Nekromanti Dragon Age vs. Dragon Warriors

Arfert

Facit
Dragon Warriors. Spelmekanisk kanske DA är bättre (vete fan förresten) men DW slår det på allt annat.
Man har roligare helt enkelt.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Arfert said:
Dragon Warriors.
"Bäst" är ju såklart subjektivt, men jag får nog hålla med Arfert. Spelsystemet har knappast åldrats med värdighet, men det är inget en knåpare kan fixa lite med (tycker ju, som bekant, att DA behöver fixas rätt mycket också). Settingen är mycket trevlig - nedtonad fantasy, där andra raser och magi nästan är lite myt.. Helt enkelt ett väldigt charmigt spel, med gamla anor. Men vad du än gör - undvik introduktionsäventyret till varje pris!

Doomhamster

Swordsman
Har inte Dragon Warriors kommit ut i en ny utgåva på det sista? Den har fått rätt bra kritik, har jag för mig.

Mogger

Hipsteranka
TheSod said:
Har inte Dragon Warriors kommit ut i en ny utgåva på det sista? Den har fått rätt bra kritik, har jag för mig.
Jo, Arfert gav det bra betyg, som vi se ovan :gremsmile:

(Kanske ska fylla mitt dagsbehov av spel-PDF:er med Dragon Warriors...)

Arfert

Facit
SÅ dåligt är inte introt. Det är rälsat med mera, men det är ju skrivet för totala nybörjare, såvitt jag förstått.

shotgun_ramadan

Fåntratt
Arfert said:
SÅ dåligt är inte introt. Det är rälsat med mera, men det är ju skrivet för totala nybörjare, såvitt jag förstått.
Stämmer att det är skrivet så, och det går ju som sagt att modifiera till det bättre. Men jag råder dig till att inte köra det som det är. Men du har ju lite världsbeskrivning i början, och kan få en glimt av regelsystemet?

För övrigt tror jag Dragon Warriors har det charmigaste rollformuläret någonsin, verkligen härligt retro. :gremsmile:

Arfert

Facit
glömde ett "inte" i första meningen. Introt är enkelt, men har en del charm. Går att modda för att passa erfarna spelare.

Storuggla

Champion
Nu skulle jag ha kunnat lägga in värsta inlägget här om vilket av de två som är bäst. Eftersom jag på Arferts inrådan av Mongoose 50 av deras månpengar och därmed blev ägare till allt de gett ut i just Dragon Warriors-serien.
Men jag har inte fått grejjerna än. Jag kan därför inte uttala mig om DW. Å andra sidan har jag inte DW heller så jag kanske inte vart partisk.
Men jag tror att du skulle må bättre av Dragon Warriors. Du är en sådan person.

Storuggla, lite mossig och dimmig menar jag

Organ

Out of time, out of mind
hjk said:
Dragon Warriors är iaf billigast nu när de säljer ut det.
Fast DA är knappast dyrt det heller. Köper man det via adlibris, bokus el dyl så får man punga ut ynka 200 spänn. Det känns som ingenting för ett komplett spel.

/Anders, dessutom är det boxat

Storuggla

Champion
"Fast DA är knappast dyrt det heller. Köper man det via adlibris, bokus el dyl så får man punga ut ynka 200 spänn. Det känns som ingenting för ett komplett spel."

Men är det komplett? Du måste köpa fler lådor sen för att levla upp mer efter level fyra eller något sådant.

Storuggla, det är ett ponzispel!

Organ

Out of time, out of mind
Storuggla said:
"Fast DA är knappast dyrt det heller. Köper man det via adlibris, bokus el dyl så får man punga ut ynka 200 spänn. Det känns som ingenting för ett komplett spel."

Men är det komplett? Du måste köpa fler lådor sen för att levla upp mer efter level fyra eller något sådant.
Första lådan går till level 5. Fast du har helt rätt. Om man vill spela på level 6+ så får man köpa en låda till. Men enligt Krilles recension i Fenix nr 3 2010 så utgör den inledande lådan minst 60 timmars spel. Det är 10+ spelmöten och mer än nog för att man ska hinna med en kortare kampanj på tre-fyra medellånga äventyr. Om man sedan inte känner att DA är färdigspelat så är det väl bara att skaffa låda nummer två. Så jag tycker fortfarande man verkar få en hel del för pengarna.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
hjk said:
Sant. Även om DA knappast är ett dyrt spel så kan det knappast konkurrera med DW vad gäller bang-for-buck. Själva spelet får man för ynka 130 spänn och om man slår till på deras ultimate bundle-erbjudande får man hela deras produktlinje, spelet plus sex böcker till, för lite över en femhundring.

Fasen, man kanske ska skaffa båda...

/Anders

Doctor_Hell

Veteran
Har bara spelat Dragon Age och det mottogs väldigt väl av mina spelare tror det berodde på den höga igenkänningsfaktorn eftersom i stort sett alla hade spelat tv/dataspelet eller iaf på nått sätt var bekanta med det ...

för egen del så ska väl sägas att jag gillade settingen i spelet det är mörkt skitigt och gritty men systemässigt så var det väl inget att ta fram champangen för ..
det som jag tyckte var lite småinovativt eller fräckt var dragon dice eller stunt tärningen om man nu vill kalla den det som möjliggör för spelarna att få utföra lite fräcka stridsmanövrar , det finns säkert sen innan men inget jag sett iaf

Dragon Warriors har jag bara läst om men det verkar i mina ögon riktigt fräckt

Arfert

Facit
Organ said:
hjk said:
Sant. Även om DA knappast är ett dyrt spel så kan det knappast konkurrera med DW vad gäller bang-for-buck. Själva spelet får man för ynka 130 spänn och om man slår till på deras ultimate bundle-erbjudande får man hela deras produktlinje, spelet plus sex böcker till, för lite över en femhundring.

Fasen, man kanske ska skaffa båda...

/Anders
Jag skaffade båda. :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Då så, eftersom jag inte fick något ensidigt svar av er era kassa jävlar ( :gremwink: ), så gjorde jag som jag hotade med och har just beställt båda spelen.

Jag kanske återkommer i frågan när jag läst genom dem.

/Anders