Nekromanti Drömkåken

magoo

Hero
Hur ser ert drömboende ut? Vilka hus eller andra typer av boende ligger längst Rollspelsgatan?

Mitt hus ligger i mitten av gatan, bakom en stor och maffig grind. En grusgång leder upp mot en stor grusplan, välkrattad och fin. Mitt hus är av tegel och ser ut som Umeå tågstation . Utanför kan man hitta mig i en sån där vit trähammock med en bok, en kopp te och lite nybakade scones - eller så spelar jag krocket eller boule med mina vänner.

Interiören är som hämtad från Agatha Christie men med lite fler moderniteter och kanske lite ljusare färger. Givetvis har jag ett bibliotek, en butler och ett sovrum med stolpsäng och tunga sammetsdraperier för fönstren. Längst uppe på kallvinden bor det fladdermöss.

I trädgården finns mitt växthus, där strosar jag omkring och klipper enstaka blad av mina prisbelönta bonsaiträd - i denna drömkåk har jag nämligen enormt med pengar, tid och tålamod för sådana aktiviteter. Eftersom hushållssysslorna sköts av mina anställda ägnar jag mig enbart åt att laga god mat och umgås med resten av familjen.

Vintertid sitter jag helst framför brasan med mina vänner och löser mysterier - när butlern kan hålla klaffen förstås, för han brukar lösa gåtorna först. Utanför lägger sig stora snöflingor över de formklippta buskarna och en chokladpralin får smälta på tungan medan jag grunnar på vem som kan vara mördaren...

/Magoo, drömmer

Rising

Vila i frid
Jag bor i en drömlägenhet i en stad som är typ en tredjedel Brooklyn (eller åtminstone det Brooklyn som Paul Auster visar upp i Smoke och Blue in the Face), en tredjedel Montmarte (åtminstone det Montmarte som Amelie bor i) och en tredjedel vad-det-nu-är-för-stad som Sabarsky flyttar till i serien Cages, tecknad av Dave McKean.

Oj, mycket referenser, namedroppings och allmän bullshit på en gång. Vad menar jag?

Jo, det är urbant, men inte hårt. Ute på gatan ser vi flickor hoppa hopprep, men också en och annan wino som sitter vid någon bänk och harklar ur sig visdomsord åt förbipasserande. Vid ena hörnet har vi stannat vid och köpt cigaretter, och en av gubbarna i tobaksaffären (de sitter där jämnt!) - en gammal jude med tjockbågade glasögon (han har tejpat ihop dem i mitten) häver ur sig en elak kommentar om att det är första gången han sett mig i sällskap med en dam. "Jag är rädd för att du skall sno dem ifrån mig, förstår du väl," svarar jag, och gubbarna skrattar. Jag fortsätter "...men den här är redan upptagen, så henne kan varken du eller jag fördärva, är jag rädd," Mer skratt.

Vi går ut och skall precis upp till stället där jag bor (några färgade ungdomar övar på barbershopsång precis utanför. En kille bommar en cigg av oss - han bor i huset. Hans pappa brukar stå och köra spoken word på jazzklubben mittemot tobaksaffären) Jag bor två trappor upp.

Jag bor i en rymlig trea. Ett väldigt litet kontor (det ska vara ett förråd eller något egentligen, men där sitter jag tätt insluten och pillar med min dator), ett ganska litet sovrum och ett stort öppet område som är matrum och kök i ett (men ingen TV! Min hemtrevnadsfilosofi är att mat och TV måste hållas åtskilda). Det bästa med matrummet är att jag har en köksö på hjul som också är en liten bardisk. När jag lagar mat (vi säger att jag har blivit bra på det - det här är ju en fantasi) så installerar jag mina gäster vid bardisken och bjuder dem på en konjak så att de kan sitta med och småprata med mig medan jag håller på. Det är väldigt viktigt att ha en bra bar hemma.

Allt går i typ barrskogsgrönt, vinrött och marinblått i mitt hem. I hela mitt liv har jag nämligen omgivits av vitt, vitt, vitt. Min mamma har särskilt haft noja på vitt, jag har säkert sett tusentals vita tapeter med sånt där "fnus" på, och jag är så less på dem att jag känner för att kräkas (jag har en vit fnustapet hemma hos mig just nu). Min drömlägenhet är lite mörk och murrig. Jag gillar blommiga dukar och sånt, men inte vårblommor eller något vitt och sprudlande, utan det ska vara lite mörkt, zigenaraktigt och gammaldags - min farmor hade några grymma sådana blomdukar när jag var liten.

I övrigt går det mesta i mörka träslag och ser ut som en distingerad mans (kanske en holländares?) bibliotek/rökrum.

Jag har en fransk balkong (inget man kan gå ut på, utan bara ett räcke man kan hänga ut över) där vi står och röker och småpratar lite. Jag har en skön tjock italienare som granne mittöver gatan, och vi brukar ta och småprata lite med varandra när vi ser varann. Han går omkring i ett svettigt linne och ropar elaka comebacks åt folk som hörs skräna på gatan utanför. Typ som den där killen i Simpsons som svarade på Homers "From this day forward, I am an inventor!" med "Do us a favor, invent yourself some underpants". Han brukar vara elak mot mig också, men jag vet att han har ett hjärta av guld innerst inne.

Sovrummet är the basic stuff. Inget fancy. Här har jag min TV, så att man får titta medan man sitter/ligger i sängen. Skönt och bra, för en bohem som jag. Jag tror att jag har en så'n där cheesy takfläkt, faktiskt, för jag är väldigt förtjust i vilka vibbar av Dålig Smak sådana medför. Jag älskar ju dålig smak.

Mitt badrum, slutligen, är rätt litet, men har en duschkabin med kombinerad ångbastu. Jag är helt galen i sådana. Jag kanske har ett gammalt sprucket badkar med lejonfötter, men det använder jag aldrig. Det bara står där och lyckas se sunkigt och dekadent ut på en och samma gång - precis såsom jag känner mig.

Observera att alla typer av "brudar" och vulgoprål lyser med sin frånvaro i den här drömmen. Man kan nästan tro att jag håller på att bli vuxen. Jag är bäst.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Innerstaden (ANT)

Tre krav:
- Innerstaden
- Nära riktig mataffär
- Nära kollektivtrafik.

Dewil, stadsbo i exil

walium

Ganska töntig, faktiskt
Mitt drömhus är 300 år gammalt korsvirkeshus med en spännande historia. Det är stort och har frilagda träbjälkar i samtliga rum. Jag har själv renoverat det tillsammans med min familj, varsamt naturligtvis, och skapat en öppnar planlösning med ett stort kök kombinerat med matrum. Givetvis har jag ett stort vardagsrum med lädersoffor och en öppen spis där vi sitter och myser på kvällarna. Kanske står där också ett gammalt piano som jag har lärt mig att spela på.

Inredningen består mycket av mörkt trä med rejäla bokhyllor, bord och stolar. På bottenvåningen finns även ett bibliotek där vi kan slå oss ner i någon av de slitna gamla läderfåtöljerna och läsa en god bok. På ovanvåningen finns alla sovrum samt ett litet kontor fullt med papper och en gammal dator. Här sitter jag och är kreativ, skriver dikter, släktforskar och formulerar insändare i lokalblaskan. Sådana där småcorny saker som medelålders lärare ägnar sig åt.

Jag vill ha två stora badrum, det ena får gärna ha ett rejält badkar med diverse spännande funktioner som jag aldrig till fullo kommer att lära mig att bemästra.

Till huset hör ett rejält garage där jag har min lilla verkstad och ett uthus där vi har höns, gäss och ankor. Tomten är rejäl, omgiven av en tät häck och majestätiska lövträd. Här och där finns det knotiga gamla frukträd och jag påtar ofta i mitt eget lilla grönsaksland. För att underlätta tärdgårdsarbetet så har jag givetvis köpt en åkergräsklippare även om gräsmattan inte är större än att jag skulle kunna klippa den för hand.

Huset ligger på landet, men ändå med någon storstad inom rimligt avstånd och med god service och bra kommunikationer.

För att det skall komma till stånd så krävs det givetvis att jag gifter mig rikt eller kommer på något bra sätt att pressa mina framtida elever på stora pengasummor. :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Hur ser ert drömboende ut?
Mitt drömhus skulle nog ligga gansa ensligt. Själva huset skulle se ut som en herrgård eller ett medeltida slott. Allt skulle härstamma från medeltiden, det verkar så himma mysogt på något sätt.
Det skulle jag gilla att bo !

/ Johan K, som käkar frukost i detta nu

Eksem

Champion
Ett skitstort jävla slott med massor av betjänter och dyra saker så man måste ta det lugnt så man inte har sönder något.

Saxifrage

Hero
Drömskeppet

Ni tänker för jordnära allihop...

Jag håller hov på ett gigantiskt luftskepp, där alla mina vänner förstås är välkomna. Gondolen är i två våningar och ungefär i storlek som ett mindre radhus. Övervåningen är rätt konventionell, undervåningen har salong med spektakulära panoramafönster som ger otrolig utsikt. Oftast cruisar jag runt över Europa och tittar på franska vingårdar eller Schweiziska alpsluttningar. Skeppet drivs av mäktiga lågvarviga propellermotorer, som surrar tillfredsställande. Varje gång vi sätter kurs mot något nytt mål går motorern upp i varv, liksom för att bekräfta med ett "BZZZZZ!" att vi är på väg mot ett nytt ställe. Då och då sätter man ner skeppet på någon naturskön plats för att softa lite på fast mark.

Hartland

Warrior
Jag orkar inte beskriva hur resten av mitt slott ser ut men säkert är att den ska ha et högt, högt, högt torn där man kan sitta och grubbla, filosofera, vara ifred och se en fantastisk utsikt över det omkringligande landskapet samt solens upp och ner gångar. Och eftersom slott i inerstan inte är min stil så ligger den så klart någon stans ute i vildmarken. Kanske på en bergstop?

/Hartland - jag tivs bäst när jag är instängd bland öppna landskap.

Hjalle

Swashbuckler
Jättelik lyxbungaloo utan väggar, med bara tak, en massa kuddar överallt, utebalkong med kuddar och bubbelpool, en massa mat och dryck överallt, ett utkikstorn, en äventyrsträdgård, en massa snygga tjänare, varav de flesta rollspelar, och allmän exotisk tropikkänsla med mycket banjo och mycket djungel med lejon, tigrar, noshörningar, apor av alla sorter, elefanter och giraffer, och alldeles för färggranna blommor, där alla djur är kompisar med mig och varandra (trots viss blodtörst och att de flesta inte alls lever i djungel). Det skulle vara nära till en stor turkos, skummande flod med en riktigt fin sandstrand som skulle vara runt 28 grader hela tiden och dessutom hysa en utomhusrestaurang av yppersta världsklass.

Det bästa vore förstås det underjordiska komplex jag hade under min bungaloo, där jag hade feta bibliotek och en mängd lyxrum jag inte kan göra rättvisa i miljön men som fungerar utmärkt här. Ett rollspelsrum där världens bästa animatör har byggt upp alla rollspelsvärldar i jättelika supermegagrafikdataspelsvärldar, så man färdas runt i världar som ser nästan helt verkliga ut när man spelar, och dessutom kan han göra extremt komplicerade animationer på ungefär två sekunder och kan således bygga upp världens tokballaste stridsscener. Jag skulle mest använda det innan som inspiration, men plocka fram det då och då... Dessutom skulle det finnas rekvisita i massor, alla tänkbara rollspel och sånna där molijoxer som kommer upp på väggen, öh, vad heter det nu igen, sådana som sånna som kommer och pratar på skolor lägger sina papper på, det lyser och kommer upp text på väggen, ehm, en sån där man kan lägga viktiga regler, en massa tilltugg, en fridsam caféterian som står och lagar saker bakom en cafeteriadisk, och vid vissa figthingsekvenser kan hoppa upp på bordet och visa. Han är välklädd och har svart bälte i de flesta kända och okända kampsporter. Vid frågan om han är kung fu-mästare bara ler han mystiskt och halvmenande.
I rummet finns dessutom en portal till mitt andra hem (åh, juste, det finns en närhet till en halvprimitiv amazonstam med desperat behov av män, som inte alls tycks påverkas av inavel och att alla har samma pappa i senare generationer).

Mitt andra hem är en jättelik, jag menar jättelik borg eller befästning, som ligger på en jättelik bergshylla med utsikt över vida slättland, där är mitt medeltida fantasyhem och där har jag både en halvtam drake som vaktar en enorm guldskatt och en massa kentaurbrudar (...sånna som gör det värda att se om filmen Narnia, mums!) och en muskulös vaktkapten som heter Lurtz och är råsexig. I skogen på andra sidan berget ska det finnas möjlighet till att festa med fauner och dryader, spela musik, äta druvor, dricka vin, dansa och sjunga och leva som i paradiset. Hela stället är magiskt vilket också förklarar dess existens. Svenskt klimat ungefär, men något mer dynamiskt, med lite kallare och hårdare vintrar, lite mer stormiga och dånande höstar, lite mer ljuvliga, varma och gröna somrar och lite mer liv- och hoppfulla vårar. Jag ska kunna flyga och vara ärkebäst på allt här. Och behärska magi.

Ni sa faktiskt drömkåken, därav avsaknad av någon som helst risingsk realism (eller... hrm).

-Hjalle, gillar dock också tjocka, elaka och godhjärtade italienare.

MrG

Swashbuckler
Drömboendet innehåller; bastu, öppen spis, plats för biljardbordet (och då självklart farfarsbiljardbord), bubbelbadkar och så ett masterbedroom med egen bad och toalett.

Inredningen är främst fokuserad på köket, men köksö och stora arbetsytor och sittplatser för vänner som kan hålla en skällskap, matsal för stora sällskap och ett mysigt vardagsrum med mysiga rollspelssoffor. Stilen är mordernt minmalistisk och enkel.

Trädgård och uteplats hör till, men bra yta för sommargrillkvällar. Och nära till natur och promenadområde, liksom vänner och spårbana till centrum (som är lagom nära).

Bonusönskningar är vinkällaren, bilboteket och tornrummet, men de är inte lika nödvändiga.

Liksom att tunnelvägen har en kvart till hållplatserna Trädgårdstoret, T-centralen och Brunnsparken :gremlaugh: och tjugominuter till Ö-vik (Ekorrvägen) och Norsholm (kan vara lite längre till de som valt att bo på landet).

Och bäst av allt så är sambon med på de mesta av planerna!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Our house in the middle

of the wood.

Njae, men på landet i alla fall. Nära till kommunikation men det är baksidan i alla fall.

Ett stycke huvudhus i både tegel och trä, där den rappade tegelmuren är basen in mot ett jätteväxthus där jag kan odla vad jag vill. (uppvärmt under tegelgolvet) Växthusdelen är tvåvånings, nästan tre och har en spiraltrappa i gjutjärn, målad i grönt och med sköna blomsterslingor. "övreplan" av växthuset har en balkong som sträcker sig över halva djupet och ger utrymmet för högväxande halvtropiska växter framför sig. Där finns ett par stadiga stockar av vin. En mindre dam och ett litet dolt hörn med en liten badtunna. Nedersta planet i sutturänghuset går rakt in i berget och syns därför inte mer än precis med ett par fönster i grundhöjd. Här finns tvättstuga och verkstads utrymme. Fräckt nog så finns en del av berget som huset är byggt nog utgrävt så att säga utanför husets sträckning. Det går in i baksidan av bergsplatån och är en mindre stensal lagom stor för mindre middagar. I anslutning med gången in finns en liten svalkällare för inlagda gurkor, potatis och liknande och mittemot finns en liten mathiss upp till plan två. På plan två finns kök, vardagsrum, bibliotek och öppen spis, trapphall och badrum samt en rymlig garderob. På plan tre finns sovrum och arbetsrum (data mm.) Här är delvis lägre i tak då vi har en begränsad yta att bebygga och begränsad takfotshöjd. Något vi fuskar till oss med hjälp av suterängarrangemanget.

Nå, det är i alla fall utformandet på den delvis möjliga kåken. Lullullet med växthus och utsprängt bergrum vid sidan om... får jag nog lugna mig med.

Drömkåken, den där ultimata historien är ett smärre slott... jaja, herrgård om vi ska noga då. Med två stadiga flygelbyggnader, ett orangeri (äldre form av växthus). Helst ska den vara från tiden... jag vet ett par lämpliga ställen som jag kan tänka mig. Gärna en härlig parkanläggning osv... men så är det där med stallet, ladorna, stabens bostäder osv... och så är det det där med att kombinera nytta med nöje. Stället blir Rena Rama Kaos... Dvs Värdshuset och konferensanläggningen Rena Rama Kaos. :gremsmile:

För varför ska jag ha allt det där flashiga coola helt för mig själv?