Tja som du förmodligen redan läst så är det inte många som har något positivt att säga om dessa böcker och det finns faktiskt ett par saker jag stör mig på också (mer än ett par faktiskt) än fast jag annars inte brukar vara så svår att tillfredsställa
Jag håller med dig om att drakarna inte beskrivs riktigt som jag skulle ha velat. Det lutar lite åt keldjurshållet och att de sedan skulle ha sådana problem med heavédrakarna gillar jag inte heller. De känns lite mesiga då man läser böckerna.
Som det tidigare nämnts så kan det att drakarna (de riktiga) framställs som sämre än vad de är i Drakmodulen bero på att dessa böcker skrevs ett tag innan den släpptes (drakboken). Fast jag drar mig till minnes en jämförelse (för att visa hur farliga drakar egentligen är) som jag har läst på neogames hemsida. Jämförelsen var (ungefär) att sätta en fullt rustad riddare mot en drake var som att sätta en lika rustad riddare mot ett stridsflygplan med allt som har att göra med död och förintelse låst på riddare. Det borde faktiskt ge en hint om hur mäktiga de ska vara, även jämfört med heavédrakar. Fast det är klart att även detta kan ha skrivits efter böckerna (drakväktarböckerna).
En annan sak som stör mig är att dräparna framställs som überelitkrigare med marmelad +6 (från herman hedning
). De dödar allt och alla och....!? ops visst ja du läser ju andra boken då kanske du inte ska läsa nedanstående spoiler.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">
...går på och slaktar hemlgastar som om det var buffy & vampyrerna istället för eon! </font></td></tr></table>
Och sedan varför dör allt och alla...!? men låt mig åtminstone tala till punkt...jag är inte emot att folk dör och så utan faktiskt så skulle jag inte gilla en historie där allt gick som en dans och att alla vännerna kommer hem helskinnade efter ett trevligt litet äventyr (ungefär lite grann som Eddings berättelser om Belgarion). Men åtminstone jag får min dödåthjältarnaförattdetinteskaverkaförlättochglatttörst släkt rejält innan alla tre böckerna är slut.
Sedan verkar det som om de andra böckerna om eon inte heller gillas så dessa låter jag nog bli att läsa, åtminstone köpa.
Jaggernaut som inte anser drakväktartriologin som de bästa böckerna han läst.