Nekromanti Dragon Age-fråga

Organ

Out of time, out of mind
Ni med erfarenhet av båda; hur väl tycker ni stämningen och settingen från datorspelen har överförts till bordsrollspelet? Hur mycket tillför det om spelledaren och eventuellt någon eller några av spelarna även har spelat datorspelen?

/Anders

Botulf

Hero
Hur mycket tillför det om spelledaren och eventuellt någon eller några av spelarna även har spelat datorspelen?
Jag äger inte spelet i fråga. Men jag har sett det klagas på att jämfört med PC spelen så innehåller boxen/boxarna ganska lite info om settingen.

Krille

Super Moderator
Schtajner said:
Hur mycket tillför det om spelledaren och eventuellt någon eller några av spelarna även har spelat datorspelen?
Jag äger inte spelet i fråga. Men vad jag hört så förutsätter det att man spelat PC spelen då själva boxen/boxarna innehåller ganska lite info om settingen sett till hur stor den är.
Där håller jag inte riktigt med. Man behöver lite grundkoll på saker och ting, men den får man rätt fint genom spelets trailers. I övrigt går det ypperligt att spela utan att ha spelat dator/konsollspelen, vilket jag är ett rätt bra exempel på.

Botulf

Hero
De flesta recensioner jag läst har nog just varit skrivna av ingrodda fans av PC´spelet. Och då DA har ganska stor mängd fluff så är det nog inte konstigt om sådana gamers tycker det är tunt i bordsvarianten. Det har i alla fall varit lite bidragande för mig att inte skaffa det. Men om det är som du säger tillräckligt med fluff för att komma igång och spela out of the box utan några särskilt stora förkunskaper så kanske man borde överväga annorlunda.

Organ

Out of time, out of mind
Här håller jag med Krille. Jag tillhör kategorin "har rollspelet men har aldrig spelat datorspelet", och enligt mig är världsinfon absolut tillräckligt för att man utan några som helst förkunskaper ska kunna spela spelet direkt ur lådan. Vad min ursprungliga fråga gällde var dock ifall någon med erfarenhet av datorspelet skulle känna igen sig och om det känns som om båda spelen utspelas i samma värld.

/Anders