Nekromanti Dråplsag?

DanielSchenström

Swashbuckler
Trevligt att det finns sans

Rollspelare i allmänhet verkar vara en otroligt orolig skara. Det har inte kommit något till Eon på ett tag...Neogames har nog lagt ner...Marco har dragit till Mexico..min grundregelbok kommer disintegreras om fem minuter.

Jag kan givetvis förstå oron då en del stora företag gått ur tiden de senaste åren. Jag tänker på TSR, Iron Crown Enterprises och FASA till exempel men det verkar inte som det har lett till några större problem. Så länge det finns folk som köper produkterna så...

Daniel "Warduke" Schenström

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tror inte...

...de KAN lägga ner d20-licensen. Allt som en gång är open gaming content, kan aldrig gå tillbaks och bli icke-open content.

Så den risken är nog minimal, så som jag förstått licensen och avtalet.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För min del...

...skulle det räcka i kanske tio år, med bara de grejer som kommit ut hittills till D&D.

Jag menar, PHB, MM, DMG, Tome and Blood, Defenders of the Faith, Sword and Fist, Heart of NIghtfang spire, Forge of Fury, The standing Stone, Return to Templemental Evil, Forgotten Realms, Magic of Faerun, Monsters of Faerun, Dungeon Master's Screen, Player Character Sheets, Psionics Handbook, Manual of the Planes, Into the Dragons Lair, Attack on Myth Drannor, känner på mig att jag glömt nått...

Och snart kommer Oriental Adventures.

Lägg till Kingdoms of Kalamar och de äventyren.

Lägg sen till alla d20-prylar.

Om D&D gick och dog idag, finns det så mycket material till det, och möjlighet genom d20-licensen att göra annat, att det inte är någon som helst fara för nånting egentligen.

Why worry?

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Staffan

Myrmidon
Re: Jag tror inte...

D20-licensen kan läggas ner (d v s tillåtelsen att använda WOTCs d20-logga), dock inte de delar av System Reference Document som har släppts som "open gaming content". Tyvärr är inte det så stora delar än - alla d20-förlag opererar i princip på Ryan Danceys löfte att han inte ska jävlas med dem. Men när väl hela SRDn är släppt så har du helt rätt i att den inte kan "osläppas".

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Dilandau

Myrmidon
Re: påpekanden

Det är väl egentligen ingen som tror att D&D som linje kommer att läggas ner. Vad vi fruktar är att viktiga beslut rörande D&D-produkter kommer att tas av personer långt upp i Hasbro-hierarkin (eller i alla fall utanför WotC) som inte har någon koll på rollspel överhuvudtaget. Man kan tänka sig ett scenario när någon kommité ser på vilken sorts supplement som sålt bäst - t.ex. "handbooks" för olika yrken, eller vad vet jag - och beslutar att man ska tillverka så många sådana som möjligt.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"

Baldyr

Hero
kreativitet

Som jag uppfattade kritiken mot sammanslagningen så handlar farhågorna mer om kvalitetssänkning och om minskad "kreativitet" och "originalitet". Alltså ungefär som föregående talar säger - Hasbro ser måhända inte poängen i att ge ut produkter som säljer dåligt (eller snarare sämre). Samtidigt finns det en myriad av D20-utgivare som gladeligen fyller tomrummet med sina egna produkter. (Däremot finns inga försäkringar för kvaliteten...)

Men någon nedläggning av D&D ter sig högst orimlig, i alla fall för mig. Jag kommenterade saken mest för att andra tog upp ämnet.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>