Innan jag fortsätter att skriva mitt inlägg vill jag tacka alla här på forumet. Trots att jag inte varit särskilt aktiv har era diskussioner många gånger hjälp mig, och därmed hela min spelgrupp, genom perioder av idétorka. Så ni skall alla ha mitt tack...
Sådär nu kan jag fortsätta. Jag har under de närmaste dagarna tänkt på ett i mitt tycke intressant rollspelsvärld. Läs igenom introduktionen och ge gärna era åsikter. Tydligen är det en eller flera på forumet som arbetar med liknande projekt och era åsikter skulle vara särskilt intressanta.
DRÖMVÄRLDAR
KONCEPT: Ett rollspel som utspelar sig i landskapet mellan dröm och verklighet. Stämningen skall vara fylld av upptäckarlust, mystik och fantasi. Spelarnas karaktärer är drömmare, människor vars ande på olika sätt blivit skild från deras fysiska kropp. Likt upptäcktsresanden driver de ut i Drömlandskapet, en kaotisk och föränderlig plats skapad av alla levande varelsers upplevelser och minnen.
I detta vildsinta landskap av sinnesintryck finns drömvärldar, utspridda som oaser av lugn och stabilitet i Drömlandskapet, skapade av uråldriga och mäktiga drömmare. I dessa världar styr den eller de drömmare som konstruerat den och de dikterar villkoren för hur den är uppbyggd. Mellan drömmarna och deras världar råder det ett spänt lugn, grundat på deras misstänksamhet och girighet, som lätt kan flamma upp i stridigheter.
MÄNNISKAN OCH ALLT ANNAT LEVANDE: Allt levande består av två väsensskilda substanser, materia och ande (livsgnistan). Om de två skiljs åt dör kroppen, materian, men ande kan leva vidare således är ande den viktigare av de två substanserna. Under sömn, trance, koma etc. kan ande tillfälligt lämna kroppen även om den aldrig lämnar kroppen helt och den driver då ut i Drömlandskapet men återvänder för eller senare. De flesta kan inte kontrollera sin för tillfället frikopplade ande utan den driver runt slumpartat och samlar på sig intryck och upplevelser. Skickliga drömmare kan när de dör fortsätta sin existens som endast ande, detta är en nödvändighet för att bli riktigt skicklig.
DRÖMLANDSKAPET: Drömlandskapet är gemensamt för alla drömmande varelser och saknar någon fysisk form. Landskapet består av vad erfarna drömmare kallar drömväv. Väven formar sig efter drömmarnas psyke och vilja. Okontrollerat för oerfarna medan erfarna drömmare kan forma den efter deras egen vilja. Detta gör Drömlandskapet till en farlig och mycket oberäknelig plats även för skickliga drömmare.
DRÖMVÄRLDAR: För att undkomma Drömlandskapets faror och dess påverkan på det mänskliga psyket skapar ofta skickliga drömmare egna världar av bestående drömväv. De blir stabila oaser där de naturlagar som råder i den materiella världen ofta försöks efterliknas. Då det kräver stor ansträngning att hålla all drömväv på plats blir sällan dessa världar särskilt stora. Hittills har aldrig någon drömmare kunnat skapa tänkande varelser utan de måste föras in i drömvärlden när de drömmer.
................................................
Detta är vad jag har kunnat skriva ihop på kort tid, mer information finns i huvudet men detta är de största dragen. Inspiration har jag fått från många källor men den stämning jag strävar efter återfinns nog bäst i MYST-spelen.
Tanken är alltså att äventyren ska utspelas framförallt i en eller flera drömvärldar, att vistas ute i Drömlandskapet är så pass farligt att endast väldigt skickliga drömmare kan navigera sig fram.
Sådär nu kan jag fortsätta. Jag har under de närmaste dagarna tänkt på ett i mitt tycke intressant rollspelsvärld. Läs igenom introduktionen och ge gärna era åsikter. Tydligen är det en eller flera på forumet som arbetar med liknande projekt och era åsikter skulle vara särskilt intressanta.
DRÖMVÄRLDAR
KONCEPT: Ett rollspel som utspelar sig i landskapet mellan dröm och verklighet. Stämningen skall vara fylld av upptäckarlust, mystik och fantasi. Spelarnas karaktärer är drömmare, människor vars ande på olika sätt blivit skild från deras fysiska kropp. Likt upptäcktsresanden driver de ut i Drömlandskapet, en kaotisk och föränderlig plats skapad av alla levande varelsers upplevelser och minnen.
I detta vildsinta landskap av sinnesintryck finns drömvärldar, utspridda som oaser av lugn och stabilitet i Drömlandskapet, skapade av uråldriga och mäktiga drömmare. I dessa världar styr den eller de drömmare som konstruerat den och de dikterar villkoren för hur den är uppbyggd. Mellan drömmarna och deras världar råder det ett spänt lugn, grundat på deras misstänksamhet och girighet, som lätt kan flamma upp i stridigheter.
MÄNNISKAN OCH ALLT ANNAT LEVANDE: Allt levande består av två väsensskilda substanser, materia och ande (livsgnistan). Om de två skiljs åt dör kroppen, materian, men ande kan leva vidare således är ande den viktigare av de två substanserna. Under sömn, trance, koma etc. kan ande tillfälligt lämna kroppen även om den aldrig lämnar kroppen helt och den driver då ut i Drömlandskapet men återvänder för eller senare. De flesta kan inte kontrollera sin för tillfället frikopplade ande utan den driver runt slumpartat och samlar på sig intryck och upplevelser. Skickliga drömmare kan när de dör fortsätta sin existens som endast ande, detta är en nödvändighet för att bli riktigt skicklig.
DRÖMLANDSKAPET: Drömlandskapet är gemensamt för alla drömmande varelser och saknar någon fysisk form. Landskapet består av vad erfarna drömmare kallar drömväv. Väven formar sig efter drömmarnas psyke och vilja. Okontrollerat för oerfarna medan erfarna drömmare kan forma den efter deras egen vilja. Detta gör Drömlandskapet till en farlig och mycket oberäknelig plats även för skickliga drömmare.
DRÖMVÄRLDAR: För att undkomma Drömlandskapets faror och dess påverkan på det mänskliga psyket skapar ofta skickliga drömmare egna världar av bestående drömväv. De blir stabila oaser där de naturlagar som råder i den materiella världen ofta försöks efterliknas. Då det kräver stor ansträngning att hålla all drömväv på plats blir sällan dessa världar särskilt stora. Hittills har aldrig någon drömmare kunnat skapa tänkande varelser utan de måste föras in i drömvärlden när de drömmer.
................................................
Detta är vad jag har kunnat skriva ihop på kort tid, mer information finns i huvudet men detta är de största dragen. Inspiration har jag fått från många källor men den stämning jag strävar efter återfinns nog bäst i MYST-spelen.
Tanken är alltså att äventyren ska utspelas framförallt i en eller flera drömvärldar, att vistas ute i Drömlandskapet är så pass farligt att endast väldigt skickliga drömmare kan navigera sig fram.