Nekromanti Dräkväktar trilogin/Drakar

Lycan

Hero
Re: Monster

Jag får lov att kritisera saker på det här forumet. Alltså gör jag det. Det är lika naturligt som att jag äter och sover. Kanske skulle man dämpa tonen lite, ingen mening med att stöta sig med folk.

Ber om ursäkt om någon blev ledsen. Men drakväktartrilogin ligger verkligen fasligt nära min definition på en riktigt usel bokserie.

- Lycan

Pendragon

Swashbuckler

Asså allvarligt. DrakväktareTriologin och Svärdspel är jätte dåliga böcker som framkallar illamående. Tyvärr måste folk hylla den varför? Har ni inget bättre att göra?

/Joel - med lånade ord

DarkMystic

Swordsman

Själv tycker jag att Drakväktaren och Svärdspel är grymma och er ondskefulla kritik kommer aldrig andra på det.

/DarkMystic tycker att Rollspel.nu är fyllt med negativenergi och tänker fixa det, på något sätt...

Jaggernaut

Hero
Tja som du förmodligen redan läst så är det inte många som har något positivt att säga om dessa böcker och det finns faktiskt ett par saker jag stör mig på också (mer än ett par faktiskt) än fast jag annars inte brukar vara så svår att tillfredsställa :gremsmile:

Jag håller med dig om att drakarna inte beskrivs riktigt som jag skulle ha velat. Det lutar lite åt keldjurshållet och att de sedan skulle ha sådana problem med heavédrakarna gillar jag inte heller. De känns lite mesiga då man läser böckerna.
Som det tidigare nämnts så kan det att drakarna (de riktiga) framställs som sämre än vad de är i Drakmodulen bero på att dessa böcker skrevs ett tag innan den släpptes (drakboken). Fast jag drar mig till minnes en jämförelse (för att visa hur farliga drakar egentligen är) som jag har läst på neogames hemsida. Jämförelsen var (ungefär) att sätta en fullt rustad riddare mot en drake var som att sätta en lika rustad riddare mot ett stridsflygplan med allt som har att göra med död och förintelse låst på riddare. Det borde faktiskt ge en hint om hur mäktiga de ska vara, även jämfört med heavédrakar. Fast det är klart att även detta kan ha skrivits efter böckerna (drakväktarböckerna).

En annan sak som stör mig är att dräparna framställs som überelitkrigare med marmelad +6 (från herman hedning :gremsmile:). De dödar allt och alla och....!? ops visst ja du läser ju andra boken då kanske du inte ska läsa nedanstående spoiler.
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> ...går på och slaktar hemlgastar som om det var buffy & vampyrerna istället för eon! </font></td></tr></table>

Och sedan varför dör allt och alla...!? men låt mig åtminstone tala till punkt...jag är inte emot att folk dör och så utan faktiskt så skulle jag inte gilla en historie där allt gick som en dans och att alla vännerna kommer hem helskinnade efter ett trevligt litet äventyr (ungefär lite grann som Eddings berättelser om Belgarion). Men åtminstone jag får min dödåthjältarnaförattdetinteskaverkaförlättochglatttörst släkt rejält innan alla tre böckerna är slut.

Sedan verkar det som om de andra böckerna om eon inte heller gillas så dessa låter jag nog bli att läsa, åtminstone köpa.

Jaggernaut som inte anser drakväktartriologin som de bästa böckerna han läst.

Ingtar

Veteran
Jag håller med dig om att Dräparna är värsta uberkrigarna i böckerna...men de är väl typ Mundanas bäst tränade krigare?

Men att de kan undvika Kiriya alver i Sunari skogen så jekla lätt som de gör i böckerna är lite väl för häftigt.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Själv tycker jag att Drakväktaren och Svärdspel är grymma och er ondskefulla kritik kommer aldrig andra på det."

Man för ta kritik för vad den är. Allt som berör Eon är inte automatiskt höjt över alla former av negativa anmärkningar. Drakväktartrilogin är något av det sämsta som jag läst. Detta beklagar jag verkligen eftersom jag tycker att idén med romaner som utspelar sig i spelvärlden är mycket trevlig.

"/DarkMystic tycker att Rollspel.nu är fyllt med negativenergi och tänker fixa det, på något sätt..."

Tja, om du verkligen vill bekämpa den negativa energin så finns det bättre trådar att lägga kraft på. All kritik är inte gnällig eller oförtjänt och bör heller inte ses som sådan.

Jaggernaut

Hero
Vänta du bara

Enligt min mening blir det lite värre i sista boken.

Sedan så är väl de inte speciellt övertränade på att slåss mot andra människor och så. Åtminstone den uppfattningen får jag efter att spanat in deras stridskonst.

Hjalle

Swashbuckler
- Ymir, som borde publicera sin egen version av drakväktarmytologin (och drakarna) någon gång
Ser vi verkligen fram emot! :gremsmile:

-Hjalle, längtar efter en roman av Ymir...