, men annat duger det också.

magoo

Hero
Re: Det har jag !

Jag har jobbat med samma som du i ett halvår, dock utan att vara utbildad fritidspedagog. Jag tyckte också att det var jättekul, jag skulle gärna arbeta med barn och ungdomar med eller utan handikapp. Problemet för mig var att det var jättesvårt att få heltid och att jag som outbildad tjänade yttepytteinget - hundra spänn mer än a-kassan på heltid, och jag fick bara 75%... Jag saknar fortfarande barnen!

Dessutom var det knäckande att vara elevassistent eftersom killen jag assisterade mådde så dåligt och allt såg så svart ut för honom... men det var en nyttig upplevelse!

Rising

Vila i frid
Jag är så skum...

Ett drägligt jobb för mig skulle ha dessa kvaliteter:

1. Inga arbetskamrater.
2. Inga kundrelationer.
3. Ingen stress.
4. Flexibla arbetstider.
5. Trygg anställning.
6. Inte fysiskt ansträngande.

...medan jag är villig att gå med på detta:

1. Inga karriärmöjligheter.
2. Ingen superlön.
3. Ingen bekräftelse för väl utfört arbete.
4. Långa arbetstider.
5. Nattjobb.
6. Helgjobb.

Sedan, eftersom vi pratar om dröm-jobb så kan jag väl säga att mina drömmars ambitioner är att få arbeta med något kreativt från ax till limpa, där jag både får stå för idéerna och för hur de skall genomföras. Det värsta jag vet är att ha ett kreativt arbete och ändå inte få vara kreativ (vilket är grejen i reklambranschen när man är en småtting som jag), bara för att kunderna redan vet vad de vill ha eller är för dumma/fega för att lita på min förmåga. Att bara vara en skrivbordsapa som jag, det är som att ha absolut gehör och behöva dirigera en orkester med döva dumskallar. Jag hatar verkligen den här sidan av reklambranschen.

Jag tror att brädspeldesigner under 70- och 80-talet vore mitt drömjobb. Att få vara Shigeru Miyamoto skulle också kunna vara bra; att bara spruta idéer till spel och inte behöva programmera skiten eller så.

Men, tja... Jag har svårt att ens föreställa mig hitta ett arbete som jag kan finna uthärdligt.

Saxifrage

Hero
Wow!

Vad suveränt det känns, att det finns folk som gör en genuint god insats för andra människor, och dessutom trivs med det! En win-win! Stort cred och "keep up the good work"!

/sax, kliar rygg

Dewain

Veteran
Jag arbetar mot att få mitt drömjobb. Till våren så ska jag söka in på Ssk utbildning ett steg närmare.
Mitt drömjobb är att få jobba på barnavdelningarna på sjukhus. Det är något så speciellt med barn och deras enorma skämparglöd som ger mig hopp om världen och dess framtid. Så även om tiderna är åt fanders, lönen är dålig och den mentala och fysiska stressen är hög så är det mitt drömjobb.

Johan K

Gammal & dryg
Känner igen det där..

Jo, det är en jäkla nackdel att ha en 75%-tjänst.. Man blir ju inte nån miljonär på det direkt.
Som tur är, eller vad man ska säga, så ahr jag bara mig själv i hemmet + att jag jobbar extra... Annars så vette katten hur det skulle ha gått... :gremcrazy:

Feuflux

omjonasson.se
Vilket är ditt absoluta drömjobb? Kanske har du någons drömjobb?

Tja... kreativ projektledare på nåt spelföretag skulle vara skoj. Spotta idéer utan att vara den som behövde genomföra dom.

Att hänga med nån idrotts- eller musikstjärna jorden runt som personlig rådgivare skulle vara rätt skoj också.

Det var två vansinnigt lata jobb det (åtminstone det andra, såtillvida stjärnan inte är alltför krävande)...

Annars då, tja, företaget bakom puzzle pirates (som jag nämner så ofta jag kan) söker nytt folk nu. Att arbeta som kodare (och förhoppningsvis idébollare) bakom ett projekt så skulle jag trivas med. Ett tag i alla fall...

Äh, får jag bara pengar så jag klarar mig och mycket fritid så är jag nöjd. :gremwink:

Pom

Swashbuckler
Just nu känns det som om jag har något av ett drömjobb: jag är med om att starta en skola där jag ingår i ett himlans glatt, entusiastiskt och kompetent lärarlag och får syssla med mina favoritämnen.

Hur det känns när eleverna dyker upp om ett par dagar är förstås en annan femma. :gremtongue:

Yheela_UBBT

Veteran
1. Ett yrke som tar mig runt världen och där jag måste äta god mat för att få min lön, som är väl tilltagen.
2. Vara populär TV kock (och få laga god mat som jag sen får äta).
3. Vara mamma och mycket populär, eftersom jag lagar så god mat.

(hmm... kanske är lite hungrig...)

Varför är jag inte något utav detta?
För att jag pluggar till lärare i engelska och religion och har insett att barn kostar mer pengar än CSN ger och att mina kockambitioner först har väckts på senare år.

C'est la vie.

Eksem

Champion
Re: Jag har nog det skummaste...

Jag tror inte att jag verkligen skulle gilla det om jag höll på med det, men riktigt torr och grå byråkrati har lockat även mig. Den där sortens byråkrat som man inte tycker om, men ändå inte riktigt kan hata heller, ni vet.

G

Guest

Guest
Jag är skummande

Du liknar mig

Ett drägligt jobb för mig skulle ha dessa kvaliteter:

1. Ingen superlön.
2. Nattjobb.
3. Ingen stress.
4. Flexibla arbetstider.
5. Trygg anställning.
6. Inte fysiskt ansträngande.

...medan jag är villig att gå med på detta:

1. Inga karriärmöjligheter.
2. Långa arbetstider.
3. Nattjobb.
4. Helgjobb.

Alltså helst vill jag vara knarklangare, toppolitiker eller forskare, närmare kommer jag inte.
Anlednignen till att knarklangare är först är att jag vill ge lycka och motivation till folk så som jag nämnde i tråden om tre önskningar, och nej jag tror inte på att droger kan leda till sann lycka då jag inte tror på sann lycka (men vill väldigt gärna överbevisas, någon?) sedan politiker för detger möjligheter till ett utilitariskt styre och jag hoppas att jag inte behöver förklara forskare.

Idespruta har jag lite smått agerat ibland åt några polare som gör datorspel.

Big Marco

Läskig
Jag har redan drömjobbet

Mitt jobb är ett drömjobb. Bland arbetsuppgifterna ingår saker som att surfa på internet, delta i forum, skicka emails, sammanfatta texter, dra ihop koncept för framtida utveckling, i stor portion frihet i arbetet, samordna marknadsaktiviteter, möta journalister och dricka kaffe. Bra arbetstider, vettigt betalt, bra kollegor, ja - det enda att klaga på är en relativt hög nivå av stress och det kreativa kaos som driver den typen av företag jag jobbar med.

Så jag är nöjd med min situation. =)