Nekromanti Drömvärldar....

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Innan jag fortsätter att skriva mitt inlägg vill jag tacka alla här på forumet. Trots att jag inte varit särskilt aktiv har era diskussioner många gånger hjälp mig, och därmed hela min spelgrupp, genom perioder av idétorka. Så ni skall alla ha mitt tack...

Sådär nu kan jag fortsätta. Jag har under de närmaste dagarna tänkt på ett i mitt tycke intressant rollspelsvärld. Läs igenom introduktionen och ge gärna era åsikter. Tydligen är det en eller flera på forumet som arbetar med liknande projekt och era åsikter skulle vara särskilt intressanta.

DRÖMVÄRLDAR

KONCEPT: Ett rollspel som utspelar sig i landskapet mellan dröm och verklighet. Stämningen skall vara fylld av upptäckarlust, mystik och fantasi. Spelarnas karaktärer är drömmare, människor vars ande på olika sätt blivit skild från deras fysiska kropp. Likt upptäcktsresanden driver de ut i Drömlandskapet, en kaotisk och föränderlig plats skapad av alla levande varelsers upplevelser och minnen.

I detta vildsinta landskap av sinnesintryck finns drömvärldar, utspridda som oaser av lugn och stabilitet i Drömlandskapet, skapade av uråldriga och mäktiga drömmare. I dessa världar styr den eller de drömmare som konstruerat den och de dikterar villkoren för hur den är uppbyggd. Mellan drömmarna och deras världar råder det ett spänt lugn, grundat på deras misstänksamhet och girighet, som lätt kan flamma upp i stridigheter.

MÄNNISKAN OCH ALLT ANNAT LEVANDE: Allt levande består av två väsensskilda substanser, materia och ande (livsgnistan). Om de två skiljs åt dör kroppen, materian, men ande kan leva vidare således är ande den viktigare av de två substanserna. Under sömn, trance, koma etc. kan ande tillfälligt lämna kroppen även om den aldrig lämnar kroppen helt och den driver då ut i Drömlandskapet men återvänder för eller senare. De flesta kan inte kontrollera sin för tillfället frikopplade ande utan den driver runt slumpartat och samlar på sig intryck och upplevelser. Skickliga drömmare kan när de dör fortsätta sin existens som endast ande, detta är en nödvändighet för att bli riktigt skicklig.

DRÖMLANDSKAPET: Drömlandskapet är gemensamt för alla drömmande varelser och saknar någon fysisk form. Landskapet består av vad erfarna drömmare kallar drömväv. Väven formar sig efter drömmarnas psyke och vilja. Okontrollerat för oerfarna medan erfarna drömmare kan forma den efter deras egen vilja. Detta gör Drömlandskapet till en farlig och mycket oberäknelig plats även för skickliga drömmare.

DRÖMVÄRLDAR: För att undkomma Drömlandskapets faror och dess påverkan på det mänskliga psyket skapar ofta skickliga drömmare egna världar av bestående drömväv. De blir stabila oaser där de naturlagar som råder i den materiella världen ofta försöks efterliknas. Då det kräver stor ansträngning att hålla all drömväv på plats blir sällan dessa världar särskilt stora. Hittills har aldrig någon drömmare kunnat skapa tänkande varelser utan de måste föras in i drömvärlden när de drömmer.

................................................

Detta är vad jag har kunnat skriva ihop på kort tid, mer information finns i huvudet men detta är de största dragen. Inspiration har jag fått från många källor men den stämning jag strävar efter återfinns nog bäst i MYST-spelen.

Tanken är alltså att äventyren ska utspelas framförallt i en eller flera drömvärldar, att vistas ute i Drömlandskapet är så pass farligt att endast väldigt skickliga drömmare kan navigera sig fram.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Låter superbra. Både drömmar och Mystspelen. (Se mina inlägg om drömäventyr om du intre redan gjort det.)

Jag har dock inte arbetat vidare på mina idéer än då jag är fullt upptagen med mitt fansin.

Och Mystspelen är klara topp 5-spel i mitt tycke, fast jag har inte kört Exile än.

När jag läste ditt inlägg tänkte jag först att det är som en i mitt tycke bättre version av Kult (istället för att var person har ett eget helvete/purgatorium så har man en egen drömvärld, som i sin tur kan vara antingen trevlig eller inte beroende på drömmen.) Bara en sinnesbild som dök upp.

Lite Limbo från Planescape/Manual of the Planes med de stabila oaserna i kaoset.

Jag kan också tänka mig att man likt Amber kan drömma/färdas till de drömmar man föredrar om man exempelvis är jagad och obeväpnad så söker man sig till en dröm man kommer håg har vapen exempelvis.

Jag förväntar mig fler poster när du kommit på mer, det verkar väldigt bra hittills.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Låter schysst.

Det verkar vara många som känner sig lockade av drömvärldar just nu. Kanske är det något med det oberäknerliga och mystiska som lockar? Tja, jag är iaf en av alla dem som klurar på ett drömrollspel, så jag hoppas att jag kan bistå med hjälp och funderingar.

Jag tycker din idé låter riktigt ball. Ett gränsland mellan dröm och verklighet, de är ju hur häftigt som helst, och jag gillar att drömvärldarna omges av ett oberäknerligt drömlandskap som formas av vårt undermedvetna. Det är en riktigt bra utgångspunkt.

I nuläget är det dock få olikheter med Kult's drömvärld och det du har skrivit. Du behöver nog skära av navelsträngen på ett tydligt och markant vis. Här kommer ett par förslag på hur det kan gå till. Du behöver inte följa dem, jag bara spånar:

Olika sorters drömkunskap
I Kult finns det bara dåliga drömmare och bra drömmare, det vore intressantare om alla kunde få skaffa sig sina egna specialiteter. En drömmare skulle till exempel kunna vara väldigt bra på att lokalisera sig i drömlandskapet och hitta genvägar mellan de olika drömvärldarna, en annan kan vara en expert på att forma om sitt eget drömjag och en tredje kan specialisera sig på att med viljekraft ändra drömväven omkring sig.

En annan stämning
I Kult är drömvärldar bara dåliga och farliga, men det lät på dig som om du ville spela på andra känslomässiga stämningar. Du nämnde upptäckarlust och mystik, och det är bra. Fortsätt i den riktningen. Den är annorlunda från Kult och allt som är annorlunda är bra. Dock måste du se till att det finns något som man kan vilja upptäcka. Det är ju inte direkt någon mening med att hitta en skatt i drömvärlden, eftersom det inte är "riktiga" pengar. Vad ska bli rollpersonernas drivkraft?

Du skulle kunna låta rollpersonerna få vara lite vilsna och leta efter skärvor av sitt eget förflutna i drömväven. De skulle också kunna belönas med drömkunskap allteftersom de breddar sin horisont och vågar söka kontakt med andra drömmare. Eller så är det något som är hemskt fel i den vakna världen och det enda sättet att klara sig är att fly in i drömvärlden och försöka gagna fördelar så att man kan klara sig när man återvänder till den vakna världen.

Inga monster
Du nämnde att man inte kunde skapa några tänkande varelser av drömväven. Intressant. Jag föreslår att du löper linan ut och tar bort alla eventuella "drömmonster" från drömvärlden. Alla som kan tänka i drömvärlden är människor som antingen tagit sig in av fri vilja eller som förts in med våld.

Sedan kan dock dessa människor dock ha förvridits och förvandlats med tiden tills de kommit att likna något alldeles förskräckligt... Poängen är ändå att de en gång varit människor, och om man bara vet hur så kanske man kan återställa dem på något vis. Om inte annat så kanske rollpersonerna tänker sig för en gång innan de dödar väsen de möter på sina äventyr.

---

Äh, jag vet inte. Men idén i sig är bra och du kan säkert spinna vidare på din utgångspunkt i massor av oväntade riktningar.

/Riz
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,738
Location
Helsingborg
Re: Låter schysst.

Gillar dina förslag men skule vilja expandera kunskaperna som drömmare till 4 kunskaper...dina plus en förmåga att "känna drömvärldar". Ett slags sjätte sinne där man kan uppfatta saker genom att tappa sig in i drömväven. Ungefär som en spindel. Något får en tråd i drömvärlden att darra och du känner av det.

Fick en liten vision av den klassiska lilla flickan som ser på dig med ett sorgset ansikte och säger med darrande men ändå känslolös röst "There is bad things ahead".

Och när det gällde det där med "inga monster". Jag mindes en gammal novell som jag läste där man band astralväsen i sin tjänst genom att binda dem i en form som inte är deras egen. Det kan ju vara så att skickliga drömmare har förmågan att dra in själarna från dem som dör och "fästa" dem i sin drömvärld genom att binda dem i en kropp som inte är deras eget drömjag. Det skulle ge en härlig alice i underlandet, Wizard of Oz eller Narnia känsla där alla permanenta varelser förutom de mäktiga drömfurstarna är mer eller mindre omgjorda. ju mer omgjorda de är destå större är drömfurstens kontrol över dess sinne. En varelse som kanske bara har ett par horn(som en satyr) är huvudsakligen sin egen herre medands en horribel best är fullt under drömfurstens vilja.

Vilket skulle ge en nice touch till det hela där onda drömfurstars varelser är muterade, förvridna monster medans varelser till goda drömfurstar kan vara nära nog människor.
 
Top